۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
با سفر «مورا» به احیای برجام خوشبین تر شدم| تأمین انرژی اروپا امتیازات برجامی برای ایران خواهد داشت
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

با سفر «مورا» به احیای برجام خوشبین تر شدم| تأمین انرژی اروپا امتیازات برجامی برای ایران خواهد داشت

پروفسور «پل پیلار» می گوید در حال حاضر و نسبت به قبل از سفر «انریکه مورا» به ایران به احیای برجام خوشبین تر شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۳ اردیبهشت از ادامه پیدا کردن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در آینده نزدیک خبر داد.

بورل در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت سفر «انریکه مورا» به تهران «بسیار مثبت» بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود، اما سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به ایران اجازه از سرگیری مذاکرات را داد».

این مقام ارشد اروپایی با ابراز امیدواری نسبت به در دسترس بودن حصول توافق بین ایران و طرف‌های غربی در وین، اظهار داشت: چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد.

بورل تصریح کرد: «پاسخ ایران، پس از آن که انریکه مورا این پیام را منتقل کرد که اوضاع نمی‌تواند به همین شکلی که هست ادامه یابد، به اندازه کافی مثبت بود. این مسائل یک شبه حل نمی‌شود. فرض کنیم مذاکرات متوقف شده و بعد اوضاع حل می‌شود و این یعنی احتمال دستیابی به توافق نهایی وجود دارد«.

«انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت برای دومین بار در سال جدید شمسی به تهران آمد و با «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد.

این سفر در پی توافق اخیر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بورل صورت گرفت.

بر اساس مطلبی تایید نشده در وال استریت ژورنال آمریکا پذیرفته پیگیر موضوع سوالات آژانس در ارتباط با آثار مشکوک فعالیتهای هسته ای نشود اما موضوع خارج شدن سپاه از لیست سازمانهای تروریستی هنوز حل نشده است.

مذاکرات در وین بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس و فرانسه و روسیه و چین و آلمان) به همراه آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام، ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ماه) دچار وقفه شد و هنوز بسیاری از مسائل و موضوعات به صورت حل نشده باقی مانده است و مقام‌های ایرانی گفته‌اند که تا زمانیکه این موضوعات رفع نشود، عجله‌ای برای توافق با غرب ندارند.

در خصوص سفر «انریکه مورا» به ایران و تحولات مرتبط با احیای برجام و مذاکرات وین خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*پس از سفر انریکه مورا به ایران، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپادر گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت سفر «انریکه مورا» به تهران «بسیار مثبت» بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟
ما به سادگی نمی دانیم که چه میزان پیشرفت، در صورت وجود، زیربنای نظرات بورل است. اروپایی ها علاقه دارند که اظهارات خوش بینانه مطرح کنند تا حس حرکت مثبت را القا کنند و در نتیجه، امیدوارند شانس موفقیت در مذاکرات را افزایش دهند.

*آیا شروع مذاکرات به معنای این نیست که بر سر برخی مسائل توافقی ولو به صورت حداقل صورت گرفته و به نوعی گشایش در بن بست مذاکرات است؟
صحبت کردن بهتر از صحبت نکردن است و باید اروپایی ها را به خاطر تلاش برای از سرگیری صحبت ها تحسین کرد. اما این لزوماً به معنای پیشرفت در هیچ موضوع اساسی نیست.

*همرمان با سفر «مورا» به ایران امیر قطر هم به ایران سفر کرد. همزمانی این دو سفر به چه معنا بود؟
زمان بندی احتمالاً تصادفی بوده است. دیدارهای امیر قطر در ایران مطمئناً سؤالات مربوط به برجام را پوشش می داد، اما موضوعات دیگری از مدیریت میادین گازی خلیج فارس تا همکاری با ایران برای مسابقات جام جهانی را نیز پوشش می داد.

* رویترز نوشت هدف از سفر امیر قطر به تهران تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین است. کمک های ایران به تامین انرژی اروپا چه تاثیری بر روابط دو طرف می تواند داشته باشد؟
در بیشتر موارد این دو موضوع جدا از هم هستند. اما گمان می‌کنم اگر کمکی در زمینه تامین انرژی ارائه شود، قطری‌ها یا ایرانی‌ها از طریق قطری‌ها می‌توانند استدلال کنند که اروپایی‌ها (و ایالات متحده، که در اروپا سهمی دارد، منابع انرژی دریافت می‌کنند که رویارویی اروپا با روسیه را میسر می سازد) در ازای آن، در قبال شرایط بازگرداندن برجام، انعطاف پذیری بیشتری نشان دهند و برخی امتیازات را نیز بدهند.

* با توجه به سفر «مورا» به ایران و اینکه بورل عنوان کرده چشم انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد، چقدر بر خوشبینی در خصوص توافق نهایی می افزاید؟

الان نسبت به یک هفته پیش (نسبت به قبل از سفر مورا به ایران) کمی خوشبین تر هستم.

کد خبر: ۱۵۰٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha