۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
اکتشافات پهنه‌های جدید معدنی اهر در بلاتکلیفی| وقتی شرکت مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

اکتشافات پهنه‌های جدید معدنی اهر در بلاتکلیفی| وقتی شرکت مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن ندارد

اهر- اکتشافات پهنه‌های معدنی شهرستان اهر که یکی از قطب‌های اصلی معدنی در شمال غرب کشور است در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نتایج آن از سوی شرکت ملی مس اعلام نمی‌شود.

علی دایلاری؛ بازار: استان آذربایجان شرقی یکی از مناطق غنی کشور از نظر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی است و بیش از ۸ میلیارد تن ذخیره معدنی در این استان شناسایی شده است.

از جمله مهم‌ترین این معادن مس سونگون می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین اندیس‌های مس ایران و جهان به شمار می‌رود. این استان دارای ذخایر منحصر بفردی از قبیل نفلین‌سینیت، کائولن، پرلیت، دیاتومیت و … می‌ باشد.

شهرستان اهر یکی از بزرگ ترین مناطق آذربایجان شرقی و یکی از قطب‌های معدنی مس در شمال غرب کشور است.

با وجود این ظرفیت‌های معدنی، اکتشافات جدید پهنه‌ های معدنی اهر در بلاتکلیفی بوده و به نظر می‌رسد شرکت ملی مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن ندارد.

۶ محدوده معدنی شهرستان اهر به نام شرکت مس بلاتکلیف است
نماینده اهر و هریس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این‌که ۶ محدوده معدنی شهرستان اهر به نام شرکت مس بلاتکلیف است، اظهار داشت: پس از پیگیری‌های مداوم، اکتشافات معدنی در پهنه‌های شهرستان اهر شروع شد و در محدوده‌ معدنی مغار گمانه‌ زنی‌ها به نتیجه مثبت نرسید و طبق شنیده‌ ها در محدوده معدنی باباجان و بصیرآباد نتایج مثبت گزارش شده است.

اکتشافات پهنه‌های جدید معدنی اهر در بلاتکلیفی| وقتی شرکت مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن ندارد

احمد محرم‌زاده افزود: از این‌که تابه‌حال وضعیت اکتشافات پهنه‌های معدنی شهرستان اهر از نظر ذخایر معدنی وجود دارد یا خیر؛ اعلام نشده گلایه داریم. از طرفی شرکت مس ۱۵ دستگاه اکتشافات معدنی از ترکیه خریداری کرده، اما هنوز اقدامی برای واردات انجام نمی‌دهد.

شرکت مس ۱۵ دستگاه اکتشافات معدنی از ترکیه خریداری کرده، اما هنوز اقدامی برای واردات انجام نمی‌دهد

وی با اشاره به وعده‌های مدیرعامل سابق شرکت مس گفت: به ما قول احداث کارخانه ۲۰ هزار تُنی کنسانتره مس را داده بودند، اگر اعلام می‌کنند پهنه معدنی بصیرآباد امیدبخش است پس طبق وعده باید شرکت ملی صنایع مس ایران اقدامات احداث کارخانه ۲۰ هزار تُنی مس را در شهرستان اهر شروع کند.

محرم‌زاده ادامه داد: از زمان شروع به‌کار در مجلس شورای اسلامی، تعیین تکلیف اکتشافات پهنه‌های معدنی شهرستان اهر را مطالبه و پیگیری کردیم که نهایتاً اکتشافات را شرکت ملی صنایع مس ایران استارت زد. این‌که با کم‌توجهی به محدوده‌ های معدنی موجب بدبینی مردم شوید قابل‌قبول نیست.

اکتشافات پهنه‌های جدید معدنی اهر در بلاتکلیفی| وقتی شرکت مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن ندارد

رفع معارضین اکتشافات معدنی
ابوالفضل غنی‌زاده فرماندار اهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این‌که آمار غیر رسمی بیکاری در شهرستان اهر ۶۰۰۰ نفر است، افزود: متأسفانه در طول سالیان سال اکتشافات و شناسایی ظرفیت‌های معدنی در جهت ایجاد اشتغال اقدامات خاصی صورت نگرفته است.

متأسفانه در طول سالیان سال اکتشافات و شناسایی ظرفیت‌های معدنی در جهت ایجاد اشتغال اقدامات خاصی صورت نگرفته است

فرماندار شهرستان اهر بر لزوم فعال‌ سازی معادن در پهنه‌ های معدنی در اختیار شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد و گفت: از فعال‌ سازی معادن شهرستان اهر در اختیار شرکت مس برای جلب اعتماد مردم و اشتغال‌ زایی ضروری است تا اقداماتی انجام گیرد.

وی بابیان این‌که تعیین تکلیف محدوده‌ های معدنی در اختیار شرکت ملی صنایع مس ایران و بخش خصوصی را افکار عمومی مطالبه می‌کنند، یادآور شد: مدت‌ هاست مردم اهر پیگیر تعیین تکلیف معادن و پهنه‌ های معدنی شهرستان هستند، وقتی سخن از معدن مطرح می‌شود مردم بر این باورند که شرکت مس رغبتی برای فعال‌ سازی معادن شهرستان اهر ندارد. بایستی شرکت ملی صنایع مس ایران با اقدامات لازم ذهنیت مردم را تغییر دهد.

اکتشافات پهنه‌های جدید معدنی اهر در بلاتکلیفی| وقتی شرکت مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن ندارد

مردم بر این باورند که شرکت مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن شهرستان اهر ندارد

غنی‌زاده از همکاری در رفع معارضین پهنه‌های معدنی شهرستان اهر خبر داد و تصریح کرد: برای رفع معارضین، به منظور تسریع در اکتشافات پهنه‌های معدنی شهرستان اهر همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

نتایج اکتشافات پهنه‌های معدنی اهر تا پایان سال‌جاری تعیین تکلیف می شود
شهریار متوکل مدیر اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این‌که سعی داریم تا از ۶ محدوده معدنی، دو معدن در شهرستان اهر فعال کنیم، افزود: ما در منطقه شش محدوده معدنی داریم و امیدواریم بتوانیم در شهرستان اهر حداقل ۲ معدن را فعال کنیم. هرچند در اکتشافات پهنه‌ های معدنی شهرستان اهر به نتایج امیدبخشی رسیده‌ ایم.

ما در منطقه شش محدوده معدنی داریم و امیدواریم بتوانیم در شهرستان اهر حداقل ۲ معدن را فعال کنیم

وی ادامه داد: ما تنها در محدوده مغار ۱۱ هزار متر حفاری اکتشاف انجام دادیم. کسی جرأت ندارد با قطعیت بگوید در فلان پهنه معدنی؛ ذخایر معدنی وجود دارد یا خیر! لذا تمامی تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم تا محدوده اکتشافات معدنی بصیرآباد و باباجان را تا پایان سال‌جاری تعیین تکلیف کنیم.

وی از سرعت‌بخشی به اکتشافات پهنه‌ های معدنی اهر خبر داد و خاطرنشان کرد: در محدوده اکتشافات معدنی منطقه‌ مغار به نتایج مثبتی نرسیدیم و مجبور شدیم تا به اکتشافات خاتمه دهیم.

مدیر اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: هنوز زود است تا در مورد اکتشافات عمومی پهنه‌ معدنی باباجان و احتمال وجود ذخایر معدنی در آن نمی‌ توانیم اظهار نظر کنیم و نهایتاً تا پایان سال‌ جاری نتیجه اکتشافات پهنه‌ های معدنی شهرستان اهر را اعلام می‌ کنیم.

اکتشافات پهنه‌های جدید معدنی اهر در بلاتکلیفی| وقتی شرکت مس رغبتی برای فعال‌سازی معادن ندارد

اکتشافات به دلیل وجود معارضین متوقف شده است
متوکل ابراز داشت: اکتشافات در برخی پهنه‌ های معدنی شهرستان اهر که وجود ذخایر معدنی بالاست به دلیل وجود معارضین متوقف شده است. در صورت رفع معارض؛ اکتشافات از سر گرفته می‌ شود.

وی بابیان این‌که ۵۰ درصد ظرفیت رشته زمین‌شناسی در دانشگاه‌ ها خالی بوده و اکتشافات شرکت مس با کمبود نیروی متخصص مواجه است، افزود: نیروی متخصص در حوزه زمین‌ شناسی نداریم، به عبارتی ۵۰ درصد رغبت تحصیل در رشته زمین‌ شناسی کاهش یافته و جالب است که ۶۰ درصد دانشجویان رشته زمین‌شناسی هم دانشجوی دختر هستند.

۵۰ درصد ظرفیت رشته زمین‌ شناسی در دانشگاه‌ ها خالی بوده و اکتشافات شرکت مس با کمبود نیروی متخصص مواجه است

در شهرستان اهر ۲۴ فقره محدوده امید بخش اکتشافی به ثبت رسیده که از این تعداد یک فقره دارای گواهی کشف بوده و چهار فقره دارای پروانه بهره برداری است. همه این موارد حاکی از وجود ظرفیت‌های مهم معدنی در این منطقه بوده که نیازمند توجه مسئولان امر و مدیران شرکت ملی مس ایران است.

کد خبر: ۱۵۰٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha