۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
شفاف سازی ارزی و بانکیِ دولت به امنیت روانی بازار کمک می کند
استاد اقتصاد:

شفاف سازی ارزی و بانکیِ دولت به امنیت روانی بازار کمک می کند

گرگان– خیراندیش، استاد اقتصاد دانشگاه گنبدکاووس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت را به اهداف خود نمی رساند به جای این رویه باید شفاف سازی در حوزه نظام بانکی اتفاق بیفتد که به امنیت روانی بازار کمک کند.

مسعود خیراندیش در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: به طور قطع تردیدی نیست که دو نرخی بودن ارز باعث فساد و رانت می‌شود و این رویه برای هیچ فرد و گروهی قابل پذیرش نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه گنبدکاووس گفت: شرایط خاص کشور و اعمال تحریم های گسترده در زمینه تهیه کالاهای اساسی و همچنین وضعیت سیاسی و تحولات در اروپای شرقی، بازار محصولات غذایی و انرژی را متلاطم کرده و آزادسازی ارز در داخل قیمت ها را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

وی افزود: ما برای مدیریت صحیح بازار به منابع ارزی پایدار و جلوگیری از هدررفت منابع دلاری کشور داریم اما رویه فعلی دولت در حذف یکباره ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی راهگشای این مشکلات نیست.

خیراندیش گفت: تقویت منابع ارزی با اجرای نظارت های دقیق و کنترل بر چگونگی تخصیص آن امکان پذیر است و دروهله نخست هم باید از شرکت های شبهه دولتی مانند پتروشیمی ها و صنایع فولاد آغاز شود.

استاد اقتصاد دانشگاه گنبدکاووس ادامه داد: این شرکت ها معمولا منابع مورد نیاز خود را از طریق ارزهای یارانه ای تامین می کنند اما در حوزه صادرات و درآمدزایی ارزی شفافیت لازم را ندارند.

خیراندیش گفت: با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دولت به هدف های پیش بینی شده نمی رسد، به جای این رویه دولت باید شفاف سازی در حوزه نظام ارزی و بانکی را محقق کند و به بهبود امنیت روانی بازار کمک کند.

کد خبر: ۱۵۰٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha