۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
جواب کردن مستاجران تا شهریور ممنوع/ ارایه طرح حمایت از مستاجران به ستاد بحران کرونا
مدبر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با «بازار»خبر داد

جواب کردن مستاجران تا شهریور ممنوع/ ارایه طرح حمایت از مستاجران به ستاد بحران کرونا

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تدوین طرح حمایت از مستاجران در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت:این طرح بزودی به ستاد بحران کرونا ارایه خواهد شد.

خبرگزاری بازار- وخامت برخی کسب و کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث شده تا اکثر کشورها برای حمایت از برخی افراد و مشاغل روشهای متفاوتی به کار گیرند.یکی از مواردی که مورد توجه برخی کشورها به خصوص انگلستان و آلمان قرار گرفته است به این شکل بوده است با توجه به شرایط به وجود آمده در اثر شیوع ویروس کرونا مالکان تا سه ماه آینده از جواب کردن مستاجران خود امتناع کنند.  

البته دولت آلمان نیز درصدد کمک برآمده و اعلام کرده که صاحبخانه ها حق اخراج مستاجران خود را ندارند.

اینها مواردی است که فعلا برخی کشورها آنرا اجرایی کرده اند و قطعا با توجه به اعلام رییس جمهور مبنی بر حمایت از برخی کسب و کارها وزارت راه و شهرسازی و دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی طرحی را آماده کرده اند تا بتوانند به کمک مستاجران بشتابند.به نظر می رسد که این بار دولت و وزارت راه و شهرسازی درصدد استفاده از تجارب سایر کشورها برآمده است و قصد دارد با تدوین طرحی آنرا نه دستوری بلکه توصیه ای در دستور کار قرار دهد.

کارشناسان پیش بینی می کنند به دلیل تعطیلی کارگاههای ساختمانی از اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا کمبود تولید و عرضه مسکن در دو ماه آینده به اوج خود برسد به همین دلیل باید افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ اجاره بها را از هم اکنون پیش بینی کرد.

روز گدشته حسن خسته بند عضو کمیسیون عمران مجلس گفت که«  نرخ اجاره بهای مسکن در تابستان امسال به میزان تورم افزایش خواهد یافت اما تولید و عرضه مسکن این روزها به شدت کاهش یافته و این یک تهدید برای بازار مسکن و بازار اجاره است».اگر چه از مدتها قبل مسولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و در راس آن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی نظام اجاره داری حرفه ای و تهاتر واحدهای مسکونی نیمه تمام برای تعادل سازی بازار مسکن خبر داده اند اما این طرح ها قطعا در تابستان امسال به کمک بازار مسکن نخواهد آمد.

حمایت از مستاجران بزودی تقدیم ستاد بحران کرونا می شود

اما امروز پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که آیا وزارت راه و شهرسازی طرحی برای حمایت از مستاجران به دولت ارایه کرده است گفت:طرح حمایت از مستاجران قرار نیست به دولت ارایه شود بلکه این طرح در حال نهایی شدن و تحویل آن به ستاد بحران کرونا است.

وی با اشاره به اینکه این طرح به دولت ارایه نمی شود بلکه قرار است تا چند روز آینده تحویل ستاد بحران کرونا شود اظهار داشت:در این طرح تلاش شده تا با بررسی تمام جوانب پیشنهاد تمدید قراردادها توسط مالکان با مستاجران تا شهریور ماه صورت بگیرد.البته این طرح نمی تواند دستوری باشد اما توصیه ای در کار خواهد بود که بر اساس آن حمایت هایی هم از مالکان برای تشویق به این اقدام دیده شده است.

اصلانی از دادن اطلاعات و جزییات بیشتر برای این طرح خودداری کرد و گفت:قطعا یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی ساماندهی بازار مسکن و بازار اجاره است پس باید همه در کنار هم به این مهم دست بیابیم.

مالکان را به تمدید زمان اجاره تا شهریور تشویق می کنیم

وی در پاسخ به این سوال که در برخی کشورهای اروپایی مثل انگلستان و آلمان نیز از مستاجران حمایت کرده و ممنوعیت هایی برای اخراج مستاجران ارایه کرده اند اظهار داشت:این طرح نیز تلاش دارد از مالکان بخواهد تا شهریور ماه با مستاجران تمدید کنند هر چند حمایتهایی نیز در این خصوص از مالکان صورت خواهد گرفت که در زمان نهایی شدن جزییات آن اعلام می شود.

تهاتر زمین های دولتی با واحدهای تکمیل شده بخش خصوصی

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که قرار بود برای ساماندهی بازار اجاره بحث تهاتر زمین های دولتی با واحدهای تکمیل شده بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهید گفت: ما پیشنهادی در دستور کار خود قرار داده ایم تا بخش خصوصی واحدهای ساخته شده و یا در حال تکمیل خود را با دولت تهاتر کند و با ارائه واحدهای مسکونی از دولت زمین دریافت کند.

اصلانی ادامه داد:این پیشنهاد نیز بزودی اعلام  خواهد شد و قطعا می تواند به کمک بازار و ساماندهی بازار مسکن حرکت کند.

چندی پبش نیز محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از تدوین بسته های حمایتی بخش مسکن برای تحقق جهش تولید و طرح ویژه فروش مسکن های نیمه تمام و تمام شده خبر داده و گفته بود که با این طرح تلاش خواهیم کرد هم سازندگان و هم متقاضیان مسکن را به نوعی از وجود مسکن راحت کنیم.یعنی هم سازندگان را از وجود متقاضیان مسکن مطمین خواهد کرد و هم اینکه متقاضیان را از تحویل مسکن های با کیفیت در زمان مقرر مطمین می کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می گوید دولت تلاش خواهد کرد تا با تسهیل شرایط ساخت و ساز تولید مسکن را رونق دهد.چرا که انباشت تقاضای مسکن سالهاست که منجر به رشد جهشی قیمت مسکن می شود و همانطور که طرح جامع مسکن پیش بینی کرده باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن تولید شود تا بتوانیم پاسخگوی تقاضا باشیم.هر چند با این شیوه ساخت و ساز که سالانه به ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد برای رسیدن به تعادل در بازار مسکن به ۱۰ سال زمان نیاز است تا به تولید سر به سر برسیم و دیگر شاهد رشد جهشی قیمت نباشیم.

کد خبر: ۱۴٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha