۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
موانع پیشروی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در فارس| اراضی شیراز در محدوده محیط زیست است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

موانع پیشروی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در فارس| اراضی شیراز در محدوده محیط زیست است

شیراز- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس موانع و چالش های اجرای طرح نهضت ملی مسکن را تشریح کرد و کمک دولت برای تسهیل اجرای این طرح را خواستار شد.

محمود رضایی در گفتگو با بازار عنوان کرد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تولید واحدهای مسکونی در گرو عوامل مختلفی نظیر، تامین زمین و مصالح ساختمانی، به کارگیری نیروی انسانی متخصص، ارایه تسهیلات بانکی و تامین سرانه ها و ارایه خدمات زیربنایی و روبنایی است.

وی به استقبال مردم فارس از طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تدابیر دولت در سطح کلان برای ارزان سازی واحدهای مسکونی بسیار مهم است.

دولت باید به جز ارائه زمین و پرداخت تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصدی که این نرخ باید تعدیل شود، کمک های دیگری به ویژه در بحث تامین زیر ساخت ها و یا کمک های صندوق ملی مسکن داشته باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: برای اعمال اصل ارزان سازی، دولت باید به جز ارائه زمین و پرداخت تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصدی که این نرخ باید تعدیل شود، کمک های دیگری به ویژه در بحث تامین زیر ساخت ها و یا کمک های صندوق ملی مسکن بر اساس ماموریت ذکر شده در اساس نامه این صندوق، داشته باشد.

وی گفت: صندوق ملی مسکن به موجب ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن و به منظور ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی و موضوع این قانون تشکیل شده است.

موانع پیشروی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در فارس| اراضی شیراز در محدوده محیط زیست است

رضایی ادامه داد: در اساس نامه صندوق ملی مسکن به این موضوع اشاره شده که از جمله ماموریت های این صندوق، پرداخت یارانه سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان کار ساختمان، هزینه های تأمین و انتقال زیرساخت ها و مشارکت در ایجاد امکانات است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در روستاها از وام ۱۸ درصد استقبال چندانی نمی شود و تسهیلات ۵ درصدی هم بیشتر در زمینه بازسازی هستند که این مشکل باید با ارائه کمک های یارانه کمرنگ شود.

تامین و تقویت زیرساخت ها به واسطه تدابیر تخصصی
رضایی عنوان کرد: بحث ایجاد زیرساخت های آب، برق و گاز بسیار مهم هستند، عمده زمین های که برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن احصار می شود یا اراضی دولت هستند که فاقد زیر ساخت یا دارای زیر ساخت های ناکافی هستند.

وی گفت: بخشی از از این زمین ها نیز زمین های الحاقی هستند که نیازمند تامین زیر ساخت هستند و بخشی از آنها نیز زمین های غیر دولتی هستند.

وی به ضرورت تامین و تقویت زیرساخت ها به واسطه تدابیر تخصصی در این زمینه اشاره کرد و گفت : چنانچه بحث تامین و تکمیل زیر ساخت ها به ماه های آخر ساخت پروژه موکول شود، عدد و رقم های گزافی را به پروژه تحمیل خواهد کرد.

صرفا بحث ساخت یک واحد مسکونی در یک نقطه خاص با تسهیلات در نظر گرفته شده با وجود زیر ساخت ها ممکن است منطقی و شدنی به نظر بیاید اما با تحمیل هزینه های زیر ساخت ها، این هزینه بسیار رشد کرده و غیر منطقی می شود

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس با عنوان اینکه صرفا بحث ساخت یک واحد مسکونی در یک نقطه خاص با تسهیلات در نظر گرفته شده با وجود زیر ساخت ها ممکن است منطقی و شدنی به نظر بیاید اما با تحمیل هزینه های زیر ساخت ها، این هزینه بسیار رشد کرده و غیر منطقی می شود.

به گفته وی نمایندگان مجلس باید در بحث بودجه ۱۴۰۱ برای تامین هزینه های تامین و تکمیل زیرساخت ها، چاره اندیشی کنند، کمااینکه با حل مشکل زیر ساخت ها با افزایش اقبال عمومی متقاضیان مواجه خواهیم شد.

رضایی در ادامه به اهمیت موضوعاتی مانند مشارکت، انتخاب ارکان اجرا، ساز و کارهای اجرایی، اشاره کرد و گفت : این موارد مهم باید به قوانین و مقرراتی تبدیل شوند که در حین اجرای طرح تکلیف آنها به روشنی مشخص باشد.

تصمیمات اخذ شده در خصوص بسیاری از اراضی مورد نظر این طرح و توافقات صورت گرفته در مورد آنها، به شورای عالی شهرسازی ارسال شده و تا به امروز بی جواب مانده است

وی موضوع شهرسازی را از جمله دیگر بلاتکلیفی های اجرای طرح نهضت ملی مسکن دانست و ادامه داد : تصمیمات اخذ شده در خصوص بسیاری از اراضی مورد نظر این طرح و توافقات صورت گرفته در مورد آنها، به شورای عالی شهرسازی ارسال شده و تا به امروز بی جواب مانده است.

به گفته معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس باید تصمیم گیری در این مورد در شورای عالی شهرسازی تسریع شده و یا اختیارات لازم در این خصوص به استانها واگذار شود.

موانع پیشروی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در فارس| اراضی شیراز در محدوده محیط زیست است

رضایی به موضوع مشکل ساز دیگری در راستای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود : اخیرا جهاد کشاورزی طی نامه ای به سازمان امور اراضی کشور و به دنبال آن به استانها ابلاغ کرده که از الحاق اراضی کشاورزی به شهرها جلوگیری شود؛ اگر چنین بحثی عملیاتی شده و از الحاق اراضی جلوگیری شود، بسیاری از اراضی مورد نظر ما در برخی از شهرهای استان، از برنامه اجرای طرح خارج می شود و اراضی جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد.

ضرورت استفاده از ظرفیت نهادهای عمومی برای تامین مصالح ساختمانی
وی به موضوع مهم دیگری اشاره کرد و افزود: تامین مصالح ساختمانی در بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن از جمله عوامل مهم است؛ در این راستا باید از ظرفیت نهادهای عمومی استفاده شده و با تولید کنندگان این مصالح قراردادهای همکاری در ساز وکارهای مشخص تعریف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به اهمیت عملکرد بانکها در راستای اجرای طرح مذکور اشاره کرد و گفت : بانک ها اخیرا در این زمینه فعال شده اند و هنوز در مراحل مقدماتی هستند. قطعا منابع بانکی و همکاری بانک ها در پرداخت به موقع تسهیلات و ورود بانک های دیگر به جز بانک مسکن به اجرای این طرح، می تواند اساس اجرای طرح را پیش برده و تحقق و پیشرفت آن را باعث شود.

متاسفانه اراضی در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح در شهر شیراز و چند شهر مرکزی استان، در محدوده استحفاظی محیط زیست است

رضایی با اشاره به مشکل تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کلان شهر شیراز گفت : متاسفانه اراضی در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح در شهر شیراز و چند شهر مرکزی استان، در محدوده استحفاظی محیط زیست است.

وی آزاد سازی بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در شرق شهر جدید صدرا برای اجرای این طرح را خواستار شد و گفت: با آزاد سازی این زمین، ساخت حدود ۴۰ هزار واحد از سهم ساخت مسکن در شیراز و شهرهای همجوار در طرح نهضت ملی محقق می شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha