۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
تولید سالانه ۴۰هزار تن سموم در کشور؛ حفظ نباتات مجوز صادرات بدهد| ارزش ۲۵۶میلیارد دلاری بازار جهانی
بازار گزارش می دهد؛

تولید سالانه ۴۰هزار تن سموم در کشور؛ حفظ نباتات مجوز صادرات بدهد| ارزش ۲۵۶میلیارد دلاری بازار جهانی

گیل آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم با بیان اینکه سالانه تا ۴۰هزار تن سموم کشاورزی در کشور تولید داریم، میگوید: ظرفیت صادراتی بالایی داریم خواستار صدور مجوز صادرات از سوی سازمان حفظ نباتات هستیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: سموم کشاورزی و آفتکش ها عوامل شیمیایی هستند که برای محافظت از محصولات در برابر عوامل مضر مانند بیماری ها و آفات استفاده می شوند. علاوه بر این، از آنها برای بهبود یا افزایش رشد و باروری گیاهان استفاده می شود. از سوی دیگر علف کش ها برای از بین بردن علف های هرز، قارچ کش ها برای از بین بردن قارچ ها و حشره کش ها برای از بین بردن حشرات استفاده می شوند. اگرچه عملکردهای انجام شده توسط این محصولات بسیار مهم است، استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی مانند آفت کش ها به شدت مورد انتقاد است. با این وجود ارزش بازار جهانی این محصولات بالا است و در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵۶ میلیارد دلار بوده است. در شرایطی که انتظار می رود ارزش جهانی بازار این محصولات شیمیایی تا سال ۲۰۲۵ از مرز ۳۰۰ میلیارد دلار عبور کند.

سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تن تولید انواع سموم کشاورزی در کشور داریم اما اجازه صادرات نداریم
بر اساس این گزارش، برخلاف کودهای کشاورزی که اصولا وارداتی است، سموم و آفتکش های مورد نیاز در صنعت کشاورزی غالبا در کشور تولید می شود و از کیفیت نسبی نیز برخوردار است. مسعود گیل آبادی رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی در خصوص شرایط فعلی تولید در کشور به خبرنگار بازار می گوید: در حال حاضر در بحث تولید مشکلی نداریم و سالانه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تن تولید انواع سموم کشاورزی در کشور رقم می خورد.

گیل آبادی می افزاید: در واقع سموم تولیدی ما کلا مصرف داخلی دارد. با این وجود از سازمان حفظ نباتات تقاضا داریم که به تولید کنندگان این حوزه مجوز صادرات بدهند تا بتوانیم محصولات خود را به کشورهای متقاضی صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث سموم کشاورزی ظرفیت صادراتی بالایی داریم، می افزاید: قبل از اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این بخش حذف بشود صادرات داشتیم اما حال بیش از ۲ سال است که ارز نیمایی شده است و مجوز صادرات هم نداده اند.

گیل آبادی در پاسخ به این سوال که چرا با وجودی که ارز نیمایی است دولت اجازه صادرات سموم را نمی دهد نیز اظهار می دارد: متاسفانه با توجه به اینکه تحریم هستیم شاید دولت یکسری ملاحظات را انجام می دهد و نگران این است که مبادا در صورت انجام صادرات در کشور کسری داشته باشیم. اگرچه خوشبختانه تا به حال کسری در بازار سم وجود نداشته است.

در طول سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش رخ داده است آن هم به واسطه افزایش دستمزدها و افزایش نرخ مواد اولیه پتروشیمی ها بوده است و همچنین به دلیل تغییرات نرخ ارز نیمایی که قیمت آن به روز مشخص می شود

قیمت سموم کشاورزی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است
بر اساس این گزارش طی یکسال گذشته در حوزه کودهای کشاورزی به بهانه وارداتی بودن نوسانات قیمتی بالایی داشته ایم که همین امر موجب کاهش استفاده از کودهای کشاورزی در باغات و مزارع شده است. کارشناسان می گویند این کاهش استفاده از کود قطعا در کاهش بهره وری ها موثر خواهد بود و کشور را دچار مشکلات خواهد ساخت. با این وجود به نظر می رسد در حوزه سموم کشاورزی نوسان قیمتها به شدت نوسان قیمتی کودها نبوده است. به طوری که رئیس انجمن سموم کشاورزی در این خصوص به بازار می گوید: در حوزه سموم کشاورزی خیلی قیمت ها بالا نرفته است و بعد از اینکه ارز دولتی برداشته شد و ارز نیمایی دادند قیمتها بیش از ۵ برابر شد.

گیل آبادی ادامه می دهد: با این وجود در طول سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش رخ داده است آن هم به واسطه افزایش دستمزدها و افزایش نرخ مواد اولیه پتروشیمی ها بوده است و همچنین به دلیل تغییرات نرخ ارز نیمایی که قیمت آن به روز مشخص می شود.

وی همچنین در خصوص شرایط قیمتی تکنیکالها نیز می گوید: همانطور که می دانید تکنیکال های مصرفی ما تماما خارجی است و همه کشورهای دنیا تکنیکال های مورد نیاز خود را از دو کشور «هند و چین» خریداری می کنند. البته برخی از مواد اولیه ما از پتروشیمی ها تامین می شود ضمن اینکه ملزومات بسته بندی و تکنولوژی همگی داخلی است.

گیل آبادی در پاسخ به این سوال که سموم تولید داخل از نظر کیفی در چه سطحی هستند اظهار می دارد: کیفیت سموم در تمام دنیا از یک واحد برخوردار است؛ یعنی یک روش است و آن هم استاندارد فائو است.

وی ادامه می دهد: در حقیقت استاندارد فائو یک استاندارد مشخص است و لذا از استاندارد داخلی نمی توانیم استفاده کنیم و در واقع ضامن این کیفیت سازمان حفظ نباتات است که بسیار هم سختگیرانه است.

تولید سالانه ۴۰هزار تن سموم در کشور؛ حفظ نباتات مجوز صادرات بدهد| ارزش ۲۵۶میلیارد دلاری بازار جهانی

گیل آبادی می افزاید: اگر تولیداتی مغایر با این استانداردها تولید شود قطعا بازار داخل را از دست می دهیم چون کشاورزان هیچ گاه ریسک نمی کنند که با استفاده کردن از جنسی که کیفیت ندارد محصول و دسترنج یکسال شان را به خطر بیندازد. از سوی دیگر ما تولید کنندگان نیز اگر کیفیت محصولات مان خوب نباشد در بازار داخل نمی توانیم دوام بیاوریم.

تولید سموم کشاورزی در تمام دنیا بر اساس استاندارد مشخص سازمان فائو است بنابراین از نظر کیفی در سطح بالایی هستیم

عدم استفاده از سموم کشاورزی موجب تلف شدن ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات به دلیل آفات می شود
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی همچنین در خصوص میزان کاهش استفاده از سموم در مزارع و باغات کشور می گوید: الان استقبال از سموم کم شده است چون هزینه چشمگیری برای کشاورز است؛ به عبارت دیگر با توجه به خشکسالی ها و همچنین از وقتی قیمت سموم بالا رفته مصرف سم دیگر بی رویه انجام نمی شود و حتی مقداری کمتر انجام می شود.

وی ادامه می دهد: البته اینکه کشاورزان استفاده بی رویه از سموم نداشته باشند موضوع خوبی است بخصوص اینکه سابق بر این کشاورزان ریسک نمی کردند و می خواستند با کیفیت بهتر جواب بگیرند و به عنوان مثال به جای یک لیتر در هکتار دو لیتر استفاده می کردند. اما الان حتی آن یک لیتر را هم محتاطانه استفاده می کنند و شاید هم کمتر استفاده کنند بنابراین تا حدودی مصرف سموم منطقی تر شده است.

گیل آبادی در خصوص ارزیابی آینده بازار سموم کشاورزی نیز می گوید: وضعیت آینده بازار تا حدود زیادی به بحث بارندگی و سطح زیرکشت بستگی دارد؛ اگر تغییر الگوی کشتی وجود نداشته باشد به نسبت سالیان گذشته مصرف می شود و بالا و پایین نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف سموم و کودها ضامن امنیت غذایی کشور است، ادامه می دهد: اگر سموم در دسترس کشاورز قرار نگیرد بین ۳۰ تا ۳۵ درصد آفت می تواند محصول را از بین ببرد بنابراین کشاورزان برای حفظ کشت خود استفاده از سموم را همیشه دارند.

گیل آبادی در پایان در خصوص وضعیت فعلی سموم در بازارهای جهانی می گوید: با توجه به اینکه مصرف سموم کشاورزی در تمام دنیا به صورت فصلی است قائدتا در بهار و تابستان مصرف سموم بالاتر از فصل های پاییز و زمستان است و زمانی که مصرف بالا است تفاضا بیشتر می شود و قیمتها افزایش پیدا می کند.

وی ادامه می دهد: ما نیز تابع عرضه تکنیکال های سموم در هند و چین هستیم وقتی آنها قیمت شان بالاتر می رود قیمت محصولات ما نیز به نسبت مقداری افزایش پیدا می کند. بنابراین قیمت سموم کشاورزی در بازارهای جهانی و بازار داخلی در طول سال نوسانات زیادی دارد.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha