۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
نیاز سنجی برای دانش بنیان‌های یزد | تولید ماشین آلات و قطعات یدکی در راس اولویت‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نیاز سنجی برای دانش بنیان‌های یزد | تولید ماشین آلات و قطعات یدکی در راس اولویت‌ها

یزد- فعالان حوزه صنعت یزد عقیده دارند که شرکت‌های دانش بنیان باید بر اساس نیاز مشتری به سمت تولید قطعه و ماشین سازی پیش بروند تا صنعت یزد جانی تازه بگیرد و به سمت خودکفایی برود.

بازار، گروه استان‌ها: نامگذاری سال به عنوان اقتصاد دانش بنیان فرصت بهره برداری از دانش شرکت های دانش بنیان استان که همواره داد حمایت و بهره برداری از تولیدات خود را داشتند فراهم شده اما این تولیدات زمانی کارایی دارند که به نیاز مشتری خود پاسخ بدهند.

برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری دانش بنیان در بخش ای صنعتی همچنین پاسه به سوالاتی درباره روند تسهیل نقش آفرینی دانش بنیان ها در بخش های تولیدی و تحقق شعار سال با محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد به گفتگو نشستیم.

* آیا استان یزد زمینه شاخصی برای اجرای آن دارد؟
اقتصاد دانش بنیان به منای بالا بردن ارزش محصول برای مشتری و رقابتی کردن بازار است به طوری که تولید را از منبع‌محور به سمت دانش‌محور سوق دهیم. در استانی که سه هزار کارخانه صنعتی و ۷۰۰ واحد معدنی دارد و ۵۴ هزار واحد صنفی در آن فعال هستند که ۱۲ هزار واحد آن تولیدی هستند، بی‌شک اقتصاد دانش بنیان بهترین شیوه مدیریت اقتصاد است.

استان یزد نعمت‌های خدادادی بسیاری در اختیار دارد اما در کنار اینکه نباید بهره برداری از منابع را به ویژه در مناطق محروم حذف کنیم، باید دانش را در مناطقی که استفاده از منابع، به سر حد رسیده و ممنوع شده است، به کار بگیریم برای مثال می توانیم به محور عقدا تا مهریز اشاره کرد که دیگر جایی برای توسعه منبع‌محور ندارد و وقت آن رسیده که در این محور به توسعه صنایع دانش‌محور بپردازیم.

* درباره رفع دغدغه مالی و نقدینگی شرکت‌های دانش بنیان توضیح دهید
بله. تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات رونق از محل منابع داخلی بانک ها برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شده و معافیت هایی در نظر گرفته شده که در جلسه استاندار با مدیران شرکت های دانش بنیان به تصویب رسید و قرار است در اختیار شرکت های کوچک و متوسط قرار بگیرد و به سرمایه گذاری در حوزه های صنایع کم آبخواه، های تک و دانش بنیان با اولویت مناطق محروم پرداخت شود.

اقتصاد دانش بنیان به منای بالا بردن ارزش محصول برای مشتری و رقابتی کردن بازار است به طوری که تولید را از منبع‌محور به سمت دانش‌محور سوق دهیم

به این منظور فرمانداران فهرستی از نیازهای شهرستان های خود برای سرمایه گذاری ارائه خواهند کرد که در اختیار شرکت ها قرار می گیرد تا در این زمینه وارد عمل شوند برای مثال برای برخی از شهرستان ها سرمایه گذاری در حوزه نساجی، پوشاک، الکترونیک، ماشین سازی و قطعه سازی پیشنهاد شده است.

* شرکت‌های دانش بنیان دغدغه تولیدات را نیز دارند در این باره هم برنامه دارید؟
تولید این شرکت ها باید بر اساس نیاز مشتری باشد. معرفی دستگاه های تولید شده از سوی شرکت های دانش بنیان، مکاتبه با تشکل ها، مصاحبه با شرکت های تولید کننده؛ معرفی محصولات، تبیین در مجلسات و ... اقداماتی است که در راستای حمایت صورت می گیرد اما در مجموع تولیدات آنها باید در راستای لیست سفارشات صنایع باشد. باید به سمت تولیداتی بروند که در داخل کشور نداریم تاکنون هم این اتفاق بسیار رخ داده است.

بسیاری از خطوط تولید کاشی در داخل تولید می شود و کیفیت خوبی هم دارد. در حوزه نساجی نیز در خطوط تولید دستاوردهای خوبی حاصل شده است که وابستگی ها را کاهش داد. این نیازها نشان می دهد که شرکت های دانش بنیان باید در مجموع به سمت ماشین سازی و تولید قطعه بروند که بتوانیم خطوط تولید را کامل کنیم. به این ترتیب می توانیم در صورت خرابی دستگاهی، تعمیرات را انجام دهیم، دستگاه ها را به‌روز کنیم و در مجموع بتوانیم شعار از سنگ تا قطعه را محقق کنیم.

نیاز مشخص استان یزد در حوزه صنعت به شرکت های دانش بنیان، قطعات یدکی و ماشین آلات است، نیازی که از ابتدا با واردات گسترده تامین شده و در بسیاری از موارد حتی خطوط تولید را متوقف کرده است و به نظر می رسد با حضور جدی شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه، هم این شرکت ها رونق خواهند گرفت هم جانی تازه به صنعت استان یزد تزریق می شود.با توجه به اینکه مواد اولیه در استان یزد در اغلب زمینه ها به وفور وجود دارد، عزمی جزم برای تحقق شعار از تولید از سنگ تا قطعه نیاز است.

کد خبر: ۱۵۱٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha