۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
مسئولین به گوش باشند؛ ارتباط گرانیهای اخیر با افزایش فشار روانی در جامعه
یادداشت مهمان؛

مسئولین به گوش باشند؛ ارتباط گرانیهای اخیر با افزایش فشار روانی در جامعه

رشد قیمت برخی کالاها باعث ایجاد شوک در جامعه شده و افزایش آسیب‌های اجتماعی و عوارض رفتاری را درپی دارد؛ این بخشی از صحبتهای دکتر مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی است که درقالب یادداشت به تحریر درآمده است.

دکتر مجید ابهری؛ بازار: تغییرات قیمت ها و افزایش آن ها با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر جهان و منطقه خاورمیانه و فعل و انفعالات سیاسی داخل کشور امری طبیعی به نظر می‌رسد اما رشد قیمت برخی از کالاها باعث ایجاد شوک در جامعه شده و افزایش آسیب‌های اجتماعی و عوارض رفتاری را به دنبال دارد. گرانیِ نان و کالاهای ضروری پر مصرفی مانند ماکارونی روغن باعث فشار روانی به جامعه می گردد.

متاسفانه اهرم‌ های کنترل قیمت‌ ها چندان به کار نیفتاده و هر کس هر قیمتی که دلش می خواهد بر کالاهای خود می گذارد

از نگاه رفتارشناسی و تحلیل رفتاری چه کسانی در ایجاد شوک در جامعه موثر هستند؟
از نگاه رفتار شناسی و تحلیل رفتاری دو گروه در ایجاد اینگونه شوک ها در جامعه موثر هستند ؛ گروه های داخلی یا حلقه های مافیایی که وجودشان، دوام حیات شان و افزایش سرمایه آنها به ایجاد تنش های اقتصادی بستگی داشته و با تولید شایعات و توسعه و گسترش آن ها در شبکه های مجازی و شبکه های ماهواره ای خارج از کشور هدف های خود را دنبال می‌کنند و گاهی از اوقات دستورات خود را از دشمنان و معاندین جمهوری اسلامی دریافت می نمایند. گروه دوم افرادی هستند که با احتکار و انبار کردن کالاهای ضروری و خریدهای انبوه ایجاد کمبود کاذب در جامعه می نمایند تا دولت را ناکارآمد و مدیریت آن را ضعیف نشان دهند. متاسفانه اهرم‌ های کنترل قیمت‌ها چندان به کار نیفتاده و هر کس هر قیمتی که دلش می خواهد بر کالاهای خود می گذارد.

درحالیکه ۷۰ درصد مردم زیر خط فقر و ۴۰ درصد زیر خط فقر مطلق هستند در چنین شرایطی علاوه بر گسترش آسیب های اجتماعی باید منتظر تنش های سیاسی و اجتماعی نیز باشیم

دولت باید با افرادی که تنش کاذب در بازار ایجاد می کنند قاطعانه برخورد کند تا با اعصاب مردم بازی نکنند
وقتی یک کارخانه ماکارونی سازی ۶۷۰ تن محصول تولیدی خود را انبار کرده و در شرایط حاضر تنش کاذب ایجاد می کند دولت باید ضمن برخورد شدید و قاطعانه با اینگونه مراکز و افراد، اجازه بازی با اعصاب مردم را ندهد. تولید شایعات و گسترش آنها آخرین حلقه ایجاد تنش های اجتماعی است. مسئولین رده اول مثل رئیس جمهور و وزرای وی با حضور و یا اعزام بازرسین مورد اعتماد به صحنه های مختلف جامعه باید در جریان واقعیت‌های موجود قرار بگیرند.

گزارشات برخی جلسات و حرف های برخی از مدیران فقط برای خودشیرینی و گرم کردن بازار شان می باشد. در حال حاضر ۷۰ درصد مردم زیر خط فقر و ۴۰ درصد از آنها زیر خط فقر مطلق یا فقر سیاه قرار دارند و در این شرایط علاوه بر گسترش آسیب های اجتماعی و بزهکاری های کوچک و بزرگ باید منتظر تنش های سیاسی و اجتماعی که دشمنان کشور و مردم، سرمایه گذاری های هنگفت برای آنها کرده و میکنند باشیم.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • س IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      خود دولت مقصر اصلی این گرانیها است
    • ناشناس IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      مگرنظربدبخت بیچارهامحمه