۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
عدم دخالت دولت در قیمتها پیش شرط تک نرخی شدن ارز است| دولت در قبال تولید به تولیدکننده اعتبار بدهد
دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفتگو با بازار؛

عدم دخالت دولت در قیمتها پیش شرط تک نرخی شدن ارز است| دولت در قبال تولید به تولیدکننده اعتبار بدهد

طلاکش، دبیر کل فدراسیون طیور ایران گفت: اگر شرایط لازم از جمله عدم دخالت دولت در قیمتها مهیا شود، قطعا خواهان ارز تک نرخی شناور هستیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: فرزاد طلاکش دبیر کل فدراسیون طیور ایران در تحلیل وضعیت فعلی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات مثبت و منفی که می تواند در پی داشته باشد به خبرنگار بازار گفت: اساسا در اقتصاد هر کشوری مخصوصا کشور ما که دور زدن قانون و سوداگری در همه بخشها وجود دارد بهتر است یک ارز بیشتر نداشته باشیم و این حرف چند ساله ما است.

در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت محصولات بالا می رود بنا براین دولت باید از این مابه التفاوت ارزی که تبدیل به ریال می شود سهم مردم و تولید کننده را بدهد

یکی از شرایط لازم برای تک نرخی شدن ارز، عدم دخالت دولت در قیمت ها است
طلاکش افزود: در واقع ما خواهان ارز تک نرخی شناور هستیم؛ یعنی آنچه در بازار رقم می خورد همان ملاک عمل باشد اما این شرایط خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: از جمله این شرایط این است که اولا دولت دیگر در قیمتها دخالت نکند و مطمئن باشید در رقابتی که اتفاق می افتد و میزان تولیدی که رقم می خورد شرایط از الان بهتر خواهد شد. این تجربه تمام تولید کنندگانی است که در گذشته بازار آزاد را تجربه کرده اند.

طلاکش خاطر نشان کرد: با این وجود اتفاقی که می افتد این است که سطح درآمد مردم بالا نمی رود اما بنا به این ارز حتما قیمت محصولات بالا می رود و لذا دولت باید از این مابه التفاوت ارزی که تبدیل به ریال می شود سهم مردم و تولید کننده را بدهد.

این مقام مسئول اظهار داشت: البته تولیدکننده مثل مردم سهم بلاعوض نمی خواهد بلکه خواهان این است که یکسال به صورت بلاعوض تسهیلات دریافت کند و سال بعد آن را به دولت بازپرداخت کند.

وی ادامه داد: به عبارت بهتر در سال اول تولید کننده این نقدینگی را ندارد که به یکباره با ۴ برابر قیمت قبل نهاده و دیگر الزامات تولید را خریداری کند و هزینه های حمل و نقل بدهد. اگر این شرایط فراهم بود ما خود جزو مدافعین آزاد سازی نرخ ارز هستیم اما متاسفانه بلاتکلیفی شدیدی وجود دارد.

دادن پول به صورت مستقیم به مصرف کننده چندان روش درستی نیست چون این احتمال وجود دارد که این پول به مسیر خرید محصولات و کالاهای ضروری نرود

اعطای یارانه با کارتهای یارانه ای به مصرف کنندگان بهترین گزینه است
دبیر کل فدراسیون طیور ایران اظهار داشت: مساله این است که در چنین شرایطی پول را باید از طریق بانک به تولید کننده بدهند و بانک هم وثیقه می خواهد، اما تولید کننده پیش از این هر آن چیزی که دارد را در گروی بانکها گذاشته است و لذا دولت باید تدبیری بیندیشد که در قبال تولید، نهاده، تهاتر و دیگر موارد به تولید کننده ها اعتبار بدهد.

طلاکش گفت: ما در یکسال و نیم گذشته انواع روشها و عملیات های امکانپذیر را به دولت پیشنهاد داده ایم اما دریغ از یک هم اندیشی با فعالان بخش.

وی با بیان اینکه برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید دولت مردم را در نظر بگیرد، افزود: اگر حذف ارز صورت بگیرد مصرف کننده باید مرغ ۳۰ هزار تومانی را به چند برابر قیمت خریداری کند و اگر قرار است سرانه مصرف پایین نیاید باید به روشی صحیح مابه التفاوت به مصرف کننده داده شود.

طلاکش همچنین در پاسخ به این سوال که در بین روشهای اعلام شده برای اینکه مابه التفاوت قیمتهای به دست مصرف کننده برسد کدام روش کارایی بیشتری دارد نیز اظهار داشت: به نظر بنده دادن پول به صورت مستقیم به مصرف کننده چندان روش درستی نیست چون این احتمال وجود دارد که این پول به مسیر خرید محصولات و کالاهایی همچون مرغ نرود. اما این کار را می توان از طریق کارتهای یارانه انجام داد.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha