۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
استراحت شاخص!؟|  نجات سود طبیعی بود
تحلیل آقا بزرگی از بازار سهام ۲۵ اردیبهشت

استراحت شاخص!؟| نجات سود طبیعی بود

تداوم ثبت ارزش معاملات بالا می‌تواند راه را برای ادامه صعود بورس هموار کند

سمیه شوریابی؛ بازار: فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحلیل بازار بورس بیان کرد: علی رغم افزایش شاخص کل به بیش از ۱۵ درصد از ابتدای سال تا اکنون، شاهد هستیم در بعضی از صنایع و شرکت ها بازدهی ها قابل توجه تر بوده است. بیش از ۵۰۰ شرکت ظرف سه ماه گذشته بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بازدهی داشته اند.

آقابزرگی افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که اغلب سهام شرکت هایی که تا پیش‌تر مورد توجه قرار داشتند مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، کانی های فلزی و معادن که تأثیر به سزایی بر شاخص بورس نیز دارند جای خود را به صنایع کوچک به خصوص صنایع غذایی و دارویی داده اند و مورد توجه بازار قرار گرفته اند.

وی گفت: اما موضوع مهم با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر که کانال سی هزار تومان دلار را شاهد هستیم به نظر می‌رسد آثار اقتصادی حذف ارز ترجیحی خیلی بیش از آن چیزی است که در حال حاضر درباره آن تحلیل می‌شود. آن چه که مسلم است آثار تورم، خود را به مرور زمان در سال ۱۴۰۱ به ترتیبی دارد نشان می‌دهد که هرچند ممکن است به دلیل عدم تکاپوی سرمایه در گردش به منظور تأمین مواد اولیه، تأمین مواد اولیه اغلب صنایع و شرکت ها تا حدودی با وقفه مواجه شود اما، با یک وقفه زمانی اثار خود را در افزایش نرخ فروش محصولات به ترتیبی نشان خواهد داد که حتی اگر حاشیه سود برخی از صنایع و شرکت ها کاهش پیدا کند اما باعث افزایش سود شرکت خواهد شد. بنابراین شاهد افزایش سود شرکت ها خواهیم بود که عمدتاً ریشه آن در افزایش نرخ فروش محصولات و یا همان تورم خواهد بود. بنابراین پیش بینی آینده نگر و فوروارد eps اغلب شرکت ها در تحلیل های کارشناسی با افزایش مواجه خواهد بود لذا طبیعی ترین شکل ممکن این است که به منظور سیو سود، بعضی از فعالان بازار در بعضی مقاطع مانند امروز بیست و پنجم اردیبهشت سعی می‌کنند بخشی از سود خود را سیو کنند اما روند به ترتیبی پیش می‌رود که این افزایش سود نهایتاً منجر به افزایش قیمت سهام خواهد شد و به وضوح می‌توانیم اگر مقیاسی مانند پیش بینی تورم را داشته باشیم و علی القاعده انتظار همسویی کلیه بازارها و وضعیت اقتصادی را مثل ظروف مرتبط با هم در یک مدل بخواهیم نگاه کنیم مسلما بازار سرمایه هم به همان سمت حرکت خواهد کرد.

اثار تورم بر شاخص کل

این تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به واسطه عدم تناسب ارزش واحد پول ملی در ماه های گذشته و ماه جاری نسبت به چند ماه آینده افزود: مسلما این اثار تورم را در افزایش شاخص کل به وضوح خواهیم دید. افزایش در مجموع صنایع و شرکت های فعلی را بخواهیم در نظر بگیریم یعنی گذر از شاخص دو میلیون واحد که رکورد بازار سرمایه ما بوده است و این امر به راحتی با فرض ثابت بودن کلیه شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی تا پایان سال جاری قابل پیش بینی است و من خودم شخصاً پیش بینی می‌کنم تا قبل از پایان سال جاری حتما به این رکورد، دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی خواهیم رسید و منطقش هم همین آثار تورم است.

آقابزرگی در انتها خاطر نشان کرد: امیدوارم با افزایش حجم معاملات، نقد شوندگی، افزایش محدودیت ها ی مربوط به فضای معاملاتی از جمله حجم مبنا، محدوده نوسان قیمت و یا سایر محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد، برداشته شود که با عمق بیشتر حرکت کنیم، مسلما ریسک های سرمایه گذاری به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است بازار امروز ۲۵ اردیبهشت با افت پنج هزار واحدی شاخص کل همراه بود که در نهایت در سطح یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحدی قرار گرفت. در طی معاملات ۳۱۴ میلیارد تومان خروج پول از جانب حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به بیش از ۸۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

کد خبر: ۱۵۰٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha