۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
بروکراسی گلخانه‌ای در فارس| سرگردانی سرمایه گذاران در راهروهای ادارات
بازار گزارش می‌دهد؛

بروکراسی گلخانه‌ای در فارس| سرگردانی سرمایه گذاران در راهروهای ادارات

شیراز- استان فارس به خاطر پیچ و خم‌های اداری، درحوزه کشت گلخانه‌ای عقب مانده است به گونه‌ای که سرمایه‌گذار آنقدر منتظر جواب یک استعلام می‌ماند که مجوزهای قبلی‌اش باطل می‌شود.

بازار؛ گروه استان ها: استان فارس در حالی قطب تولید کشاورزی در کشور به شمار می رود که این استان در زمینه استفاده از فناوری های نوین کشاورزی در سطح کشور از بسیاری از استان های کوچک هم عقب مانده تر است.

طی چند سال گذشته به دلیل کشاورزی های بی رویه در استان فارس علاوه بر اینکه سطح آب های زیرزمینی افت بسیار زیادی پیدا کرد، عمق برخی از چاه ها به بیش از ۴۰۰ متر رسید که به عنوان نمونه می توان به شهرستان جهرم و دیگر نقاط استان اشاره کرد.

در این سالها خشکسالی و کشاورزی های بی رویه بدون استفاده از فناوری های نوین آبیاری و... همه دست به دست هم داد تا تمامی دریاچه های استان نه تنها خشک شوند بلکه به باتلاقی از نمکزار تبدیل شود.

این فقط نمونه ای از مشکلاتی است که به دلیل استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی و عدم بارندگی بر سر استان فارس آمد.

در این سال ها کارشناسان زیادی همواره بر لزوم استفاده از فناوری های نوین کشاورزی در سطح استان تاکید کردند اما متاسفانه دستگاه های ذی ربط در این حوزه به هشدارهای کارشناسان توجهی نکردند و نه تنها الگوی کشت محصولات تغییر نکرد بلکه وضعیت فارس در کشت گلخانه ای بسیار نگران کننده شد.

سرمایه گذاران گلخانه ای در بروکراسی اداری گرفتار شده اند
در این گیر و دار که بیش از هر زمان دیگری نیاز به کشت محصولات گلخانه ای در استان فارس احساس می شود، متاسفانه سرمایه گذاران این حوزه به جای اینکه مورد حمایت قرار گیرند در بروکراسی اداری گرفتار شده به گونه ای که قید سرمایه گذاری را می زنند.

بروکراسی گلخانه ای در فارس| سرگردانی سرمایه گذاران در راهروهای ادارات

کارشناسان امر بر این باورند که برای سرمایه گذاری در این حوزه نیاز به استعلام از ۱۱ دستگاه است و متاسفانه روند پاسخگویی برخی ارگان ها آنقدر زمان بر است که تا پاسخ دهی، اعتبار استعلامات دیگر به اتمام می رسد و سرمایه گذار دیگر رغبتی برای انجام این کار ندارد.

بر اساس صاحب نظران این حوزه چهار حلقه مفقودی وجود دارد که تحقیق و توسعه، تولید، فرآوری و بسته بندی و در نهایت بازار این چهار حلقه به شمار می روند

در این راستا بر اساس صاحب نظران این حوزه چهار حلقه مفقودی وجود دارد که تحقیق و توسعه، تولید، فرآوری و بسته بندی و در نهایت بازار این چهار حلقه به شمار می روند. البته بر اساس ادعاهای کارشناسان هفت چالش پیشروی سرمایه گذار گلخانه ای وجود دارد که مهمترین آنها مالی است.

۸۳۰ هکتار محیط کنترل شده کشاورزی در فارس
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با بازار در خصوص کشت گلخانه ای در استان گفت: در حال حاضر حدود ۸۳۰ هکتار محیط کنترل شده کشاورزی در فارس وجود دارد که از این میزان ۶۱۰ هکتار گلخانه و مابقی سایه بان است.

حمید دبیری ادامه داد: از این ۸۳۰ هکتار محیط کنترل شده کشاورزی بیش از ۴۱۰ هکتار سبزیجات، فلفل دلمه و خیار است و مابقی نهال، نشاء، گل رز و سایر محصولات کشاورزی می باشد.

وی ادامه داد: در برنامه امسال جهاد کشاورزی استان فارس است که ۲۰۰ هکتار دیگر کشت محصولات گلخانه ای را در استان دنبال کند و در این راستا نیز اقدامات زیادی انجام شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پاسخ به سوال بازار مبنی بر اینکه آیا در قطب تولید محصولات کشاورزی این میزان کشت گلخانه ای قابل دفاع است، بیان کرد: درست است استان در این حوزه با مشکلاتی روبه روست، یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری باید ۱۱ مجوز از دستگاه های مختلف از جمله آب، گاز، برق، محیط زیست و... بگیرد که متاسفانه بروکراسی اداری زیادی دارد.

روندی که برای صدور یک مجوز طی می شود بسیار طولانی است تا پاسخ یک استعلام از یک اداره دریافت می شود اعتبار دیگر مجوزها باطل می شود

وی با اشاره به اینکه میزان سطح زیر کشت گلخانه ای در استان فارس قابل دفاع نیست، توضیح داد: روندی که برای صدور یک مجوز طی می شود بسیار طولانی است به گونه ای که تا پاسخ یک استعلام از یک اداره دریافت می شود اعتبار دیگر مجوزها باطل می شود و سرمایه گذار کار را رها کرده و منصرف می شود.

دبیری با تاکید بر اینکه باید قوانین سفت و سخت صدور مجوز سرمایه گذاری تغییر کند، اظهار کرد: در کارگروه رفع موانع تولید پیرامون این موضوع مطالب زیادی گفته شده و قرار است طی چند روز آینده برنامه ای برای رفع این موانع در نظر گرفته شود.

بروکراسی گلخانه ای در فارس| سرگردانی سرمایه گذاران در راهروهای ادارات

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: جهاد کشاورزی استان فارس طرح ایجاد شهرک گلخانه ای را برای استان طراحی کرد که در آن به تمامی موضوعات و مسائل مربوط به کشاورزی توجه شده بود اما متاسفانه این طرح هم در بروکراسی اداری گرفتار شده است.

تامین اجتماعی فارس سلیقه ای عمل می کند
وی با اشاره به جلسه اخیر جهاد کشاورزی و اتحادیه گلخانه داران با اتاق بازرگانی افزود: در این جلسه پیرامون مشکلات مربوط به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله تامین اجتماعی بحث و تبادل نظر شد، یکی از مشکلات مربوط به معافیت کارفرما بود که بر این اساس اگر فردی پنج نفر را بیمه کند باید این معافیت اعمال شود که متاسفانه در استان فارس این اقدام انجام نمی شود.

دبیری با اشاره به اینکه مقرر شد دادستانی شیراز به این موضوع ورود کند، گفت: بر اساس پیگیری ها از طریق معاون دادستان مقرر شد که نامه ای به تامین اجتماعی نوشته شود تا دلیل اینکه چرا تامین اجتماعی فارس سلیقه ای عمل می کند مشخص شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: در این راستا مقرر شد که طی چند روز آینده کارگروه توسعه گلخانه در استان فعالتر شود و در هر شهرستان فرماندار مسئولیت آن را برعهده داشته باشد.

فارس استان پنجم کشت گلخانه ای در کشور
وی با اشاره به اینکه فارس استان پنجم کشت گلخانه ای در کشور است، گفت: با برنامه هایی که در دستور کار است به طور حتم طی چند مدت آینده تحول عظیمی در این حوزه خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس در گفتگو با بازار در خصوص عدم توسعه کشت گلخانه ای در این استان گفت: از سال ها قبل ستاد ویژه گلخانه در فارس راه اندازی و همان زمان وزیر وقت دستور داد که این ستاد در تمامی استان ها نیز پیگیری شود.

قرار شد از سال ۹۷ به مدت ۱۰ سال، سالانه هفت هزار هکتار کشت گلخانه ای توسعه یابد تا در یک افق ۱۰ ساله این رقم به هفت هزار هکتار برسد

محمد بلاغی با اشاره به راه اندازی ستاد ویژه ملی گلخانه افزود: در این راستا جهاد کشاورزی استان فارس برنامه ای را برای توسعه کشت گلخانه ای در این استان تدوین کرد و قرار شد از سال ۹۷ به مدت ۱۰ سال، سالانه هفت هزار هکتار کشت گلخانه ای توسعه یابد تا در یک افق ۱۰ ساله این رقم به هفت هزار هکتار برسد.

وی ادامه داد: پس از تدوین این برنامه به صورت هفتگی جلساتی با حضور دستگاه های مختلف در حوزه صدور مجوز برای سرمایه گذار گلخانه تشکیل و چالش ها و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران احصاء شد، این جلسات به طور مدام برگزار اما خروجی نداشت.

استخراج هفت چالش پیشروی توسعه گلخانه در کشور و استان فارس
رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس اظهار کرد: در این جلسات از گلخانه داران موفق و ناموفق استان فارس دعوت شد و پس از بررسی و کارشناسی دلایل موفقیت و یا شکست هفت چالش پیشروی توسعه گلخانه در کشور و استان فارس استخراج شد.

وی با اشاره به اینکه این چالش ها به نام "هفت ام" معروف شد، گفت: چالش های استخراج شده به نام هفت ام معروف شد زیرا حروف اول تمامی این چالش ها با میم آغاز می شد.

رتبه اول این چالش ها به منابع مالی و پرداخت تسهیلات مربوط بود زیرا بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی بود و برخی همان ابتدا ورشکست شدند

بلاغی به تشریح این چالش ها پرداخت و ادامه داد: بر این اساس رتبه اول این چالش ها به منابع مالی و پرداخت تسهیلات مربوط بود زیرا بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و نبود سرمایه در گردش مناسب بر تولید باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای سرمایه گذاران این حوزه شده بود و برخی همان ابتدا ورشکست شدند.

بروکراسی گلخانه ای در فارس| سرگردانی سرمایه گذاران در راهروهای ادارات

۸۰ درصد مشکلات گلخانه داران استان فارس به مسائل بانکی و تهسیلات بر می گردد
رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس با اشاره به اینکه سود این تسهیلات ۱۸ درصدی بود، بیان کرد: بر اساس این چالش ها حدود ۸۰ درصد مشکلات گلخانه داران استان فارس به مسائل بانکی و تهسیلات بر می گردد و همین امر باعث شد که استقبال برای استفاده از شیوه های نوین کشاورزی در کشور و استان با مشکلاتی رو به رو شود.

وی با بیان ایکه بانک کشاورزی باید در پرداخت تسهیلات بازنگری کند، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات را از ۵ سال به ۱۰ سال ببرد و اقساط هم مانند بانک مسکن، پلکانی باشد.

بلاغی در بخش دیگری از سخنان خود از ریکاوری برنامه های مربوط به توسعه کشت گلخانه ای در کشور و استان فارس خبرداد و گفت : در این راستا اقداماتی در استان در حال انجام است تا با برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت گام موثری برای توسعه این شیوه نوین کشاورزی برداشته شود.

رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس به چهار حلقه مفقوده در این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مربوط به تحقیق است که در این راستا ضروری است قبل از هر اقدامی آموزش های لازم به کشاورزان برای استفاده از کود و... داده شود.

وی حلقه بعدی را تولید عنوان کرد و ادامه داد: در این رابطه نیز باید از سمت تولید تک محصولی به سمت تولید محصولات دیگر هم رفت تا مانند گذشته همگی کشت یک محصول (خیار) رو نیاورند.

بلاغی فرآوری و بسته بندی و همچنین بازار را از دیگر حلقه های مفقوده این حوزه دانست و تاکید کرد: در استان فارس برای رفع مشکلات این حوزه نیز اقدامات زیادی انجام شده است.

بروکراسی گلخانه ای در فارس| سرگردانی سرمایه گذاران در راهروهای ادارات

وی با انتقاد از وضعیت آب در استان فارس گفت: در حال حاضر عمق برخی از چاه ها در استان فارس به بیش از ۴۵۰ متر رسیده و این واقعا نگران کننده است از این رو دستگاه های ذی ربط باید برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

بخش خصوصی به تمام وظایف خود برای گسترش و توسعه کشت گلخانه ای عمل کرده این دولت است که باید وارد میدان شود

رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس افزود: بخش خصوصی به تمام وظایف خود برای گسترش و توسعه کشت گلخانه ای عمل کرده این دولت است که باید وارد میدان شود و با حمایت از کشاورزان و پرداخت تسهیلات با شرایط مناسب و... افراد را برای سرمایه گذاری ترغیب کند.

متولیان و سیاست‌گذاران استان فارس باید به راه‌های جایگزین کشاورزی سنتی و متداول توجه جدی کرده و از ظرفیت کشت گلخانه ای استفاده کنند و در این راستا باید گسترش و انگیزه را بین سرمایه گذاران برای استقبال از این شیوه کشاورزی ترغیب کنند نه اینکه متقاضیان را در بروکراسی اداری و استعلامات گرفتار کنند.

کد خبر: ۱۵۰٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha