۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
جنگ اوکراین اهمیت میدان گازی آرش را افزایش داده است| اهمیت کاهش تنش ایران و عربستان برای ثبات منطقه
سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان در گفتگو با بازار:

جنگ اوکراین اهمیت میدان گازی آرش را افزایش داده است| اهمیت کاهش تنش ایران و عربستان برای ثبات منطقه

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که عربستان سعودی خواهان گام های عملی در رابطه با جنگ یمن بوده و ایران خواهان احیای روابط دیپلماتیک است.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری عراق در حال انجام است و در این میان اخباری مبنی بر دیدار وزاری خارجه ایران و عربستان مخابره شده است.

در صورت صخت این موضوع، نشان دهنده پیشرفت چشمگیر در روابط دو کشور است و بنا بر برخی اخبار باز شدن سفارتخانه های دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر این موضوع می تواند بر سرنوشت میدان مشترک گازی میان ایران و عربستان و کویت نیز تأثیرگذار باشد.

پرونده میدان آرش به کشورهای کلیدی خلیج فارس به ویژه ایران و عربستان سعودی فرصتی می‌دهد تا علی رغم تنش‌ها، روابط کاری با یکدیگر داشته باشند.

اکنون کویت و عربستان اعلام کرده‌اند که در نظر دارند از این میدان بهره‌برداری کنند، طبیعتا ایران در این میدان شریک هست، اما اینکه هر کدام از سه کشور چقدر سهم دارند، مشخص نیست. کویت و عربستان حتما با هم به توافق سهمی رسیده‌اند اما سهم ایران موقعی تعیین می‌شود که خط مرزی را تعیین کرده باشد چون براساس ادعای کارشناسان انرژی، بدون خط مرزی نمی‌توان گفت چقدر از میدان در آب‌های ایران است.

در شرایط کنونی که نگرانی‌ها در مورد قیمت جهانی انرژی و کمبود گاز به دلیل بحران اوکراین تشدید شده است، شاید حل موضوع میدان آرش مهم شمرده شود هرچند حل آرام و سریع آن موجب نمی‌‍شود که تولید در آرش در کوتاه مدت بدون هزینه‌های قابل توجه توسعه آن که حدودا ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود، مقدور باشد.

با توجه به این شرایط و به منظور اجتناب از اقداماتی که احتمالا به اشتباه حساسیت‌های سیاسی بین طرفین را تشدید کند، بهترین رویکرد عدم دخالت کشورهای دیگر مانند ایالات متحده باشد. در این میان، این پرونده به کشورهای کلیدی خلیج فارس به ویژه ایران و عربستان سعودی فرصتی می‌دهد تا علی رغم تنش‌ها، روابط کاری با یکدیگر داشته باشند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان انجام داده که در ادامه می آید.

*بر اساس اخبار منتشر شده مذاکرات ایران و عربستان به نتایج خوبی رسیده است و احتمال دیدار وزاری خارجه دو کشور تا چند روز دیگر وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟
از هر گونه امکان تعامل دیپلماتیک که تنش ها را در منطقه خلیج فارس کاهش دهد و به درگیری در یمن پایان دهد، استقبال می شود.

*چرا عربستان حاضر شد در شرایط کنونی و فارغ از نتیجه مذاکرات هسته ای ایران، به دیپلماسی با ایران روی آورد؟
پویایی متفاوتی در رابطه با جنبه هسته ای در روابط ایران و عربستان سعودی وجود دارد. من به این موضوع نخواهم پرداخت. به گفته رسانه ها، در مورد عناصر غیرهسته ای، هر دو طرف دلایلی برای مذاکره مستقیم بیشتر دارند.

عربستان سعودی مایل است شاهد گام های عملی در رابطه با جنگ یمن باشد. ایران خواهان احیای روابط دیپلماتیک است. به نظر می رسد نقش ایران در یمن بزرگترین چالش برای سعودی ها باشد.

*در زمینه اقتصادی و تجاری دو کشور چه ظرفیتهای برای همکاری دارند؟
من از پتانسیل تجارت در روابط بین ایران و عربستان سعودی اطلاعی ندارم. قطعا همکاری در زمینه انرژی در چارچوب اوپک یک جنبه از روابط اقتصادی میان این دو کشور مهم منطقه خاورمیانه خواهد بود.

*ایران با عربستان و کویت در خصوص میدان نفتی آرش (که طرف مقابل آنرا الدوره می نامد) اختلافاتی دارند. اخیرا اعلام شده کویت و عربستان درصدد اکتشاف و بهره برداری بدون حضور ایران هستند که مورد مخالفت تهران قرار گرفت. با توجه به بهبود نسبی روابط تهران ریاض آیا این مشکل حل و فصل خواهد شد؟
در مورد میدان گازی آرش/الدوره باید گفت این یکی از چندین مناقشه عربستان سعودی با ایران بر سر توسعه گاز در منطقه خلیج فارس است. از آنجایی که جنگ اوکراین جریان مورد انتظار گاز به اروپا را مختل کرد، آینده این میدان اهمیت بیشتری پیدا می کند. نمی دانم این موضوع در دستور کار مذاکرات دوجانبه است یا خیر. با این حال، همکاری ایران و عربستان در زمینه انرژی به دلیل تداوم حملات موشکی تحت حمایت ایران به تاسیسات نفتی عربستان دشوار است.

*چرا عربستان به استخراج و بهره برداری از میدان الدوره روی آورده است؟ میدانی که سرشار از منابع گازی است؟
سعودی ها علاقه مند به توسعه تولید گاز برای نیازهای داخلی خود هستند. آنها همچنین آرزو دارند در بازار جهانی گاز به یک بازیگر مهم تبدیل شوند. آنها ابتدا با کویت همکاری می کنند و این همکاری را گسترش خواهند داد.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha