۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صف مرغ کوتاه؛ صف نان بلند| تنور احتکار داغ‌تر شد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

صف مرغ کوتاه؛ صف نان بلند| تنور احتکار داغ‌تر شد

مشهد- تقاضا برای خرید مرغ و گوشت سفید که تا هفته گذشته به بالاترین حد خود در مشهد رسیده بود با افزایش قیمت در حال حاضر به کمترین مقدار خود رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گزارش خبرنگار بازار درحالی‌که هفته گذشته و تا پیش از حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ از ۳۱ هزار تومان به ۵۹ هزار تومان افزایش پیدا کند صف‌های طویلی برای خرید در مقابل فروشگاه‌های مشهد تشکیل‌شده بود که غیر قابل باور بود.

مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد حاکی است که در حال حاضر باوجوداینکه قیمت مرغ به ازای هر کیلو ۵۹ هزار تومان نرخ گذار شده است اما در برخی فروشگاه حتی باقیمت ۴۰ هزار تومان نیز خریدار چندانی ندارد.

گرانی لجام‌گسیخته ناشی از برداشته شدن ارز ترجیحی در هفته گذشته هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان را در شوک قیمتی نگاه داشته است و باوجوداینکه مرغ کشتار روز حتی پائین تر از قیمت مصوب در حال عرضه است اما تعداد خریداران آن به حداقل رسیده است.

افزایش قیمت تخم مرغ هم موجب شده تا مصرف این ماده پروتئینی در بین شهروندان کاهش چشمگیری پیدا کند و لذا بسیاری از تولید کنندگان بر این باورند که در طی ماه آینده با افزایش تولید و کاهش خرید مواجه خواهند شد.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون این موضوع اظهار کرد: متأسفانه با حذف ارز ترجیحی لذا قیمت نهاده نیز به ۵ برابر قیمت قبلی رسیده و لذا قیمت‌گذاری دولت هنوز هم برای تولیدکننده ضرر به همراه دارد.

سید حسین موسوی نژاد در این رابطه اذعان کرد: برآورد قیمتی ما برای یک کیلو تخم‌مرغ به میزان ۴۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت مصوب برای مصرف‌کننده ۳۹ هزار و ۸۰۰ اعلام‌شده که همین رقم هم در بازار مشتری نداشته و با قیمت های بسیار پایئن تر در حال عرضه است.

صف مرغ کوتاه؛ صف نان بلند| تنور احتکار داغ‌تر شد

وی بابیان اینکه برخی افراد بر این باور هستند که تولیدکنندگان با این جهش قیمتی مشکلات آن‌ها نیز حل‌شده است ابراز کرد: اتفاقا تولیدکنندگان به‌هیچ‌وجه راضی به افزایش هزینه‌های تولید نیستند.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با ابراز نارضایتی از هزینه‌های گزافی که به تولیدکننده‌ها وارد شده است ادامه داد: همان‌طور که بر هیچ شخصی پوشیده نیست دستمزد کارگران، هزینه بیمه‌های تأمین اجتماعی و هزینه حامل‌های انرژی و حتی مواردی مانند کرایه حمل نقل همگی بر روی هزینه تولید کننده فشار مضاعف وارد کرده است.

وی با ذکر مثال عنوان کرد: به‌طور نمونه محصول سویا را که تا پیش‌ازاین به قیمت هر کیلو ۳ هزار تومان خریداری می‌کردیم در حال حاضر به ازای هر کیلو بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان باید خریداری کنیم و لذا از بایت تأمین هزینه و سرمایه در گردش و چه ازنظر تأمین و نهاده تولیدکنندگان شدیداً در مضیقه هستند.

تبانی برای بر هم زدن نظم بازار
در همین حال شنیده‌ها حاکی از آن است که در طی هفته گذشته عده‌ای از سود جویان سعی داشتند با التهاب در بازار و کاهش عرضه این قیمت‌ها را در بالاترین سطح خود نگاه‌دارند که این حیله سودجویانه سرانجامی نداشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در همین خصوص به رسانه‌ها گفت: کارشکنی‌های برخی از آقایان، که به سلطان مرغ در مشهد ملقب شده و یک درصد از بازار را در اختیاردارند، با شکست مواجه شد.

ابوالفضل چمندی اظهار داشت: بعد از اصلاح ارز ترجیحی در هفته گذشته، پیش‌بینی ما این بود که با توجه به افزایش قیمت مرغ، مرغداران از کشتار خودداری کنند، به همین منظور با تشکیل نشستی آنان توجیه شدند تا کشتار و عرضه مرغ را متوقف نکنند که البته بسیاری از آنان همکاری کردند.

وی بیان کرد: بااینکه نیاز استان به گوشت مرغ روزانه ۲۸۰ تن است اما برای روز پنجشنبه در هفته گذشته ۵۲۰ تن مرغ کشتار شد، اما در کمال ناباوری بخشی از این مرغ گم‌شده و عرضه نشد، که این مسئله از کارشکنی‌های همین سلاطین مرغ نشاءت می‌گرفت.

وی اظهار داشت: تصور این افراد آن بود که اگر روز پنجشنبه هفته گذشته از عرضه گوشت مرغ خودداری کنند، روز جمعه هم کشتارگاه‌ها تعطیل هستند و در کل بازار از مرغ خالی خواهد شد لذا شاهد تشکیل صف در مقابل برخی مرغ فروشی‌ها در روز پنجشنبه بودیم.

چمندی اذعان کرد: دراین‌بین یک درصد از مرغداران از فاصله بین ارز ترجیحی و افزایش قیمت‌ها سوءاستفاده کرده و دوباره آمدند تا از آب گل‌آلود ماهی گرفته و ما را دچار تنش کردند.

صف مرغ کوتاه؛ صف نان بلند| تنور احتکار داغ‌تر شد

وی اضافه کرد: شورای تأمین خراسان رضوی در نظر داشت با نظر دادستانی، با هرگونه اخلال در توزیع کالاهای اساسی در قالب اخلال در نظام اقتصادی برخورد کند که در حد بالاتر آن، حبس هم در نظر گرفته شد، در این راستا یکی از مغازه‌داران حوزه گوشت مرغ در خیابان استقلال مشهد، در همین چهارچوب مورد پیگیرد قضایی قرارگرفته و واحد کسب وی مهروموم شد.

افزایش صف نان
درحالی‌که صف‌های مرغ باقیمت جدید مصوب در مشهد مقدس محوشده و تا آنجا پیش رفته که تعداد متقاضیان به‌اندازه انگشتان دست کاهش داده است اما صف‌های نان طویل‌تر شده است.مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید نان دولتی افزایش‌یافته و شهروندان به‌ویژه در نقاط حاشیه‌ای تعداد بیشتری نان طلب می‌کنند.

افزایش قیمت آرد در حال حاضر موجب شده تا بر تعداد قاچاقچیا آرد دامن بزند و لذا روزانه اخبار بسیاری مبنی بر پلمپ و یا ثبت و ضبط آردهای دولتی و قاچاق شده توسط رسانه‌ها منتشر شود.

در همین حال معاون استاندار خراسان رضوی توضیح داد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید نان، از ظرفیت‌های مردمی که در زمان اربعین و مناسبت‌های خاص اقدام به پخت نان می‌کردند، بهره گرفته می‌شود تا بتوان نان مصرفی مردم را تأمین کرد.

ابوالفضل چمندی با اشاره به این موضوع که قاچاق آرد همچنان وجود دارد افزود: آرد هنوز هم با ۲ قیمت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای هر کیلوگرم ۶۵۰ و ۹۰۰ تومان به نانوایی اختصاص می‌یابد درحالی‌که قیمت آزاد آن در بازار هر کیلو ۱۵ هزار تومان است و دولت هم تصمیمی برای تغییر نرخ نان ندارد.

وی بیان کرد: شبکه دلالی هم در رسته نانوایی‌های مشهد وجود دارد، به‌طوری‌که برخی افراد ۱۰ تا ۱۵ نانوایی را با اسامی مختلف در اختیاردارند، که البته این نانوایی‌ها شناسایی‌شده‌اند که لغو پروانه خواهند شد تا این انحصار شکسته شود و بتوان مجوزهای آن‌ها را به سایر متقاضیان داد.

کشف سریالی کالاهای اساسی احتکار شده
کشف مقادیر بسیاری آرد یارانه‌ای؛ روغن و هم‌چنین توزیع گوشت نشان می‌دهد که افراد بسیاری با سودای سود اندوزی به احتکار و توطئه برای التهاب بازار فعالیت دارند.

صف مرغ کوتاه؛ صف نان بلند| تنور احتکار داغ‌تر شد

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در طی چند روز گذشته یکی از فروشگاه‌های بزرگ کشتار و عرضه مرغ در خیابان استقلال مشهد به دلیل عدم کشتار و عرضه مرغ مهروموم شد.

سید علی‌اکبر نصری سرآسیا اظهار کرد: پرونده تخلف این فروشگاه معروف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال و دستور مهروموم این واحد ارسال شد.

وی هم‌چنین از کشف و توقیف دو نیم تن روغن خوراکی و یک تن و ۷۰۰ کیلو آرد یارانه‌ای در مشهد و هم‌چنین «طرق» خبر داد. رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد به بازار گفت: کالاهای احتکار شده برابر دستور معاون محترم اجرایی در امور شعب مقر رشد تا به حاشیه شهر منتقل و تصمیم گرفته شد توزیع باقیمت جدید صورت گیرد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: تاکنون انبارهای متعددی مبنی بر قاچاق و احتکار آرد یارانه‌ای در مناطق مختلف شهر مشهد کشف‌شده است.

وی افزود: چندی پیش هم و هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی حدود ۵ تن آرد یارانه‌ای در منزل مسکونی یکی از شهروندان در مشهد کشف و ضبط شد.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha