۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
توسعه پایدار امنیت غذایی با کشاورزی دانش بنیان
یادداشت؛

توسعه پایدار امنیت غذایی با کشاورزی دانش بنیان

گرگان- «کشاورزی گلستان درحالی هنوز سنتی انجام می‌شود که در تمام دنیا از این حالت خارج شده و به صورت صنعتی اجرا می شود» این عبارت بخشی از یادداشت مریم رضایی کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی است.

مریم رضایی، بازار: امنیت غذایی در کشورها یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که دولت‌ها به عنوان یک موضوع با اهمیت به آن می‌پردازند. از طرفی با توجه به اینکه کشاورزی رابطه مستقیم با تولید غذا و فرآورده‌های آن دارد؛ تمام تلاش‌ها بر این محور استوار است که محصولات کشاورزی با میزان بازدهی بالا سطح تولید شود.

کشاورزی به عنوان یکی از شغل‌هایی که باعث افزایش اشتغال و تولید ناخالص کشور و بالتبع استان گلستان حایز اهمیت است همچنین کشاورزی پایدار به عنوان نوعی از کشاورزی علاوه بر تامین کیفیت مواد غذایی زندگی مردم استان برای تامین امنیت غذایی نسل‌های آینده نیز برنامه‌هایی دارد.

گندم به عنوان اولین محصول استراتژیک برای تامین امنیت غذایی کشور در اراضی کشاورزی به خصوص در استان گلستان کشت می‌شود و آمارها نشان می‌دهد استان گلستان در میزان تولید این محصول کشاورزی در رتبه‌های ابتدایی جدول قرار دارد و در بحث کیفیت تولید نیز در ایران سرآمد است. کشاورزان استان هر ساله در اراضی دیم و آبی خود از نیمه دوم آبان ماه گندم کشت می‌کنند.

میانگین تولید در هکتار گندم گلستان پایین‌تر از کشور است
بررسی اعداد و ارقام منتشر شده در بحث کشاورزی گندم نشان می‌دهد که در سال‌های زراعی مختلف در گلستان بیش از یک میلیون تن از سطحی در حدود ۳۵۵ هزار هکتار زمین گندم برداشت شده است. میانگین تولید در هکتار گندم برای کشاورزان مشغول در این استان با توجه به اینکه ۸۰ درصد کشت گندم دیم است و با تغییرات اقلیم و کاهش بارندگی‌ها تقریباً یک تن کمتر از میانگین کشوری پیش بینی شده است.

کشاورزی به عنوان یکی از شغل‌هایی که باعث افزایش اشتغال و تولید ناخالص کشور و بالتبع استان گلستان حایز اهمیت بوده

در زمانی که صنایع و کشاورزی از حالت سنتی خود خارج و تبدیل به صنعتی و فرا صنعتی شده است. آنچه که از کشاورزی استان گلستان مشخص است بیشتر عملیات این حوزه و تولید محصولات آن به صورت سنتی انجام می‌شود و علوم دانشگاهی و فناوری‌های نوین سهمی در افزایش راندمان تولید این محصول استراتژیک را ندارد. افزایش تولید در بخش کشاورزی و به خصوص گندم برای ما می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی های ارزی، امنیت غذایی پایدار و حفاظت آب و خاک را به دنبال داشته باشد.

نگاهی به اقتصاد جهانی نشان می‌دهد، کشورهایی که صنایع دانش بنیان محکم‌تری داشته از رشد بهتر و پایدارتری برخوردار بوده است. موسسه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ایران و استان گلستان در سال‌های اخیر به عنوان یکی از رکن‌های پیشرفت مورد توجه قرار گرفته است و نمی‌توان از نقش دانش و دانسته‌های جدید آموزشی در رشد یک رشته به راحتی گذشت.

اقتصاد و کشاورزی دانش بنیان به خصوص برای کشورهایی که در حال گذر از توسعه هستند این مزیت را دارد تا بدون نیاز به تجربه و شکست‌های متعدد و طی مراحل سنتی فرآیند توسعه خود را در زمان کوتاهتری و با ضریب خطای کمتری به انتها برسانند.

فعالیت‌های گسترده و هدف دار شرکت‌های دانش بنیان
در کشورما هم چند سالی است که موسسات دانش بنیان فعالیت‌های گسترده‌تری را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند و روند کاری خود را منظم‌تر و در قالب برنامه‌هایی مدت دار سامان دهی کرده‌اند. اقتصاد دانش بنیان هم به عنوان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در بیشتر زمینه‌ها رواج یافته و در زمینه کشاورزی با توجه به تامین امنیت غذایی کشور دارای اهمیت بیشتری است.

بررسی اعداد و ارقام منتشر شده در بحث کشاورزی گندم نشان می‌دهد که در سال‌های زراعی مختلف در گلستان بیش از یک میلیون تن از سطحی در حدود ۳۵۵ هزار هکتار زمین گندم برداشت شده است

شرکت‌های دانش بنیان با ارتباط بیشتر بین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و بخش میدانی تولیدات کشاورزی می‌توانند به توسعه کشاورزی سنتی به کشاورزی علمی کمک کنند و عملکرد این بخش را در بحث کمیت و کیفیت بیشتر کنند.

با استفاده از ارقام با کیفیت که توسط شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به کشاورزان توصیه شود، تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات به گونه ایی که نیاز آبی کمتری داشته باشند، استفاده از ماشین آلات کشاورزی جدید و مکانیزاسیون کردن کشاورزی جهت کاهش هدر رفت محصولات می‌توان انتظار داشت بحران‌های موجود در کشاورزی به حداقل برسد.

با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی» انتظار می‌رود مسئولین در راستای حمایت از این شرکت‌های جوان و با ایده با حضور مهندسین بخش کشاورزی و توسعه تکنولوژی در بخش تولید و اقداماتی چون اعطای تسهیلات و حمایت و همکاری با این شرکت‌ها در بخش کشاورزی و سایر صنایع باعث افزایش بهره‌وری بیشتر در بخش کشاورزی شوند.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha