۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
کشت توتون در گلستان رونق خواهد گرفت
مدیر مجتمع دخانیات گلستان:

کشت توتون در گلستان رونق خواهد گرفت

گرگان- یونسی، مدیر مجتمع دخانیات گلستان گفت: با بسته حمایتی که برای کشاورزان در سال جاری در نظر گرفته شده، کشت توتون در گلستان رونق خواهد گرفت.

مهران یونسی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته به دلایل شرایط آب و هوا و خشکسالی های به وجود آمده در منطقه، توتون کاران گلستانی دچار خسارت شدیدی شدند.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان ادامه داد: : شرکت دخانیات به منظور کمک به کشاورزان خسارت دیده، مبلغ پنج میلیون تومان در هر هکتار مساعده به توتون کاران پرداخت کرد تا در مدت دو سال از روی فروش این محصول کسر شود.

وی با بیان اینکه اسفند ماه سال گذشته دخانیات از بسته حمایتی برای کشاورزان رونمایی کرد، افزود: این اقدام انگیزه کشت محصول را برای توتون کاران افزایش داد به طوریکه در سال جاری تاکنون ۴۰ درصد قرار داد کشت توتون نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

یونسی تصریح کرد: تامین نهاده های کشاورزی، افزایش ۶۰ الی ۱۰۰ درصدی قیمت درجات توتون، پرداخت مساعده، و همچنین تسهیلات کم بهره ۵۰ الی ۷۰ میلیون تومانی برای خرید ادوات و ساخت ابنیه از مواردی است که دولت برای حمایت از کشاورز در بسته حمایتی در نظر گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه امیدواریم با رویکرد و نگاهی که در شرکت دخانیات وجود دارد بتوانیم بار دیگر شاهد گسترش کشت توتون در گلستان باشیم، خاطرنشان کرد: سال ۹۱ که دخانیات به بخش خصوصی واگذار شد به نوعی حمایت ها کمتر شد ولی با نگاه ویژه دولت تحولی در صنعت کشاورزی ایجاد خواهد شد تا شرایط مانند گذشته شود.

وی گفت: با رونمایی این بسته حمایتی، کشاورزان دلگرم تر شدند و تاکنون برای تولید سه هزار و دویست تن توتون در استان قرار داد منعقد شده که ۶۵۰ تن مربوط به مینودشت و کوهساران و دو هزار و ۵۰ تن نیز مربوط به منطقه گرگان و علی آباد است.

یونسی در خاتمه با اشاره به اینکه اگر استاندارهای لازم در کشت توتون رعایت شود می توانیم صادرات را در این حوزه گسترش دهیم، تاکید کرد: بزرگترین هدف دخانیات صادرات توتون است و با توجه به اینکه کشورهای اورسیا مانند روسیه، آذربایجان، ترکیه و همچنین عراق متقاضی توتون ایران هستند امیدواریم با حمایت های که انجام می شود بتوانیم صادرات را افزایش دهیم.

کد خبر: ۱۵۰٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha