۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
فراخوان شرکت ملی نفت ایران برای برداشت گاز هلیوم پارس جنوبی
معاون وزیر نفت اعلام کرد

فراخوان شرکت ملی نفت ایران برای برداشت گاز هلیوم پارس جنوبی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: پارس جنوبی بزرگترین مخزن دارای هلیوم جهان است و شرکت ملی نفت ایران در این باره فراخوان داده است قراردادی برای اجرای آن امضا شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، وحیدرضا زیدی‌فرد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آثار مؤثر نمایشگاه نفت به‌طور کامل مشخص است و شرکت‌های دانش‌بنیان نیازهای خود را در این زمینه بررسی می‌کنند و تاکنون میلیاردها تومان قرارداد طی ۲۶ دوره نمایشگاه بسته شده است، اظهار کرد: با توجه به شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اهمیت نمایشگاه امسال دو چندان شده است و باید برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام‌های موثری انجام داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه استفاده از فناوری برداشت هلیوم در پارس‌جنوبی در چه مرحله‌ای است، افزود: حدود ۱۴ یا ۱۵ سال می‌شود که بحث تولید هلیوم در وزارت نفت مطرح شده، اما به علت تحریم‌ها این بحث متوقف شد.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق فناوری نفت
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در پاسخ به پرسشی درباره اقدام‌های این معاونت برای استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: تسهیل ارتباط و همکاری با دانش‌بنیان‌ها، راه اندازی پارک فناوری نفت که به مرحله عملیاتی رسیده و مراحل اولیه استقرار شرکت‌ها در آن، در حال انجام است، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق فناوری نفت و تبصره ۱۸ قانون بودجه که ۳۰۰ شرکت در فراخوان مرتبط شرکت کردند و ایجاد بازار عرضه و تقاضا برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از جمله این اقدام‌هاست.

زیدی‌فرد افزود: سامانه‌ای فراهم شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند توانمندی‌های خود را ارائه کنند و برای کمک به ارتقای توان داخلی، هفته آینده شیوه‌نامه تسهیل ورود شرکت‌ها به فهرست بلند وزارت نفت (AVL) ارائه می‌شود.

وی درباره اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌علت مشکل قانون مناقصات و اجرا نشدن قانون کپی رایت نمی‌توانند وارد صنعت نفت شوند، تصریح کرد: وزارت نفت قانون جداگانه‌ای برای مناقصه‌ها ندارد، مشکل ورود نرم افزارها نیز، اختلاف قیمتی نمونه‌های داخلی و نرم‌افزارهای خارجی است که به‌صورت قفل شکسته با هزینه ناچیز در بازار وجود دارد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تأکید کرد: به‌دنبال استفاده از روش‌هایی مانند ذکر شرکت‌های داخلی در پیوست قراردادها هستیم تا از این طریق شرکت‌های نرم افزاری داخلی که توانمندی آنها بسیار بیشتر از نمونه‌های خارجی است، بتوانند وارد صنعت نفت شوند.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha