۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
یونان؛ پیشگام رشد انرژی های تجدیدپذیر| تلاش برای ورود به اجلاس داووس
بازار گزارش می دهد؛

یونان؛ پیشگام رشد انرژی های تجدیدپذیر| تلاش برای ورود به اجلاس داووس

یونان قرار است درهای خود را در اجلاس جهانی داووس باز کند و فرصتی را برای مشاغل یونانی فراهم کند تا بازارهای جدید و فرصت های جهانی را کشف کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: اکنون اروپا در بحبوحه یک بحران عظیم انرژی قرار دارد با افزایش قیمت گاز و برق که به سطوح بی سابقه ای رسیده است. یکی از گفتگوهای تکراری که مدام مطرح می شود، اقتصاد جهانی و چگونگی فرایند جایگزینی اروپا و سایر نقاط جهان برای انرژی روسیه است.

بسیاری تعجب می کنند که آیا جنگ در اوکراین کاتالیزوری است که جهان به آن نیاز دارد تا ما را به سمت منابع انرژی پایدارتر در سطح جهانی سوق دهد یا خیر. در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره اقداماتی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه و بهبود طرح کربن خود هستند، یک کشور معتقد است که می‌تواند نقش مهمی در آینده انرژی جدید ایفا کند.

یونان برای اولین بار در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از ۲۲ تا ۲۶ می ۲۰۲۲ در داووس سوئیس حضور خواهد داشت.یونان قرار است درهای خود را در این اجلاس باز کند و فرصتی را برای مشاغل یونانی فراهم کند تا بازارهای جدید و فرصت های جهانی را کشف کنند.

ایرینی وانتاراکی معتقد است که یونان اکنون شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی قابل توجه در انرژی و سایر بخش ها ارائه می دهد که اکنون زمان مناسبی برای انجام آن است. باید گفت سرمایه گذاری بهترین ابزار برای توسعه است و یونان را به سوی رفاه سوق می دهد. با توجه به نامشخص بودن آینده، یونان از نظر منابع و موقعیت مکانی منحصر به فرد است تا نقش مهمی در بازارهای انرژی منطقه ایفا کند. در نتیجه، در سال ۲۰۲۲، انرژی یک فرصت سرمایه گذاری بسیار سودآور و جذاب است.

پتانسیل انرژی یونان و فرصت های سرمایه گذاری
پتانسیل های زیادی در بخش های بادی، آبی، زیست توده، زمین گرمایی، خورشیدی و انرژی حرارتی خورشیدی یونان وجود دارد..

انرژی خورشیدی
متوسط سطح تابش جهانی یونان از ۱۵۰۰ کیلووات ساعت در متر مربع عبور می کند. این به دلیل ۴.۱ میلیون متر مربع (۲.۹ گیگاوات ساعت) سیستم های حرارتی خورشیدی نصب شده است که این کشور را از نظر ظرفیت کل پس از آلمان در رتبه دوم قرار می دهد. علاوه بر این، یونان از نظر نسبت سرانه سطوح کلکتور نصب شده دقیقاً پس از قبرس و اتریش قرار دارد. بنابراین، یونان پتانسیل بسیار زیادی برای سیستم های حرارتی خورشیدی بزرگتر دارد. انرژی خورشیدی حدود ۱۰.۴ درصد از تولید سالانه انرژی در کشور را به خود اختصاص داده است. انرژی خورشیدی بخش جذابی برای سرمایه گذاری است زیرا فرصت های ورود قابل توجهی در بازار رو به رشد دارد، دارای طیف وسیعی از کاربردهای هم افزایی نیز است.

انرژی باد
موقعیت جغرافیایی یونان، این کشور را با داشتن برخی از جذاب‌ترین مکان‌ها در سراسر اروپا، کاندیدای عالی برای تولیدکننده مهم انرژی بادی می‌کند. میانگین فاکتورهای ظرفیت آن برای سرزمین اصلی حدود ۲۵ درصد و برای جزایر ۳۰ درصد است. این مقدار حدود ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ مگاوات انرژی تولید می شود. سرمایه گذاری در این بخش به این دلایل جذاب است زیرا منابع بادی آن از بهترین ها در اروپا هستند، ظرفیت های ارسال اولویت اپراتورهای سیستم بالاست، سیستم مدرن و تجاری محور دارد، قراردادهای خرید برق ۲۰ ساله (PPA)در این زمینه امضاء شده است و چارچوب قانونی بلندمدت برای سرمایه گذاری های مطلوب و قابل اعتماد دارد.

برق آبی
یونان ظرفیت برق آبی خود را به میزان قابل توجهی یعنی ۳۳۶ مگاوات بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ افزایش داده است. از کل مصرف انرژی در یونان در سال ۲۰۱۰، سهم انرژی آبی حدود ۳.۷ درصد بوده است. در سال ۲۰۲۱، این کشور ۱۲۸ توربین جدید در طی ۱۲ ماه راه اندازی کرد. پتانسیل انرژی آبی در کشور در حال حاضر قابل توجه و در حال رشد است. انرژی آبی به دلیل پتانسیل و رشد بسیار زیاد آن در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی می تواند یک سرمایه گذاری محتاطانه باشد.

زیست توده و سوخت های زیستی
زیست توده حدود ۶۷ درصد از کل انرژی تولید شده توسط سیستم های انرژی تجدیدپذیر در یونان را تولید می کند. از این میزان، ۶۰ درصد بیودیزل از دانه های روغنی، ۲۷ درصد از روغن های گیاهی مستعمل، روغن های سرخ کردنی و چربی های حیوانی و مابقی از دانه های پنبه تولید می شود. سرمایه گذاری در این زمینه در یونان بسیار عالی است به علت در دسترس بودن فراوان مواد خام، تعهد دولت به افزایش استفاده از سوخت های زیستی و وجود چارچوب قانونی بلندمدت برای سرمایه گذاری های مطلوب و قابل اعتماد.

چرا یونان؟
یونان در حالی که خود را برای رویارویی با آینده آماده می کند، به یک رهبر در رشد انرژی های تجدیدپذیر تبدیل شده است. نخست وزیر یونان متعهد شد که یونان را به یک رهبر جهانی در رقابت برای کاهش سرعت تغییرات آب و هوا و کاهش ردپای کربن تبدیل کند. او اخیرا گفت: رشد اقتصاد به طور جدایی ناپذیری با مستقل کردن خود در انرژی تا جایی که می توانیم مرتبط است. بنابراین، بخش انرژی های تجدیدپذیر یونان با پتانسیل های زیادی شاهد رشد تصاعدی است.

دلایل کلیدی عبارتند از:

موقعیت استراتژیک - یونان در نقطه مرکزی جایی که شرق با غرب ملاقات می کند قرار دارد و می تواند یک بازیگر کلیدی در حمل و نقل انرژی باشد.

پتانسیل تولید انرژی - به دلیل شرایط آب و هوایی، یونان دارای ظرفیت قابل توجهی برای تولید انرژی تجدیدپذیر است که می تواند به طور قابل توجهی بر دسترسی انرژی در سراسر اروپا تأثیر بگذارد.

قانون و حمایت دولت - وزارتخانه های انرژی و توسعه یونان بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری مانند خط لوله گاز طبیعی TAP، پایانه گاز مایع در Revytousa، و دیگر سرمایه گذاری های عمده انرژی تجدید پذیر را تشویق کرده اند. علاوه بر این، چارچوب نظارتی آنها فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بازار انرژی فراهم می کند.

با تغییر سیاست جهانی به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر و سبز، بازار انرژی در حال گذر از یک تحول قابل توجه است که فقط باعث رشد بیشتر خواهد شد. مجمع جهانی اقتصاد به کسب و کارهای یونانی فرصتی برای حضور در صحنه جهانی می دهد. سوال این است که آیا بقیه اروپا به پیشرفت یونان توجه خواهند کرد و آیا مشاغل و کارآفرینان یونانی از این فرصت استفاده خواهند کرد؟

کد خبر: ۱۵۰٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha