۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
 افزایش شناخت تجار ایران و کوبا از ظرفیت‌های متقابل، پیش‌نیاز توسعه روابط است
در نشست هیات تجاری کوبا در اتاق ایران مطرح شد

افزایش شناخت تجار ایران و کوبا از ظرفیت‌های متقابل، پیش‌نیاز توسعه روابط است

در نشست هیات تجاری کوبا در اتاق ایران بر اهمیت شناخت دقیق‌تر ایران و کوبا از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر و ایجاد سازوکارهایی برای آشنایی بیشتر تجار دو طرف از این ظرفیت‌ها تأکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، دبورا ریواز ساودرا معاون وزیر بازرگانی و امور خارجه کوبا که در رأس یک هیات تجاری از این کشور به ایران سفر کرده است در جلسه‌ای با سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی حاضر شد تا دو طرف ظرفیت‌های بیشتر همکاری اقتصادی ایران و کوبا را بررسی کنند.

فرزاد مهرانی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این نشست به نقاط قوت تعامل ایران و کوبا اشاره کرده و گفت: هم کوبا و هم ایران در حوزه سلامت و پزشکی در منطقه خود کشورهای شناخته‌شده‌ای هستند. بنابراین یکی از زمینه‌های همکاری دو کشور که پتانسیل تقویت بیشتر دارد این حوزه است. تجربه موفق ساخت واکسن پاستو کووک شاهد این مدعاست.

او با بیان اینکه اگرچه ایران به عنوان یک کشور صاحب نفت و گاز شناخته می‌شود اما اقتصاد ایران بسیار متنوع است و ما در حوزه‌های مختلف از بخش‌های پالایشگاهی گرفته تا بنادر و ... ظرفیت سرمایه‌گذاری داریم ادامه داد: با توجه به سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد کوبا می‌تواند به شکل جدی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران فکر کند.

مهرانی با تأکید بر اینکه تجار دو کشور نیازمند شناخت دقیق‌تر از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر هستند بیان کرد: متأسفانه یکی از نقاط ضعف تعامل ایران و کوبا عدم شناخت دو طرف دست‌کم در سطح تجار و بخش خصوصی از یکدیگر است. نه ما آن‌چنان ظرفیت‌های اقتصادی کوبا را می‌شناسیم و نه کوبایی‌ها با فرصت‌های اقتصادی در ایران آشنا هستند. بنابراین آنچه خیلی به آن نیاز داریم ایجاد سازوکارهایی برای آشنایی بیشتر مردم و بخش خصوصی دو کشور از یکدیگر است.

او ادامه داد: این شناخت بیشتر می‌تواند از طریق برگزاری سمینار ویدئوکنفرانس، تبادل اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی از شرکت‌های فعال و علاقه‌مند برای همکاری از طریق سفارت‌خانه‌های دو کشور ایجاد شود.

مهرانی به ضرورت تلاش برای رفع موانع و تسهیل تجارت از طریق دولت‌ها و اتاق‌های بازرگانی دو کشور اشاره کرده و بیان کرد: از تسهیل صدور ویزا گرفته تا امضای اسناد و برقراری تفاهم‌نامه‌های تجاری و عملیاتی کردن آن‌ها می‌تواند به افزایش سطح همکاری‌ها منجر شود. ما پیش از این تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی با کوبا امضا کرده‌ایم اما باید چرا آن‌طور که باید به افزایش همکاری‌ها منجر نشده است.

او تقویت بخش خصوصی دو کشور را موضوع مهم دیگری در راستای افزایش همکاری‌ها دانست و گفت: این تقویت می‌تواند از طریق آموزش تعاملی و برگزاری سیمنارهای تخصصی مشترک بین‌المللی و همین‌طور اطلاع‌رسانی مناسب رویدادهای تجاری از جمله مناقصات و نمایشگاه‌ها و ... رخ دهد که سفارتخانه‌های دو کشور در این زمینه می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

در ادامه دبورا ریواز ساودرا معاون وزیر بازرگانی و امور خارجه کوبا هم اشاره به موقعیت مشابه اقتصاد تحریم شده ایران و کوبا از سوی آمریکا اشاره کرده و گفت: با تجربه مشابه هر دو کشور می‌توانند راه‌های جدیدی برای همکاری با یکدیگر پیدا کنند.

او با بیان اینکه کوبا از سال‌ها پیش در زمینه انتقال تکنولوژی پزشکی با ایران همکاری می‌کند افزود: شناخت ظرفیت‌های واردات و صادرات دو کشور از هم موضوع مهمی در افزایش سطح همکاری‌هاست.

ساودرا با بیان اینکه سعی کردیم در این سال‌ها سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم به لیستی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در کوبا اشاره کرده و گفت: حوزه‌های پزشکی و سلامت، معدن، سوخت، انرژی، گردشگری، مواد غذایی، کشاورزی و دامداری از جمله حوزه‌هایی است که ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برای همکاری دو کشور وجود دارد.

او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های گسترده کوبا در حوزه گردشگری افزود: این بخش موتور محرک اقتصادی کوبا محسوب می‌شود و همچنان گنجایش سرمایه‌گذاری دارد.

ساودرا ادامه داد: ایران در حوزه معدن تجارب خوبی دارد. ما امیدواریم در بخش نفت و تأسیس پالایشگاه و همچنین در زمینه استخراج و اکتشاف و حفر چاه‌های عمیق بتوانیم از تجارب ایران استفاده کنیم.

او با بیان اینکه کوبا در حوزه بیوتکنولوژی، گردشگری، فرهنگ، ورزش و همچنین تولیدات کشاورزی دارای مزیت‌های صادراتی است گفت: در زمینه صدور خدمات پزشکی و سلامت نیز کوبا موقعیت خوبی دارد. در اوج همه‌گیری کرونا کشور ما ۵۸ هیات پزشکی به ۴۰ کشور دنیا فرستاد که دستاوردهای اقتصادی خوبی برای ما داشت.

کد خبر: ۱۵۱٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha