۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
نمایشگاه خودرو تهران در اولویت وزیر صمت نیست؟| اختلال در سامانه وزارت صمت برای فروش خودرو
بازار گزارش می دهد

نمایشگاه خودرو تهران در اولویت وزیر صمت نیست؟| اختلال در سامانه وزارت صمت برای فروش خودرو

نبوی، رئیس سازمان ایدرو در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص عدم حضور وزیر در نمایشگاه خودرو گفت: وزیر صمت به دلیل جلسه ستاد تنظیم بازار، در نمایشگاه حضور نیافته است!

بازار؛ گروه خودرو: چهارمین نمایشگاه خودرویی تهران بدون حضور وزیر صمت کار خود را آغاز و حالا به ایستگاه پایانی نزدیک می شود. شروع این نمایشگاه همزمان با آغاز فعالیت سامانه فروش یکپارچه خودرو و تدوین آیین نامه اجرایی واردات بود. برخلاف سنوات مرسوم که وزیر صمت جهت گشایش نمایشگاه خودرویی تهران حضور می یافت و در آیین افتتاحیه دستاورد ها و برنامه ها را بیان می کرد، امسال سید رضا فاطمی امین با بی توجهی کامل به این موضوع در نمایشگاه حضور نیافت. در ادامه به بررسی اختلال سامانه یکپارچه فروش خودرو و چرایی عدم حضور وزیر صمت خواهیم پرداخت:

خبرنگار «بازار» برای بررسی چرایی عدم حضور وزیر صمت از علی نبوی رئیس سازمان ایدرو که در نمایشگاه حضور داشت، موضوع را جویا شد که با پاسخ؛ «وزیر صمت به دلیل جلسه ستاد تنظیم بازار، در نمایشگاه حضور نیافت.» مواجه شد


دغدغه اصلی کشور قیمت و کیفیت خودرو
بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود ساعت ۱۴ روز دوشنبه سید رضا فاطمی امین وزیر صمت جهت افتتاح نمایشگاه خودرو و بازدید از آن در شهر آفتاب حضور یابد. بسیاری از اصحاب رسانه و حاضرین مشتاق بودند از زبان وزیر محترم صمت جویای وضعیت صنعت خودرو شوند، اما عدم حضور وی در نمایشگاه سبب ناراحتی حاضران شد. شخص اول سیاست گذار صنعتی کشور با هوشمندی تمام، علی نبوی رئیس سازمان ایدرو را برای افتتاح نمایشگاه به جای خود فرستاده بود. باید به وزیر محترم صمت یادآور شد که ایدرو از سهامداران دو خودروساز بزرگ دولتی است و براساس برنامه دولت سیزدهم جهت خصوصی سازی دو واحد مذکور، حضور رئیس سازمان ایدرو برای افتتاح نمایشگاه انتخاب درستی نبوده است.

خبرنگار «بازار» برای بررسی چرایی عدم حضور وزیر صمت از علی نبوی رئیس سازمان ایدرو که در نمایشگاه حضور داشت، موضوع را جویا شد که با پاسخ؛ « وزیر صمت به دلیل جلسه ستاد تنظیم بازار، در نمایشگاه حضور نیافت.» مواجه شد. اگر عدم حضور وزیر صمت در مهم ترین گردهمایی خودرو سازان که همواره مورد نقد مقام معظم رهبری و تایید ایشان بر گله مردم از متولیان، در جهت تفرعن بوده است، بنابراین باید گفت سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت با این شیوه عملکرد کارنامه ای خوبی از خود بر جای نمی گذارد.

البته بیشتر به نظر می رسد وزیر محترم صمت از رویارویی با خودرو سازان و اصحاب رسانه واهمه داشته و برای عدم اجرایی شدن برنامه های که وعده داده بود، فرار را به پاسخگویی ترجیح می دهد. این درحالی است که وزیر صمت در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، وعده افزایش تولید، ارتقا کیفیت و کاهش قیمت ها را داده بود. حالا با گذشت ۱۰ ماه از اعلام برنامه های مذکور هیچ یک از موضوعات وعده شده محقق نشده است.

بنابراین با توجه به زمزمه هایی که در خصوص استیضاح وی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شنیده می شود، شاید نمایشگاه خودرو بهترین فرصت بود که سید رضا فاطمی امین نسبت به عدم تحقق برنامه های مذکور، دفاعیات خود را در پاسخ به سوالات خبرنگاران مطرح می کرد. البته نکته جالب این است که اعضای برخی از نمایندگان مردم مجلس شورای اسلامی در این رویداد نمایشگاهی حضور داشتند. بنابراین عدم حضور فاطمی امین را می توان به نوعی بی اهمیتی در خصوص خودروسازی تلقی کرد. شاید زمان آن رسیده که مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم بازنگری جدی در خصوص کارنامه ناموفق وزیر صمت و وعده های بی سرانجام وی داشته باشند.

گفتنی است که «بازار» پیش از شروع نمایشگاه گزارشی در خصوص احتمال غیبت وزیر صمت منتشر کرده بود. لذا خبرنگاران و رسانه ها تا امروز منتظر حضور وزیر صمت در نمایشگاه بودند که این مورد نیز رخ نداد.

نمایشگاه خودرو تهران در اولویت وزیر صمت نیست؟| اختلال در سامانه وزارت صمت برای فروش خودرو

با گذشت دو روز از فعالیت سامانه فروش یکپارچه خودرو، متقاضیان با مشکلات عدیده در بار گذاری اطلاعات و نهایی کردن ثبت نام مواجه هستند. ظاهرا این موضوع در تکمیل فرآیند ثبت نام و انتخاب خودرو بیشتر مشهود است

شکست طرح سامانه فروش یکپارچه
با گذشت دو روز از فعالیت سامانه فروش یکپارچه خودرو، متقاضیان با مشکلات عدیده در بار گذاری اطلاعات و نهایی کردن ثبت نام مواجه هستند. ظاهرا این موضوع در تکمیل فرآیند ثبت نام و انتخاب خودرو بیشتر مشهود است.

اختلال مذکور در سامانه فروش یکپارچه خودرو، رخداد هک شبانه سایت ثبت سفارش در دولت دوازدهم را یادآور می شود و گمانه زنی های نیز در خصوص صحت اجرایی شفافیت فروش از سوی وزارت صمت را مطرح می کند. سازمان های نظارتی دولتی و غیر دولتی باید با ورود به عملکرد این سامانه بحث فروش را جدی تر از سوی وزارت صمت رصد کنند.

غیبت وزیر صمت و معاونین ایشان در نمایشگاه خودرو در کنار اختلال سامانه فروش، عملکرد شعار گونه سید رضا فاطمی امین را بیشتر به زیر ذره بین می کشد. به زعم کارشناسان صنعت خودرو از نبود متولی و البته برنامه جامع راهبردی رنج می برد، اما ظاهرا به رغم حضور افراد توانمند در دولت سیزدهم این مساله برای خودروسازی جدی تر شده است.

وعده حذف قرعه کشی که به صورت شتاب زده از سوی وزیر محترم صمت بدون توجه به زیرساخت های اقتصادی و تولیدی که در دو خودروسازی بزرگ کشور، مطرح شده بود با شکست مواجه شد. وزارت نیز برای جبران شکست با دخالت غیرقانونی در فروش محصولات خودروسازان بازار را با افزایش تقاضا کاذب نسبت به گذشته همراه و زمینه لازم جهت تشکیک در خصوص عملکرد سامانه فروش یکپارچه خودرو را ایجاد کرده است.

نمایشگاه خودرو تهران در اولویت وزیر صمت نیست؟| اختلال در سامانه وزارت صمت برای فروش خودرو

از ماه آینده، افزایش مصرف بنزین در کشور روزانه ۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت، شاید یکی از دلایل شکست انحصار خودرو و واردات، بحث کاهش مصرف سوخت به لطف تکنولوژی محصولات جدید باشد

سرنوشت واردات را مهندسی نکنید
به رغم آزادسازی واردات خودرو، وزارت صمت تاکنون آیین نامه اجرایی آن را اعلام نکرده است. کارشناسان و فعالان این بخش از مهندسی واردات خودرو با تدوین فرآیندهای پیچیده و ناکارآمد نگرانی دارند. وزیر محترم صمت با قبول شکست در وعده های کنترل قیمت خودرو باید حداقل جهت جبران مافات، آئین نامه اجرایی واردات خودرو را به گونه ای تنظیم کند که سرکوب قیمت در بازار به همراه کاهش تقاضا کاذب صورت گیرد.

در همین رابطه لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار «بازار» اظهار داشت: حتماً باید آیین نامه و دستورالعمل ها در زمینه واردات خودرو چند رکن اساسی داشته باشد .نخست باید مشخص شود که چه کسانی می توانند خودرو به کشور وارد کنند و قرار است چه خودرو هایی و با چه مشخصاتی وارد شوند لذا باید مشخص شود خودروی وارداتی سواری و یا کامیون و اینکه این خودروها چه حجم موتور و مصرفی دارد. دوم اینکه، مسائل حمایتی و گارانتی ها باید مد نظر قرار گیرد لذا این مسائل باید در مقررات مربوطه درج شود.

وی اضافه کرد: سوم اینکه میانگین مصرف بنزین خودروهای ما ۱۳ درصد است، اما این مسئله در کل دنیا زیر ۴ درصد قرار دارد، بنابراین اگر میانگین مصرف بنزین را به ۷ درصد برسانیم، اتفاقات بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد و به واقع بسیاری از رانت ها در این بخش از بین خواهد رفت.

در پایان باید اشاره داشت از ماه آینده، افزایش مصرف بنزین در کشور روزانه ۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت، شاید یکی از دلایل شکست انحصار خودرو و واردات، بحث کاهش مصرف سوخت به لطف تکنولوژی محصولات جدید باشد.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha