سود آوری ۴.۵ تریلیون دلار ی با اقتصاد دایره ای تا سال ۲۰۳۰
کارشناس حوزه پایداری با بازار مطرح کرد

سود آوری ۴.۵ تریلیون دلار ی با اقتصاد دایره ای تا سال ۲۰۳۰

کاویکومار موروگاناتان ، کارشناس حوزه پایداری می گوید: اقتصاد دایره ای می تواند تا سال ۲۰۳۰ تا ۴.۵ تریلیون دلار سود اقتصادی را به همراه آورد.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: الگوی اقتصاد دورانی یا چرخشی (Circular Economy)، یک الگوی اقتصادی نوین و یک راه حل ضروری و عملی برای سازگاری بین اهداف رشد اقتصادی و محدودیت های استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست است. این مفهوم راهکاری است برای مقابله با تهدیدهای محیط زیست و تغییرات اقلیمی در کشورهای صنعتی که با چالش دستیابی همزمان به رشد و توسعه پایدار اقتصادی روبرو هستند.

با این حال به‌رغم تلاش‌های بسیار برای اعمال تغییرات جهانی در راستای استفاده از مدل‌های تجاری اقتصاد چرخشی یا دورانی هنوز هم بخش عمده‌ای از پتانسیل صنعتی موجود برای آن بدون استفاده مانده است. این درحالی است که این مساله ناشی از نبود دانش و اطلاعات لازم است که منجر می‌شود شرکت‌ها به سادگی متوجه فرصت‌ها و ابزارهای آن نشوند.

ازآنجایی‌که افزایش قیمت منابع همچنان چالشی بزرگ برای شرکت‌ها به حساب می‌آید، بنابراین کاهش تولید زباله با استفاده مجدد از مواد علاوه بر اینکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید می شود، می تواند به حفاظت از محیط زیست هم کمک کند. در همین راستا گفتگویی با کاویکومار موروگاناتان ، کارشناس حوزه پایداری و دیجیتال انجام داده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.

* به نظر شما تاثیر اقتصاد دورانی چرخشی) بر اقتصاد کلان چیست؟
اقتصاد دورانی روش جدیدی برای استفاده از منابع را در بر می گیرد. درحالی که روش سنتی استفاده از منابع خطی بود. با این حال، اقتصاد دایره ای تضمین می کند که ضایعات مجدداً بازیافت شده و دوباره به جریان ارزش برای تولید بازگردانده شوند.

اقتصاد دورانی یک چارچوب راه حل سیستمی است که با چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی، زباله و آلودگی مقابله می کند. ما باید همه عناصر سیستم زباله‌های خود را متحول کنیم: چگونه منابع را مدیریت می‌کنیم، چگونه محصولات را می‌سازیم و استفاده می‌کنیم، و بعد از آن با مواد چه می‌کنیم.

به جای توسعه محصولاتی که به سرعت فرسوده می‌شوند و موادی جایگزین شوند ، همچنین دفن زباله ها و ذخایر زباله، از جمله موارد برای شرکت های اقتصاد دایره ای است که بر حفظ ارزش محصولات خود از طریق نگهداری، ارتقاء، تعمیر یا بازاریابی مجدد تمرکز می کنند.

*به نظر شما چه فناوری های نوظهوری در این زمینه می تواند منجر به عملکرد بیشتر شود و چه چالش هایی برای کشورها در این زمینه وجود دارد؟
بازیافت مواد شیمیایی، بلاک چین و کلان داده برخی از فناوری های نوظهور هستند که می توانند اقتصاد چرخشی تری ایجاد کنند. چالش در بسیاری از کشورها در مورد چگونگی ایجاد یک اکوسیستم برای چرخش وجود دارد.

این بدان معناست که باید معاملات اقتصادی سنتی را تنظیم مجدد کرد تا ذهنیتی مبنی بر ارزشیابی در جریان زباله ایجاد شود و اطمینان حاصل شود که ضایعات در تولید تا حد امکان به حداقل می رسد.

*برای پی بردن به اهمیت این مساله ، لطفا آماری در این زمینه ارایه دهید.
گزارش Circularity Gap Report ۲۰۲۱ بیان می کند که اقتصاد جهانی فقط ۸.۶ درصد دایره ای است و هدف بلندپروازانه ای را برای تبدیل شدن به ۱۷ درصد اقتصاد دایره ای تا سال ۲۰۳۰ با هدف قرار دادن بخش هایی با پتانسیل بالا برای تغییر آن تعیین می کند.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، اقتصاد دایره ای که حذف زباله و استفاده کارآمد مستمر از منابع طبیعی را ترویج می کند، جایگزینی برای اقتصاد خطی ارائه می دهد که می تواند تا سال ۲۰۳۰ تا ۴.۵ تریلیون دلار سود اقتصادی داشته باشد. پتانسیل عظیمی برای رشد اقتصادی جهانی ارائه می دهد و همچنین جامعه را به سمت آینده ای پایدار تسریع می کند.

کد خبر: ۱۵۱٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha