۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
بخش‌هایی از تولید از ارز ۴۲۰۰ تومانی نفعی نمی‌بردند
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

بخش‌هایی از تولید از ارز ۴۲۰۰ تومانی نفعی نمی‌بردند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در رویه پیشین توزیع یارانه، فعالان بعضی از مجموعه‌های تولید می‌گفتند که ما هیچ نفعی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نمی‌بریم، اما باید محصولمان را بر اساس آن عرضه کنیم.

به گزارش بازار، علیرضا عباسی اظهار داشت: در سال ۹۷ طی آن تلاطمات قیمت ارز که داشتیم با این نیت که از تولیدکننده و مصرف کننده به طور همزمان حمایت کنیم که هم تولیدکننده بتواند مواداولیه را ارزان تهیه کند و مصرف کننده ما هم با قیمت مناسب این محصولات را دریافت کند، این ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بنیان گذاشته شد، اما به این هدف رسیدیم یا نه بعد از یکی دو سالی که از اجرای این طرح گذشت هرچه پیش می‌رفت تمام کارشناسان و ما هم در مجلس به این رسیدیم که این رویه فقط منجر شده به اینکه تولیدکننده ما که باید راضی می‌بود این وسط از نحوه توزیع ناراضی است.

وی افزود: مصرف کننده هم که باید با قیمت مناسبی کالاها را تحویل می‌گرفت آن هم ناراضی بود. پس ما راه اشتباه را باید یک جور اصلاح می‌کردیم و این اصلاح نیاز به یک سری ملزوماتی دارد. اینکه نیاز بود؛ حتما یک کار کارشناسی اساسی روی آن انجام شد. مطمئنا با اصلاحی که انجام می‌شود هر دو قشر نفع خواهند برد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امروز وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این منجر شده به اینکه یک دهک‌هایی از جامعه چند برابر استفاده کنند از این بهره‌ای که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داشته، ولی دهک‌های پایین ما حداقل نفع را هم نبردند و خطاهایی هم این میان بود که نحوه توزیع این ارز، هدر رفت‌هایی داشت. مثلا در حوزه کشاورزی ما بعضی از مجموعه‌های تولیدی ما می‌گفتند که ما اصلا هیچ ارزی از این یا هیچ نفعی از این ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نمی‌بریم از این طرف باید محصولمان را با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عرضه کنیم.

وی افزود: امروز ما اگر این کار را کنیم مطمئنا با حمایت‌هایی که از تولید و مصرفمان انجام خواهیم داد هر دوبخش بهره خواهند برد.

عباسی در تشریح طرح واقعی سازی قیمت‌ها گفت: فقط تغییر شیوه پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است؛ حذف نشده است. این ارز سال گذشته فقط در رابطه با نهاده‌های دامی و روغن و دارو چیزی که سال گذشته مصوب بود ۸ میلیارد دلار بود و بعد از اینکه دولت قبل تقریبا در آخر تیرماه تمام ۸ میلیارد دلار را تمام کرد ۴ و ۶ دهم میلیارد دلار دیگر دولت تقاضا آورد و برداشت کرد یعنی ۱۲ و ۶ دهم میلیارد دلار سال گذشته برای نهاده‌های دامی، دارو و گندم اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: ما به التفاوت این مبلغ را درنظر بگیریم در کل تقریبا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. این مبلغ موجود بوده نه اینکه دولت از جایی بخواهد این را تهیه کند. فقط شیوه اش تغییر کرده است. ما اینجا فقط باید مراقبت کنیم. یک نظارت مناسبی روی بازار باید باشد که قیمت کالاهای دیگر بی دلیل افزایش پیدا نکند و این کالاهایی که مشمول ارز بوده و الان ارز آن برداشته شده با قیمت مناسبی عرضه شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اینجا سازمان حمایت از تولیدکنندگان باید وارد شود و قیمت را به گونه‌ای تامین و تهیه و تعریف کند که هم تولیدکننده به آن اجحاف نشود و هم مصرف کننده.

کد خبر: ۱۵۰٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha