۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
 رزمایش «کمک مومنانه» ادای وظیفه اقشار مرفه به نیازمندان جامعه است
استاندار قزوین:

 رزمایش «کمک مومنانه» ادای وظیفه اقشار مرفه به نیازمندان جامعه است

قزوین - استاندار قزوین گفت: اگرچه دولت و حاکمیت وظایفی نسبت به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر جامعه دارد اما رزمایش «کمک همدلانه» با هدف ادای وظیفه اقشار مرفه به نیازمندان در جامعه شکل گرفته است و تاکنون نیز به خوبی توانسته از این ظرفیت بهره گیری کند.

به گزارش خبرگزاری بازار، هدایت الله جمالی پور صبح دوشنبه در شصتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در این جلسه با اشاره به لزوم همراهی فعالین صنعتی و اقتصادی استان قزوین در اجرای طرح «کمک همدلانه» به منظور کاهش فشارهای مالی بر روی اقشار آسیب پذیر جامعه اظهار داشت: قطعا شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی و صنفی ایجاد شده است برای اقشار آسیب پذیر و ضعیف در جامعه فشارهای اقتصادی و مالی بیشتری به هرماه داشته است.

وی عنوان کرد: دولت نیز در این مدت با تدبیر راهکارهایی برای مقابله با این مشکل گام برداشته است اما باید قبول کرد ابعاد بحران و ماجرایی که امروز کشور را فرا گرفته است از تمامی تجربیات ما فراتر و گسترده تر بوده است.

استاندار قزوین بیان کرد: در سال های پس از انقلاب اسلامی کشور بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته است اما هیچکدام تا کنون به این اندازه گستردگی نداشته اند، به علاوه این که تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و فردی افراد را تحت تاثیر قرار داده است و در کنار تهدید سلامتی مردم  مسئله ارتزاق و معیشت گروه بزرگی از جامعه را نیز تحت اشعاع خود قرار داده است.

کرونا فراگیرترین بحران تاریخ کشور

جمالی پور تصریح داشت: این که کشور در همه بخش های بهداشت، درمان و فعالیت های تولیدی درگیر این بیماری است یک واقعیت است و از این رو مانند همیشه برای مدیریت این ماجرا نیازمند همراهی مردم و فعالین اجتماعی و اقتصادی در جوامع محلی هستیم.

وی گفت: البته پیش از این نیز با فعالیت سازمان های مردم نهاد، جوامع محلی، و دستگاه های خدمات رسان کمک های مردمی برای رفع مشکلات آسیب دیدگان از کرونا جمع آوری شده است اما رویکرد جدید ما در طرح «همدلی مومنانه» در قزوین استفاده از ظرفیت گروه های مرفه تر و با درآمد بالاتر نظیر واحدهای صنعتی و تولیدی و فعالین اقتصادی در استان قزوین است.

استاندار قزوین گفت: سال ۹۸ برای مردم ما سال پر بحرانی بود که با سیلی ویرانگر آغاز شد، سیلی که حجم خرابی های زیادی را وارد کرد و فشارهای اقتصادی زیادی را به مردم و دولت تحمیل گردانیم.

جمالی پور بیان کرد: در نهایت انواع تحریم ها، توطئه های دشمن و فشارهای اقتصادی در سطح بین المللی بر مردم و دولت وارد شد و حتی شاهد این بودیم که در حوزه های بهداشت و درمان نیز دشمن از فشار بر مردم و جامعه ایران دریغ نکرد ولی در نهایت از این سال با تلاش مردم و مدیران و صنعتگران و تلاشگران  عبور کردیم.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته نیز توانست بر اقشار آسب پذیر جامعه، اصناف کوچک و متوسط و در نهایت گردشگری و خدماتی آسیب هایی وارد کرد ولی در مجموع همه اقشار و آحاد جامعه به نوعی در مواجهه با آسیب کرونا قرار گرفتند.

۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی آسیب دیده

استاندار قزوین افزود: در حال حاضر ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به واحدهای تولیدی و اصناف آسیب دیده از کرونا  در نظرگ رفته شده است و اما قطعا حمایت این گروه از نیازمندان و اقشار آسیب پذیر نیز بسیار حساس و قابل توجه خواهد بود.

جمالی پور خاطرنشان کرد: این که دولت چه کاری کرده است یا این که چه کسی وظیفه خود  را انجام داده یا نداده شیطنت هایی است که امروز برای تفرقه افکنی بین مردم مطرح می شود، در حالی که مسئله کمک همدلانه ادای وظیفه انسانی و دینی ما نسبت به آسیب دیدگان در جامعه است و هر کسی فارغ از مسئولیت و سمتی که دارد باید برای کمک به هم نوعان خود تلاش کنند.

وی گفت: واحدهای تولیدی بزرگی در استان قزوین در حال حاضر در زمینه تولیدات مورد نیاز مردم با تمام توان درحال کار هستند و خوشحالیم که شرکت های دانش بنیان نیز به عنوان سرمایه های اجتماعی ما وارد بازار کار شدند.

اجرای پویش «کمک مومنانه» با تعامل خوب مردم و مسئولان

استاندار قزوین بیان کرد: خوشبختانه امروز تعامل خوبی در بین دستگاه های اجرایی، مردم و مسئولین ایجاد شده است و ادامه این روحیه می تواند جهش تولید و اتفاقات اقتصادی و اجتماعی خوبی را در کشور رقم بزند.

جمالی پور افزود: البته این حمایت واحدهای تولیدی و اقتصادی از مردم نیازمند و آسیب دیده از چشم دولت دور نخواهد ماند و واحد هایی که امروز نسبت به جامعه احساس وظیفه داشته باشند در آینده میتوانند از حمایت های دولت نیز بهره مند شوند.

وی گفت: در این بین الزامی در کار نیست و افراد در صورت تمایل می توانند مشارکت کنند و خوشبختانه مردم استان قزوین بارها در موارد مشابه امتحان خود را پس داده و نشان داده اند که در کار خیر پیش قدم و فعال هستند.

اجرای پویش «کمک مومنانه» با مشارکت فعالان اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین نیز در بخش دیگری از جلسه با اشاره به همراهی فعالان اقتصادی و صنعتی استان در اجرای طرح «کمک مومنانه» خاطرنشان کرد: با وجود شرایط سختی که برای واحدهای صنعتی و تولیدی در پی شیوع بیماری کرونا ایجاد شد و خساراتی که این قشر متحمل شدند اما توجه به نیازهای موجود در جامعه را نادیده نگرفتند.

مهدی بخشنده بیان کرد: پیش‌بینی های ما برای مشارکت در طرح کمک مومنانه جمع آوری بیش از ۴۰ میلیارد تومان کمک بوده که با آن بتوانیم ۱۵۰ هزار بسته معیشتی و حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جامعه تهیه و در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای مرحله نخست تلاش ما این بوده است که با هماهنگی بانک مهر استان قزوین بتوانیم تسهیلات حمایتی فوری دریافت کنیم تا قبل از ماه مبارک رمضان بسته های ارزاق و کالاهای اساسی را تهیه و در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

مشارکت در کمک همدلانه اجباری نیست

بخشنده گفت: تلاش ما در برنامه ریزی برای اجرای این طرح اختصاص بخشی از سود واحدهای صنعتی و تولیدی استان قزوین به صورت داوطلبانه برای کمک به اقشار آسیب دیده در جامعه بوده است.

در بخش دیگری از این جلسه فعالان مختلف صنعتی و اقتصادی استان قزوین به بیان دغدغه ها و دلنگرانی های خود در خصوص مشکلات ایجاد شده برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان پرداختند.

افزایش قیمت دلار، کاهش مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و نگرانی در خصوص کاهش فروش و نیاز به حمایت های دولتی از مهم ترین دغدغه ها بود که توسط این افراد به اطلاع مسئولان استانی رسید.

کد خبر: ۱۵٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha