۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴
چرا دلار گران شد!؟ | ریسک سنگین خرید ارز با دلار ۳۰ هزار تومانی!
گزارش «بازار» از این روزهای بازار ارز؛

چرا دلار گران شد!؟ | ریسک سنگین خرید ارز با دلار ۳۰ هزار تومانی!

با آنکه مذاکرات برجام در وین هنوز به سرانجام نرسیده است اما قیمت ارز در بازار هیجانی روندی صعودی را می پیماید و در حال رسیدن به قیمت تاریخی ۳۰ هزار تومان است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ قیمت کالاهای اساسی در پی اصلاح ارز ترجیحی در حالی افزایش یافته است که گویا ارز نیز در بازار نمی خواهد از قافله گرانی ها عقب ماند. ارزی که به گفته مسولان کشورمان از ذخایر مناسبی درپی فروش نفت و رشد کالاهای صادرات برخوردار است اما معلوم نیست چرا این کالا طی یکی دو هفته اخیر بر مدار رشد قیمت قرار گرفته و به شکلی خزنده در حال حرکت است.
طبق گفته کارشناسان با رونق بخشی درآمدهای ارزی کشور، بازار این کالای حساس و مهم باید مدیریت و قیمت ها در مسیر درست ساماندهی شود، چرا که قیمت همه کالاها و خدمات دربازار از نرخ روزانه ارز تبعیت می کنند و بخش عمده ای از گرانی ها موجود ناشی از رشد قیمتی است که در بازر ارز اتفاق می افتد.

روحانی با رقم دلار ۲۵ هزارتومان ساختمان پاستور را ترک کرد اما اکنون قیمت آن ۳۰ هزارتومان شده است و معلوم نیست با ادامه مذاکرات و چگونگی نتیجه توافقات برجام در وین دلار ۳۰ هزار تومانی دچار چه سرنوشتی شود

دلار ۲۵ هزار تومانی که ۳۰ هزار شد
اینکه چرا ارزی که قرار بود قیمت آن دردولت روحانی حداقل افزایش نیابد اما گران شد، جای سئوال است، زیرا روحانی با رقم دلار ۲۵ هزار تومانی ساختمان پاستور را ترک کرد اما اکنون قیمت آن ۳۰ هزارتومان شده است و معلوم نیست با ادامه مذاکرات و چگونگی نتیجه توافقات برجام در وین دلار ۳۰ هزار تومانی دچار چه سرنوشتی شود.
به گفته کارشناسان اکنون که در بازار تقاضای آنچنانی برای خرید ارز چون سالهای گذشته به چشم نمی خورد، همچنین منابع ارزی کشور شرایط مناسبی دارد این افزایش قیمت تا حدودی هیجانی و تحت تاثیر مسائل سیاسی چون کش دار شدن روند مذاکرات و عدم نتیجه قطعی آن است و از آنجایی که مدتی است خبرهای خوشی از انجام توافقات برجام مخابره نمی شود بازار ارز نیز تحت تاثیر چنین مسائلی قرارگرفته است.
از طرفی تصمیم گیری های اقتصادی چون اصلاح ارز ترجیحی که منجر به آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی از لحاظ روانی بر بازار ارز تا حدودی تاثیر گذار شده است. حال در چنین شرایطی رئیس کل بانک مرکزی به جای ارایه برنامه ای و راهکاری درست برای ممانعت از رشدقیمت ارز و مهار نرخ این کالا با سیاست های کارشناسانه ارزی می گوید؛ دست بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز کاملا باز است ومردم فریب نرخ‌های کاذب را نخورند.

تا زمانی که موتور نقدینگی بی حاصل در کشور روشن باشد نباید انتظارداشت که رشد اقتصادی ایجاد، تورم کاهشی و قیمت ارز منطقی شود، میانگین رشد نقدینگی در اسفند سال قبل حدود ۴ درصد بوده واین رقم به جایی اینکه کاهشی شود به حدود ۵۰۰۰ هزارمیلیارد تومان رسیده است

تاثیر بالای رشد نقدینگی بر افزایش قیمت ارز
پیمان مولوی، کارشناس بازار و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل افزایش این روزهای نرخ ارز در بازار گفت: مسئله برجام و نااطمینانی از وضعیت اقتصاد کشور به دلیل نبود ساماندهی شاخص های کلان اقتصادی نظیر کاهش نرخ تورم و عدم جذب نقدینگی به بخش مولد باعث شده است تا ارز در بازار سمت و سوی افزایشی را در پیش گیرد.
وی با بیان اینکه تا زمانی که موتور نقدینگی بیحاصل در کشور روشن باشد نباید انتظارداشت که رشد اقتصادی ایجاد، تورم کاهشی و قیمت ارز در بازار منطقی می شود، گفت: میانگین رشد نقدینگی در اسفند سال قبل ( ۱۴۰۰) حدود ۴ درصد بوده و این رقم به جایی اینکه کاهشی شود هم اکنون افزایشی و رقم نقدینگی به حدود ۵۰۰۰ هزارمیلیارد تومان رسیده است. نقدینگی کم تحرکی که چنانچه جذب بخش تولید و بنگاههای اقتصادی نشود آثار مخرب اقتصادی و رشد قیمت ارز را به دنبال دارد.

هرچند طولانی شدن روند مذاکرات برجام موجب شده است تا نوسان نرخ ارز در بازار رخ دهد تا قیمت دلاربا شیب ملایمی افزایشی شود اما موضوع مهم دیگر این است که متوسط نقطه تعادلی قیمت دلار در سال جاری ۳۲ هزارتومان است

متوسط نقطه تعادلی نرخ دلار در سال جاری ۳۲ هزار تومان است!
این کارشناس اقتصادی افزود: هرچند طولانی شدن روند مذاکرات برجام و سیگنالهای مثبتی از انجام توافقات دریافت نمی شود و این موضوع موجب شده است تا نوسان نرخ ارز در بازار رخ دهد تا قیمت دلار با شیب ملایمی افزایشی شود اما موضوع مهم دیگر این است که متوسط نقطه تعادلی قیمت دلار در سال جاری ۳۲ هزار تومان است این درحالی که نقطه تعادلی قیمت دلار در سال گذشته بسیار پایین تر از این رقم یعنی حدود ۲۸ هزار تومان بود.
مولوی خاطرنشان کرد: چنانچه اخبار منفی از روند مذاکرات برجام مخابره شود، بی تردید احتمال رشد و قیمت دلار تا ۳۵ هزار تومان دور از انتظار نیست، اما برعکس اگر توافقی حاصل و تحریمها برداشته شود، قیمت دلار در محدوده ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان قرارمی گیرد، کاهش قیمتی که البته مقطعی خواهد بود چرا که باید پذیرفت ارز نیز کالایی است که با افزایش قیمت سایر کالاها در بازار افزایشی می شود. به طور مثال قیمت کالاها در بازار طی سال گذشته تا امسال افزایش محسوسی داشته اند، بنابراین نرخ ارز نیز چنانچه در بازار با سیاست گذاری های خاصی مدیریت نشود افزایشی خواهد بود. این در حالی است که نرخ دلار در سال گذشته بین ۲۱ تا ۲۸ هزار تومان درنوسان بود.

مردم باید آثار ارزآوری کشور را در سفرهای خود ببینند یعنی مدیران و تصمیم گیران با مدیریت بازار و تلاش برای کاهش قیمت ارز مانع از رشد قیمت ها بشوند نه اینکه ارزآوری حاصل شود اما قیمت انواع ارز نیز در بازار افزایشی شود

افزایش نرخ ارز ناشی از ناکارآمدی های مدیریتی
محمدباقر صدری، اقتصاددان نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: نوسان قیمت ها در بازار ارز ناشی از ناکارآمدی های مدیریتی است زیرا سیاست گذاران ارزی باید با درایت کاری کنند که نرخ ارز بی منطق افزایش نیابد.
وی به اظهارات مسئولان در افزایش میزان منابع ارزی در پی فروش قابل توجه نفت با نرخ مناسب و رونق صادرات که منجر به ارزآوری و تقویت ذخایر ارزی کشور شده است اشاره کرد و اظهار داشت:‌ مردم باید آثار ارزآوری کشور را در سفرهای خود ببینند یعنی مدیران و تصمیم گیران با مدیریت بازار و تلاش برای کاهش قیمت ارز مانع از رشد قیمت ها شوند نه اینکه ارزآوری حاصل شود اما قیمت انواع ارز نیز در بازار افزایشی شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رشد قیمت کالا و خدمات دربازار بدنبال ناکارآمدی های مدیریتی، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده و سفره کم درآمدها را کوتاه کرده است، افزایش قیمتی که متاثر از رشد قیمت ارز در بازار بوده که در اینن شرایط تصمیم گیران اقتصادی و مسئولان اجرایی باید با سیاست گذاری های خاص و برنامه های درست اصولی مانع از رشد قیمت ها شوند چرا که بخش عمده گرانی ها ناشی از افزایش نرخ ارز در بازار است.

خرید ارز برای سرمایه گذاری در این روزها ریسک سنگینی است، چرا که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کره است؛ این بانک در فضای رسمی ارز حضور داشته و برحسب نیاز در فضای غیر رسمی نیز برنامه خاص خود را دارد

ریسک بزرگ خرید ارز، هیجانی تصمیم نگیرید
بنا به این گزارش، قیمت ارز در آخرین روز کاری هفته تا حدودی بالابود طوری که در بازار آزاد هر دلار آمریکا به ۳۰ هزرار تومان نیز رسید، افزایشی قیمتی که هم زمان با آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی در بازار اتقاق افتاد. قیمت ها در بازار ارز در حالی در مسیر رشد با حرکتی خزنده همراه شده اند و برخی ها اقدام به خرید های احتیاطی می کنند که معلوم نیست در روزهای آینده سیاست گذاران ارزی چه تصمیمی برای بازار ارز اتخاذ کنند.
بنابراین خرید ارز برای سرمایه گذاری در این روزها ریسک سنگینی است، چرا که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کره است؛ این بانک در فضای رسمی ارز حضور داشته و برحسب نیاز در فضای غیر رسمی نیز برنامه خاص خود را دارد. امروز در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۷۰۸ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۵ هزار و ۴۵۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۶۷ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۱۵۰٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha