۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
بانک‌ها از صاحبان دانش حمایت کنند/دارایی‌های فکری موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی
مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:

بانک‌ها از صاحبان دانش حمایت کنند/دارایی‌های فکری موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی

اصفهان - دلیری، مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: بانک‌های کشور باید با فضای جدید هماهنگ شده و از صاحبان دانش و دارایی‌های فکری حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا دلیری در نشست انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان که با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور فعالان اقتصادی، مخترعان، نوآوران و صاحب‌نظران حوزه مالکیت معنوی و با محوریت انتقال تجربیات کاربردی برگزار شد، با اشاره به تعاریف گوناگون یونسکو از سواد از گذشته تا امروز اظهار کرد: در تعریف جدید یونسکو فرد باسواد کسی است که بتواند در خود و جامعه تغییر ایجاد کند و این کاری است که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تغییر معادلات اقتصادی دنیا افزود: در گذشته شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های معدنی و پتروشیمی جزو شرکت‌های مهم و تأثیرگذار محسوب می‌شدند، اما امروزه شرکت‌هایی مانند گوگل مهم و تأثیرگذار هستند که از دارایی فکری و دانش بهره می‌برند.

دلیری صاحبان اندیشه و فکر و شرکت‌های دانش‌بنیان را ایده‌پردازان آینده دانست و ادامه داد: بانک‌های کشور نیز باید با فضای جدید هماهنگ شده و از صاحبان دانش و دارایی‌های فکری حمایت کنند، چون زیرساخت علمی خوبی در کشور داریم و در تولید علم کشور اول منطقه هستیم، اما متأسفانه دچار بروکراسی‌های اداری دست و پاگیر هستیم که خوشبختانه این فضا در حال بهبود است و هم‌اکنون بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب فکر و ایده با یکدیگر رقابت دارند.

استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از جوانان نخبه و صاحب ایده
مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تأکید بر بهبود فضای شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد آنها در سال های اخیر گفت: دلیل این رشد بهره بردن از جوانان نخبه و صاحب فکر و ایده بوده است.

وی تصریح کرد: ارزش دارایی‌های نامشهود بسیار بالاتر از داریی‌های مشهود و فیزیکی است و این دارایی‌های فکری، دانش و ایده موجب تحول‌های عظیم در حوزه‌هایی مانند حمل‌ و ‌نقل درون‌شهری شده است. در آینده نزدیک نخستین استارتاپ حمل و نقل وارد بورس کشور می‌شود که قطعاً با رشد چندبرابری روبه رو خواهد شد.

دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست با بیان اینکه دارایی‌های فکری موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاد یک کشور است، اظهار داشت: دارایی‌های فکری از طرف دیگر کالایی عمومی هستند که نمی‌توان جلوی استفاده دیگران از آن را گرفت و تخصیص‌ناپذیر است. این موضوع درباره دانش نیز صدق می‌کند و اگر از این دانش فنی حمایت نشود و نهاد خاصی برای تخصیص آن وجود نداشته باشد، به‌راحتی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد و قیمت آن به صفر می‌رسد و در نهایت دیگر دانشی تولید نمی‌شود و اقتصاد درجا خواهد زد.

بهنام ابراهیمی، افزود: بنابراین نهادهایی ایجاد شده است که جلوی استفاده رایگان دیگران از دستاوردهای فکری و دانشی را بگیرند و حاکمیت‌ها و نهادهای عمومی خصوصی در این حوزه دغدغه دارند.

ضرورت حمایت اتاق بازرگانی از اقتصاد دانش‌بنیان
وی پرداختن به موضوعاتی مانند اقتصاد دانش‌بنیان و دارایی‌های فکری را وظیفه اتاق بازرگانی دانست و ادامه داد: اگر تمایل داریم اعضای اتاق بازرگانی اصفهان و سایر فعالان اقتصادی استان در حوزه توسعه دانش سرمایه‌گذاری کنند، باید به معرفی و تقویت ظرفیت‌های این نهادها و بسترسازی برای همه‌گیر شدن بهره بردن از آنها کمک کنیم.

همچنین فرید نجات‌بخش رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان در این نشست اظهار داشت: کسب‌وکارهایی که از دارایی‌های فکری کمتری برخوردار هستند و به برندسازی و هویت‌سازی برای خود نپرداخته‌اند، مانند افراد بدون شناسنامه و بدون هویت هستند.

وی افزود: امیدوارم صاحبان کسب‌وکار برای این مهم زمان بگذارند و از حضور مشاوران باسابقه در این زمینه بهره ببرند تا شاهد بهبود دیدگاه مسئولان باشیم و در آینده دارایی‌های فکری به‌جای دارایی‌های ملکی، سند و غیره قابل استفاده باشد.

در ادامه این نشست موضوعاتی چون مالکیت فکری و شرکت‌های دانش‌بنیان، مالکیت فکری در چرخه تجاری‌سازی، ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود و جنبه‌های حقوقی مالکیت فکری با حضور علیرضا حیدری‌پور کارشناس رسمی دادگستری و کارگزار ارزیابی دارایی نامشهود معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نفیسه مستقل وکیل پایه یک دادگستری، پایان امینی مشاور دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری در حوزه مالکیت فکری و عضو سازمان جهانی مالکیت فکری، مجید محمدی رئیس اداره انتقال فناوری و تجاری‌سازی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مسعود باطنی پژوهشگر و منتور مدل‌های تعالی و توسعه سازمانی و ارزیاب دارایی‌های نامشهود بررسی شد.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha