۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
پرورش ماهی در قفس ظرفیت مغفول مانده در مازندران
یادداشت تخصصی

پرورش ماهی در قفس ظرفیت مغفول مانده در مازندران

ساری - وضعیت دریای خزر شرایط را برای توسعه پرورش ماهیان در قفس مساعد کرده است، ظرفیتی که تاکنون آن‌گونه که باید موردتوجه قرار نگرفته است. حمزه علی پور کارشناس ارشد پرورش آبزیان در یادداشتی به این مسئله پرداخته است.

حمزه علی پور؛ خبرگزاری بازار - پرورش ماهی در قفس پدیده نوینی است که چند سالی در آب‌های دریای خزر و مازندران رواج یافته تا علاوه بر احیای آبزیان زمینه‌ساز اشتغال و کارآفرینی شود.

پرورش ماهی در قفس درواقع شیوه‌ای است که قفس‌های مخصوص در دریا رهاسازی و کار گذاشته می‌شود و با استفاده از آب دریا به پرورش ماهی پرداخته می‌شود و آبزی پروران با تأمین غذای مورد نیاز ماهیان، شرایط را برای رشد طبیعی آن فراهم می‌کنند.

پرورش ماهی در قفس درواقع یکی از با صرفه‌ترین و سودآورترین منبع درآمد و کسب‌وکار به شمار می‌رود که در صورت توسعه در دریای خزر می‌تواند برای حاشیه‌نشینان و افراد بومی، منابع درآمد پایداری را رقم بزند. نداشتن آلودگی‌های زیست‌محیطی و تضمین سرمایه‌گذاری از جمله مسائلی است که در پرورش ماهی در قفس به‌عنوان مزیت مورد توجه است.

انواع قفس های دریایی

آبزی‌پروری از مشاغل قدیمی حاشیه‌نشینان دریای خزر و مازندران به شمار می‌رود و در مناطق مختلف کوهستانی و جلگه‌ای رواج دارد و از سوی دیگر مردم این مناطق با صید و صیادی عجین شده و خو گرفته‌اند و نیمی از سال را در دریای خزر به این حرفه اشتغال دارند و در کنار این مشاغل ایجاد و پرورش ماهی در قفس می‌تواند افقی جدید فرا روی آبزی‌پروری در مازندران و نواحی خزری باز کند.

قفس‌های پروژه ماهی در قفس معمولاً از چوب یا تورهایی کیسه‌ای احداث می‌شود که به شیوه‌های مختلف از جمله ثابت، شناور، غوطه‌ور و یا غیره در دریا بر پا می‌شود و این قفس‌ها با تیرک‌هایی در کف دریا و رودخانه در آب نگهداری می‌شود و کاربردهای متفاوتی دارند.

قفس‌های قابل غوطه‌وری در واقع یکی از بهترین نوع قفس‌ها است که در شرایط بد آب و هوایی مصون هستند و ترویج پرورش ماهی در قفس دارای مزیت‌هایی شامل کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از منابع آبی و راندمان تولید بالا است و به نسبت دیگر انواع پرورش آبزیان به‌صرفه‌تر خواهد بود.

پیشینه ۴۰ ساله پرورش ماهی درقفس

پرورش ماهی در قفس که به‌عنوان روش ابداعی برای رونق آبزی‌پروری در جهان مدنظر قرار گرفته است علاوه بر اینکه در ارتقا و کیفیت گوشت تأثیر به سزایی دارد، همواره مورد توجه کشورهای مختلف از جمله نروژ، چین، مالزی و غیره بوده است و در ایران نیز این پروژه سابقه‌ای حدود ۴۰ ساله دارد.

مازندران به‌عنوان استان شمالی ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه صنعت آبزی‌پروری دارد و بیش از سه هزار و ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان فعالیت دارند اما میزان برداشت ماهی به شیوه پرورش در قفس حدود ۶۰۰ تن و در مقایسه با تولیدات ۱۱۰ هزار تنی انواع آبزیان ناچیز است.

عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریای مازندران برای توسعه پرورش ماهی در قفس در حالی است که شیب بستر دریای خزر به‌گونه‌ای است که پرورش‌دهندگان و سرمایه‌گذاران به‌راحتی می‌توانند قفس‌ها را در دریا مستقر کنند و به کار آبزی‌پروری بپردازند.

سرانه مصرف ماهی در مازندران از یک‌سو، کاهش هزینه‌های تولید در پرورش ماهی در قفس و سودآور بودن آن می‌تواند انگیزه‌ها را برای سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس در استان مازندران بیشتر کند زیرا سرمایه‌گذاری در این حوزه منجر به اشتغال و کارآفرینی خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مازندران بهترین شرایط برای استقرار قفس‌های دریایی را دارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند منبعی مطمئن برای تولید ماهی صادرات محور و اشتغال جوانان باشد و باید به این نیاز پاسخ گفت.

کد خبر: ۱۵٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha