۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
 ترخیص بیش از ۳ میلیون تن کالا از بنادر
سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد

ترخیص بیش از ۳ میلیون تن کالا از بنادر

لطیفی، سخنگوی گمرک ایران درباره ترخیص کالا در بنادر گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از سه و نیم میلیون تن کالای اساسی از بنادر و گمرکات ترخیص شده است.

به گزارش بازار، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران افزود: ۳ میلیون و ۱۶۳ هزار تن کالا نیز در حال حاضر منتظر تخلیه و انجام تشریفات و مجوزها هستند و هر روز تقریبا ۵۰ هزار تن کالا درحال ترخیص است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ورودی کالا از نظر کالای اساسی بندر امام و بنادر شمالی و بندرعباس و چابهار هستند افزود:کالاهای اساسی از این بنادر وارد و با طی تشریفات اداری ترخیص می‌شود.

لطیفی درباره علت رسوب کالا در بنادر گفت: از گذشته قوانین مختلفی وجود دارد که باید کالاها یکسری اصول را رعایت و مجوزها را اخذ کنند. به طور مثال ثبت سفارش کالا یکی از موضوعاتی است که باید حتما کالا داشته باشد تا مجاز به ورود به کشور شود؛ همچنین کد رهگیری بانک که از سمت بانک مرکزی و بانک عامل باید ارئه شود و اجباری است. موضوع استانداردها نیز مطرح است که کالاهای وارداتی مخاطرات زیست محیطی نداشته باشند.

سخنگوی گمرک بیان کرد:دستگاه‌های مختلفی برای این کار قانون مشخص کردهاند و باید کالای سالم و بدون خطر وارد کشور شود. بخشی از این کالاها به خاطر منتظر ماندن برای مجوز؛ یک زمان محدودی را معطل می‌شوند و بخش دیگر ویژه اسناد کالاست، چون تا پول به حساب طرف خارجی واریز نشود اسناد به طرف ایرانی تحویل نمی‌شود و این مراودات بین طرف ایرانی و خارجی است که آنهم برای انجام تشریفات حتما باید این کالاها به نام طرف ایرانی باشد تا بتواند اظهار کند و کالا ترخیص شود.

وی افزود: بخشی هم مربوط به هزینه حمل است که باید حتما خریدار ایرانی به شرکت‌های حمل پرداخت کند که اگر صاحب کالا نتواند بین چند روز تا چند ماه این کار را انجام دهد ممکن است کالا در بنادر بماند البته قانون برای اینکه معطلی در گمرکات بندری کاهش پیدا کند زمان را دو ماه تعیین کرده که در دو ماه باید همه این کارها انجام شود.

سخنگوی گمرک ایران درباره ترخیص کالا در بنادر افزود: قانون زمان سیر انجام مراحل اداری را قانون مشخص کرده و حدود ۲۶ دستگاه درگیر هستند و باید در زمان بندی خودش مجوزها اخذ شود اگر زمان بندی بهم بریزد ورود و خروج کالا ممکن است همسان نشود و سبب ماندگاری کالا در بنادر شود.

لطیفی گفت: در سنوات گذشته کالاهایی بودند که باید تعیین تکلیف می‌شدند که در دولت جدید بیش از یک میلیون تن کالایی که سیر مراحل تشریفات اداری را انجام نداده بودند یا در زمان خودش انجام نشده بود برایشان اظهارنامه متروکه صادر شده و تعیین تکلیف شدند و در اختیار سازمان اموال و تملیکات قرار گرفتند.

لطیفی با اشاره به اینکه گمرک یک سازمان مجری است افزود: برای حل مشکل ماندگاری کالا در بنادر زمانبندی از ۴ تا ۵ ماه به ۲ ماه کاهش یافته است. علاوه بر آن بحث ترخیص نسیه؛ ترخیص درصدی و گرفتن تضامین به جای پرداخت نقدینگی و همه این موارد را گمرک انجام داده که زمان محدود شود و اگر زمانبندی ۲ ماهه ترخیص کالا رعایت شود سرعت ترخیص کالا را بیشتر می‌کند.

وی گفت: یکی از دلایل ترخیص نشدن به موقع کالا در بنادر مربوط به تامین ارز و اخذ کد رهگیری بود مخصوصا برای کالاهایی که ارز ترجیحی می‌گرفتند، چون از ارز اشخاص یا ارز نیمایی یا ارز آزاد استفاده می‌شد و حتما باید بانک مرکزی و بانک عامل آن را از سر فصل بودجه کشور تامین می‌کرد و مراحل اداری آن بیشتر می‌شد و وقتی مراحل اداری بیشتر شود کالا متوقف می‌شود تا کد رهگیری بگیرد. البته برای آن هم ترخیص درصدی را درنظر گرفتیم که حدود ۹۰ درصد کالا ترخیص شود و ۱۰ درصد بماند تا کارهای اداری انجام شود، ولی آن هم حتما باید به مرحله ثبت تخصیص ارز و ثبت تامین ارز برسد و کالاهایی که در گمرکات مانده اند اکثرا کالاهایی هستند که ارز ترجیحی دارند.

لطیفی افزود: در حال حاضر حدود ۳ میلیون و ۱۶۳ هزار تن کالا درحال تخلیه و یا در حال طی مراحل اداری هستند و شامل کالاهایی اساسی میشوند که حدود ۲۷۹ هزار تن گندم است و از ابتدای سال یک میلیون و صد هزار تن گندم ترخیص و وارد چرخه شده است.
روغن ۳۷۶ هزار تن منتظر مراحل اداری است که شامل ارز ترجیحی بوده و ۱۷۷ هزار تن هم از اول سال ترخیص شده؛ ذرت هم یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن در حال تخلیه و مراحل ترخیص است، ولی ۵۶۲ هزار تن از اول سال ترخیص شده؛ دانه‌های روغنی نیز ۱۲ هزار و ۲۵۳ تن از اول سال ترخیص شده و ۲۳۴ هزار تن هم یا در حال تخلیه است یا مراحل قبل از ترخیص را طی می‌کند.

برنج نیز ۲۸۰ هزار تن از اول سال ترخیص شده و ۸۲ هزار تن هم در حال طی مراحل اداری است؛ کنجاله سویا هم ۹۶ هزار تن ترخیص شده و ۸۱ هزار تن مراحل اداری ترخیص را انجام می‌دهد یا در مرحله تخلیه و بارگیری است.

شکر هم ۳۰۰۰ هزار تن ترخیص شده و ۲۱ هزار و ۳۰۰ تن هم منتظر انجام مراحل ترخیص است که همه این‌ها عمدتا به غیر از شکر و برنج کالاهایی بودند که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند.

سخنگوی گمرک ایران درباره نظارت‌ها بر ترخیص کالا از بنادر گفت: تخلیه از وظایف مرجع تحویل گیرنده کالا یعنی سازمان بنادر است، ولی نهادهایی نیز نظارت میکنند که بستگی به نوع کالا دارد مثلا سازمان استاندارد نظارت می‌کند تا کالا زودتر ترخیص شوند و کالاهایی که دچار مشکل باشد تخلیه نمی‌شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha