۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
افزایش هیجانی نرخ آهن‌آلات

افزایش هیجانی نرخ آهن‌آلات

قیمت روز آهن‌آلات در روز نیمه تعطیل پایان هفته نیز میل به افزایش داشت و تقریبا همه بخش‌های بازار به طور میانگین با افزایش۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شدند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن‌آلات در روز نیمه تعطیل پایان هفته نیز میل به افزایش داشت و تقریبا همه بخش‌های بازار از قیمت میلگرد آجدار و تیرآهن گرفته تا پروفیل و ورق به طور میانگین با افزایش۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شدند.

بازار ارز هم که به طور مداوم میل به افزایش داشت و در چند روز اخیر نیز افزایش قیمت دلار با سرعت مشهود بود و قیمت دلار در نزدیکی کانال ۳۱ هزار تومانی قرار گرفت، به طوری که روز پنجشنبه هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات
این روزها آنچه در کلیه بازارها مشاهده می‌شود افزایش قیمت هیجانی است که گویا به تأثیر از افزایش قیمت دلار رخ داده است، به این صورت که روز پنجشنبه که بازار تقریبا نیمه تعطیل بود، برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند اما سایر شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان نرخ میلگرد را افزایش دادند.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی تنها در دو شرکت افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و سایر مبادی فروش همچنان به ثبات خود ادامه دادند، قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و گازی و... نیز در اغلب شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ تیرآهن نیز از این امر استثنا نبوده و در بخش کیلوفروشی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی هم مشهود بود که این میزان بیشتر در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان مشاهده شد.

روز پنجشنبه برخلاف افزایش قیمت در کلیه بازارها، اغلب اهن‌فروشی‌ها فروش خود را بستند و اعلام قیمت محصولات خود را منوط به تغییرات نرخ دلار اعلام کردند که این افزایش هیجانی قیمت‌ها به نظاره و تماشای سرانجام بازار، توسط فروشندگان و خریداران منجر شد.

در حالی پایان هفته گذشته نرخ اهن الات رو به افزایش گذاشت که شاهد جهش قیمت کالاهای اساسی و قیمت دلار بودیم و این التهاب در کلیه بازارها نیز مشهود است.

به نظر می‌رسد آنچه به افزایش هیجانی قیمت اهن منجر شده است افزایش قیمت دلار و تورم روزافزاون است که بدون در نظر گرفتن سایر فاکتورهای مؤثر رخ داده است، زیرا ظاهرا پتانسیل بازار برای این رشد ناگهانی در نظر گرفته نشده است و مشخص نیست کف و سقف این افزایش‌ها چقدر در نظر گرفته شده و بر چه مبانی صورت گرفته است.

به گزارش آهن پرایس، طبق برآوردها براساس دلار ۲۵ هزار تومانی و شمش ۶۰۰ دلاری و ۹۵ درصد این نرخ، نهایت قیمتی که می‌توان در بورس کالا برای میلگرد تعیین کرد ۱۷ هزار تومان، یعنی حدود هزار تومان کمتر از مبلغ این محصول در بازار آزاد است.

با توجه به اینکه درحال حاضر قیمت شمش صادراتی در بازارهای جهانی با افت شدید مواجه است و اساس قیمتگذاری محصولات فولادی در بورس کالا نیز دلار ۲۵ هزار تومانی است و اینکه نحوه قیمتگذاری هم که مشخص است، پس چه توجیهی برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد!

کاهش قیمت شمش در بورس کالا، چند هفته است که مورد انتظار بازار است و آنچه در این زمینه در بورس کالا رخ داده است موجب تخلیه حباب مثبت بورس شده است و جریان تازه‌ای نیست. اما اینکه بدون در نظر گرفته پارامترهای اصلی و تنها با اکتفا به دلار ۳۰ هزار تومانی و تورم کشور، قیمت‌ها جهش پیدا کند چندان عقلانی و منطقی نیست.

در دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران که برگزار شد مسائل مختفلی از بازار آهن و فولاد مطرح و از جنبه‌های مختلفی بررسی شد. ، یکی از این موارد تأمین انرژی صنایع فولادی بود که این روزها به چالش مهمی تبدیل شده است.

در همین زمینه رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صمت اظهار کرد: پیش از این صنعت فولاد با کمبود سنگ آهن مواجه بود اما درحال حاضر کمبود انرژی جای آن را گرفته است و تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: چشم‌انداز ما برای سال ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که سال گذشته ۶۰ درصد از این برنامه محقق شد. در بخش محصولات نهایی حدود ۳۶ درصد و در سنگ آهن ۸۰ درصد از این برنامه اجرایی شد.

محتشمی‌پور تصریح کرد: کمبود انرژی از مهمترین مسائل در تولید است و نمی‌توان بدون حل این چالش که سال گذشته نیز دامنگیر این صنعت بوده است، به افق ۱۴۰۴ دست یافت.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha