۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
مشوق‌های متنوع برای ظرفیت‌سازی سرمایه گذاری در شیراز تدوین می‌‎شود
دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی:

مشوق‌های متنوع برای ظرفیت‌سازی سرمایه گذاری در شیراز تدوین می‌‎شود

شیراز- دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: برای استفاده از استعدادهای شیراز در حوزه سرمایه گذاری و تولید، مشوق‌ها و معافیت‌های متنوعی در دستور کار است.

به گزارش بازار به نقل از منطقه ویژه اقتصادی شیراز، دکتر سعید محمد در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: شیراز دارای ظرفیت های ارزنده ای در حوزه تولید و سرمایه گذاری است و برای باروری این استعدادها، مشوق ها و معافیت های متنوعی در دستور کار قرار گرفته است.

وی از این مجموعه کلان به عنوان یکی از بهترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور یاد کرد و افزود: مدیریت بخش خصوصی کارنامه موفقیت آمیزی در این منطقه داشته است و امیدواریم اختصاص مشوق ها و معافیت ها با استقبال سرمایه گذاران روبرو شود.

حدود ۲۵۰ واحد در منطقه ویژه اقتصادی شیراز حضور دارند
او در ادامه با ارایه آمار و ارقامی خاطر نشان کرد: حدود ۲۵۰ واحد در منطقه ویژه اقتصادی شیراز حضور دارند که از این تعداد ۹۰ واحد صنعتی فعال شده و مابقی نیز تلاش دارند با توسعه زیرساخت های لازم در چرخه تولید قرار گیرند.

مشاور ریاست جمهور در حوزه های اقتصادی با تشریح برخی از تسهیلاتی که در اختیار فعالان مناطق اقتصادی قرار می گیرد، اظهار داشت: معافیت های گمرکی و مالیاتی، واگذاری املاک و اراضی، ارایه خدمات و تسهیلات متنوعی برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده و امیدواریم سرمایه گزاران داخلی نگاه ویژه تری به این مجموعه داشته باشند و در سال های اینده شاهد توسعه بیشتر باشیم.

واحدهای نوپا نیاز به مشوق های زمان دار دارند و مجموعه مشوق ها و معافیت ها سبب می شود تا قیمت تمام شده تا حدود زیادی کاهش یافته و تولید کننده بتوانند در بازار رقابتی عرض اندام کنند

محمد از استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به منظور تسهیل امور سرمایه گذاران خبر داد و افزود: واحدهای نوپا نیاز به مشوق های زمان دار دارند و مجموعه مشوق ها و معافیت ها سبب می شود تا قیمت تمام شده تا حدود زیادی کاهش یافته و تولید کننده بتوانند در بازار رقابتی عرض اندام کنند.

رشد و اشتغالزایی در پرتوی مناطق آزاد
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد نقش مهم و ارزنده ای در اقتصاد و اشتغال کشور ایفا می کنند، بیان کرد: هم اینک ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال است و افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در این مجموعه‌ها فعالیت دارند. مناطق ویژه اقتصادی فرصت مناسبی برای اشتغالزایی، انتقال تکنولوژی و دانش نوین، تولید، صادرات و سرمایه گذاری برای شرکت های ایرانی و خارجی را فراهم می کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه منویات مقام معظم رهبری را نقشه راه برای فعالیت برشمرد و عنوان کرد: مناطق آزاد فرصت مناسبی را برای اجرایی سازی شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» فراهم می آورند.

محمد، در خصوص برگزاری نشست مدیران مناطق ویژه اقتصادی سراسر کشور در منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: در این نشست مسائل و مشکلات این مناطق مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.

توسعه زیرساختها برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی
نادر طیبی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز ضمن خوشامدگویی به میهمانان و قدردانی از همکاری های اداره کل گمرکات فارس اظهارداشت: یکی از چالش های مناطق ویژه اقتصادی این است که علی رغم انعقاد قرارداد رسمی با خریداران زمین و وجود سند مالکیت تک برگ برای تمام زمین های منطقه، باز هم سامانه جامع تجارت برای تمدید کارت بازرگانی صنعتگران، آنها را ملزم به دریافت کد رهگیری از بنگاه های مسکن می کند.

وی با بیان اینکه دریافت کد رهگیری از بنگاه های املاک و ثبت آن در سامانه بدین معناست که قرارداد رسمی منطقه ویژه و تصویر سند مالکیت صنعتگران مورد قبول سامانه قرار نمی گیرد؛ اظهارداشت: این وضعیت واقعاً برای صنعتگران قابل قبول نیست؛ چرا که آنها باید بخشی از زمان و هزینه خود را برای حضور مسئول یک بنگاه املاک صرف کنند بنابراین انتظار می رود رفع این موضوع از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دستور کار قرار گیرد و از طریق رایزنی های بالادستی این مشکل صنعتگران مستقر در مناطق ویژه اقتصادی برطرف شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در خصوص نحوه فعالیت پنجره واحد نیز گفت: متاسفانه عملکرد این پنجره نارضایتی صنعتگران را در پی داشته و برخی از آنها گمان می کنند اراده ای برای انجام کارشان وجود ندارد؛ چراکه که صدور یک پروانه تاسیس یا جواز بهره برداری گاهی اوقات چند ماه یا چند هفته طول می کشد و این زمینه نارضایتی ها را فراهم می کند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز با بیان اینکه این منطقه یکی از نخستین و قدیمی‌ترین منطقه‌ ویژه استان به شمار می‌رود که دارای قدمت بسیاری است گفت: قطعا فراهم کردن زیر ساخت ها برای صنعتگران و سرمایه گذاران باعث رونق و توسعه اقتصادی و اشتغال استان خواهد شد.

وی با اشاره به طرح های افتتاح شده و کلنگ زنی واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: قطعا منطقه ویژه اقتصادی شیراز با فراهم کردن زیر ساخت ها تمام تلاشش را برای رونق و توسعه اقتصاد و واحدهای مستقر در این منطقه به کار خواهد گرفت.

نادر طیبی با اشاره به مساحت منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: منطقه ویژه اقتصادی شیراز در مساحتی بالغ بر هزار هکتار واقع و به ۵ فاز مختلف تقسیم شده‌است که فاز یک و دو کاملا به بهره برداری رسیده و ۷۰ درصد زیرساخت های فاز سه نیز آماده شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز بیان کرد: این منطقه تاکنون برای حدود ۳۲۰۰ نفر در بخش پیمانکاری، خدماتی، بازرگانی و صنعتی اشتغال ایجاد کرده است و حدود ٩٠ واحد فعال در این منطقه وجود دارد و بیش از ٢٢٠ واحد در حال ساخت است.

کلنگ زنی و بازدید از واحدهای صنعتی
بر اساس این گزارش شایان ذکر است با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور، کلنگ احداث واحد تولیدی شایان دیزل تولید کننده کامیونت با اعتباری با یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری ارزی و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی به زمین زده شد و با بهره برداری از این واحد با ۸۰ نفر به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

همچنین شرکت سرمایه گذاری سپهر بسپار مهر تولید کننده کیسه بافته شده ساده و کیسه لمینت به بهره برداری رسید. دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور همچنین از شرکت تولیدی مهندسی نیتل پارس تولید کننده انواع غربال های مولکولی (مولکولارسیو)، آلومینای فعال، آنتی فوم بازدید کرد.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha