۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
نگرانی مردم از حذف یارانه کالای اساسی | تقاضای بازار کاهش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

نگرانی مردم از حذف یارانه کالای اساسی | تقاضای بازار کاهش یافت

گرگان- مسئولان معتقد هستند طرح حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی و تزریق آن به مصرف کننده بهترین راهکار برای توزیع عدالت است اما مردم نسبت به آینده این اتفاق و آسیب‌های آن نگران هستند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: حذف یارانه از چهار کالای اساسی در حالی اتفاق افتاد که ظاهراً مسئولان استانی برای آن آمادگی لازم را نداشتند چراکه در روزهای ابتدایی قیمت مرغ و تخم مرغ را هریک با نرخی متفاوت اعلام می‌کردند. درست روز ۲۲ اردیبهشت ماه رئیس سازمان جهاد کشاورزی در مصاحبه با دو رسانه استان و به فاصله یک ساعت اختلاف نرخ جدید مرغ و تخم مرغ را متفاوت اعلام کرد و همزمان معاون اقتصادی استاندار گلستان هم در این روز رقمی متفاوت با رئیس جهاد در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد.

اما این نبود هماهنگی در اعلام قیمت‌ها خلاصه نشد و عدم پیش بینی افزایش تقاضا پس از اعلام گرانی چهار محصول باعث شد تا قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یخچال فروشگاه‌های پروتئینی در کمتر از یک روز خالی شود و درنهایت این کمبودها به حجم نگرانی‌های مردم اضافه شود.

مردم نگرانند
یک شهروند گلستانی در این رابطه به خبرنگار بازار، می‌گوید: فارغ از درستی یا نادرستی سیاست حذف ارز، اعلام یکباره قیمت جدید مرغ، تخم مرغ و روغن بسیار مردم را نگران و آشفته کرد همچنین در فضای مجازی بسیار از این خرید مردم انتقاد شد لیکن بهتر است آن دسته از افراد منتقد خود را جای اقشار آسیب پذیر و سرپرست خانوار این دهک‌های کم درآمد بگذارند.

عدم پیش بینی افزایش تقاضا پس از اعلام گرانی چهار محصول باعث شد تا قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یخچال فروشگاه‌های پروتئینی در کمتر از یک روز خالی شود

مریم رنجبر خواستار مدیریت فضای اقتصادی و عرضه کالا می‌شود و ادامه می‌دهد: بهتر است دولت پیش از اعلام گرانی یک محصول ابتدا زیرساخت آن و شرایط مواجهه با موضوع را به بهترین نحو فراهم کند البته مبلغ یارانه اعلام شده جوابگوی نیاز مردم نیست بهتر بود دولت سهمیه‌ای به ازای هر فردی در نظر می‌گرفت تا دهک‌های کم درآمد و حتی قشر متوسط در ماه‌های آتی نگران افزایش قیمت و کاهش ارزش پول فعلی نباشند پیش از افزایش چند برابری برخی کالاها بسیاری از مردم توان تهیه کالاهایی همچون مرغ را نداشتند و در حال حاضر هم این نقدینگی تغییر چندانی در حال آنها ایجاد نمی‌کند.

نگرانی مردم از حذف یارانه کالای اساسی | تقاضای بازار کاهش یافت

کاهش توان خرید مرد با افزایش قیمت مرغ
کاهش توان خرید مردم و نگرانی بابت افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها و محدود مانده رقمی که این روزها دولت به عنوان یارانه اعلام کرده از جمله مباحثی است که این روزها در مجامع اقتصادی زیاد درباره آن صحبت می‌شود موضوعی که رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان هم نسبت به آن انتقاد می‌کند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌افزاید: افزایش قیمت مرغ در یکسال گذشته توان خرید مردم را کم کرده و این دو برابری شدن نرخ مرغ و تخم مرغ در پی حذف یارانه، میزان خرید را به حداقل خواهد رسانید.

رمضان احمدی ادامه می‌دهد: وضعیت بازار مرغ به خاطر گرانی مرغ و تخم مرغ در یک هفته گذشته بسیار راکد است الان مردم به دنبال جگر، سنگدان، دل و حتی پوست مرغ برای آبگوشت هستند البته ظرف یک هفته گذشته فروش مرغ و تخم مرغ به یک سوم کاهش یافته در نتیجه باید گفت وضعیت اقتصادی مردم این روزها اصلاً مناسب نیست بعید می‌دانم با وجود تخصیص یارانه به خانواده‌ها باز هم مردم تمایلی به خرید مرغ داشته باشند چراکه پیش از این، دهک‌های کم درآمد توان خرید مرغ ۳۰ هزار تومانی را نداشتند چه رسد به خرید مرغ ۶۰ هزار تومانی.

وضعیت بازار مرغ به خاطر گرانی مرغ و تخم مرغ در یک هفته گذشته بسیار راکد است الان مردم به دنبال جگر، سنگدان، دل و حتی پوست مرغ برای آبگوشت هستند

وی هزینه تهیه یک عدد مرغ را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برآورد می‌کند و می‌افزاید: این قیمت شامل شرایط فعلی است که به واسطه کاهش تقاضا به کیلویی ۵۱ هزار تومان رسیده است اگر اوضاع به همین صورت ادامه یابد بسیاری از واحدهای پروتئینی خُرد ناگزیر به تعطیلی خواهند شد حتی برخی واحدهای تولیدی کوچک هم به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها تعطیل می‌شوند.

آسیب اصناف گلستانی
رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان گفت: این طرح برای مصرف کننده و فروشنده به خصوص آن کسب و کارهایی که ملک اجاره‌ای دارند، دیگر صرف اقتصادی ندارد چراکه با توجه به کاهش تقاضا و افزایش اجاره و دستمزد قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

احمدی ادامه می‌دهد: پیشنهاد می‌دهم دولت به جای تخصیص مبلغی به عنوان یارانه نقدی، نسبت به عرضه کالابرگ اقدام کند به این ترتیب نه تنها نقدینگی در جامعه افزایش نمی‌یابد بلکه با گرانی چندباره قیمت مرغ اقشار آسیب پذیر نگران هزینه‌ها نخواهند بود.

این روزها فعالان اقتصادی علاوه بر این که نگران افزایش نقدینگی و تبعات ناشی از آن هستند، تعطیلی بسیاری از مشاغل به دلیل گرانی برخی کالاها و افزایش دستمزد و رشد قیمت اجاره‌ها از دیگر دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود.

نگرانی مردم از حذف یارانه کالای اساسی | تقاضای بازار کاهش یافت

فروش مرغ و تخم مرغ به نصف رسید
در این رابطه مدیر یک فروشگاه پروتئینی در گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: در حال حاضر فروش مرغ و تخم مرغ به نصف رسیده و این برای کسبه‌ای که مغازه استیجاری دارند فاجعه است چراکه ناگزیر به تعطیلی خواهند بود.

محسن صوفی ضمن انتقاد از نبود تعادل قیمت در بازار، می‌افزاید: افزایش یکباره قیمت مرغ عامل شلوغی بازار و تشکیل صف‌های طویل بود زیرا نبود تعادل قیمت در بازار مردم را نگران می‌کند. همچنین کاهش تقاضا در دراز مدت منجر به کاهش خرید مردم می‌شود لذا در حال حاضر که قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش یافت دیگر مردم نسبت به خرید اقدام نمی‌کنند.

وی کاهش تقاضا را منجر به رکود بازار مرغ و تخم مرغ می‌داند و ادامه می‌دهد: با وجودی که اکنون مرغ زیر قیمت مصوب یعنی کیلویی ۵۱ هزار تومان به فروش می‌رسد اما مردم رغبتی به خرید ندارند بهتر است دولت قیمت‌ها را متعادل نگه دارد تا مردم برای نگرانی از افزایش قیمت یکباره به خرید بیش از نیاز خود روی نیاورند. یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای تهیه تمام چهار قلم کالای اساسی اندک محسوب می شود زیرا این رقم یارانه جوابگوی نیاز مردم نیست؛ امروز خرید یک شانه تخم مرغ ۷۶ هزار تومان شده و این برای بسیاری از افراد دشوار است.

این رقم یارانه جوابگوی نیاز مردم نیست؛ امروز خرید یک شانه تخم مرغ ۷۶ هزار تومان شده و این برای بسیاری از افراد دشوار است

به رغم اینکه فعالان اقتصادی و مردم نسبت به این افزایش قیمت‌ها و تهیه آن در دراز مدت اظهار نگرانی می‌کنند، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان معتقد است تخصیص یارانه کالاهای اساسی به مصرف کننده منجر به افزایش قدرت خرید مردم می‌شود.

افزایش قدرت خرید مردم
سید محمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: حذف ارز دولتی از چهار کالای اساسی منجر به افزایش قدرت خرید مردم می‌شود. در این مدت ۷۲ میلیون تراکنش بانکی برای یارانه‌ها در استان انجام و برای یک میلیون و ۹۲۲ نفر در گلستان از دهک‌های مختلف یارانه پرداخت شده است همچنین باید تاکید کرد که قیمت نان سنتی افزایش نخواهد داشت و این دستور رئیس جمهوراست و ما در اجرای آن مصمم هستیم.

هرچند که حذف یارانه از چهار کالای اساسی تصمیمی بود که دولت نسبت به اجرای آن ناگزیر بود اما به نظر می‌رسد توجه به تولیدکنندگان و سایر مشاغل مرتبط با این حوزه هم ضروری به نظر می‌رسد چراکه رکود طولانی مدت بازار، تداوم فعالیت بسیاری از مشاغل را به مخاطره خواهد انداخت.

کد خبر: ۱۵۱٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha