۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
پاسخ به چند پرسش کلیدی در مورد یارانه ها| جاماندگان چه باید بکنند؟
«بازار» گزارش می دهد

پاسخ به چند پرسش کلیدی در مورد یارانه ها| جاماندگان چه باید بکنند؟

جاماندگان دریافت یارانه چه کنند؟ یارانه واریزی چرا کمتر از مبلغ اعلامی رییسی است؟ آیا نان و دارو و بنزین هم گران می شوند؟ چرا برخی یارانه نگرفتند؟ اینها بخشی از سوالاتی است که این روزها زیاد می شنویم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: پس از چند ماه بحث و گمانه‌زنی، سرانجام دولت سیزدهم از بخشی از برنامه‌های خود برای اقتصاد ایران رونمایی کرد، برنامه‌ای که به نظر می‌رسد فعلا با تمرکز بر حمایت مستقیم از اقشار کم درآمد اجرایی شده است.

بر اساس آنچه که معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده، دولت به دنبال حمایت مستقیم از اقشار کم‌درآمد است و در این حوزه به جای یارانه غیرمستقیم، قصد دارد حمایت‌های مستقیم را در دستور کار قرار دهد. در حال حاضر سوالات بسیاری برای مردم در رابطه با برنامه دولت برای توزیع یارانه های نقدی به وجود آمد که در ادامه به برخی از آنها پاسخ داده می شود.

چه کسانی یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می کنند؟
یارانه جدید، برای ۷۲ میلیون ایرانی شامل ۲۳ میلیون خانوار واریز شده است. بر اساس آنچه اعلام شده یارانه دریافتی هر نفر در دهک های یک تا سه که ۳۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند ۴۰۰ هزار تومان بوده حال آنکه دهک های ۴ تا ۹ با سهم حدود ۶۰ درصدی از جمعیت کشور هم ماهانه ۳۰۰ هزار تومان ایرانه دریافت می کنند. در راستای توزیع عادلانه یارانه به دهک دهم یارانه ای پرداخت نمی شود. البته ناگفته نماند که برداشت این یارانه فعلا به دلایلی امکان ندارد که احتمالا طی روزهای آینده از سوی دولت اطلاع‌رسانی شده و برداشت آن برای دریافت‌کنندگان امکان پذیر می‌شود.

چرا رقم واریزی متفاوت با گفته های رییس جمهور است؟
افراد دریافت‌کننده یارانه جدید ممکن است در حساب‌ها با مبلغی کمتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان مواجه باشند که دلیل آن به کسر قسط وام یک میلیونی مربوط به دوران کرونا که به یارانه بگیران پرداخت و هر ماه از حساب یارانه آنها کسر می‌شد، بر می‌گردد. از آنجایی که یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی جایگزین یارانه نقدی و معیشتی شده. دیگر یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت نمی‌شود، اقساط ۳۵ هزار تومانی وام کرونا از این رقم کسر خواهد شد. به عبارت دیگر مبلغ واریزی به خانواده دو نفری که باید ۶۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کند، حدود ۵۳۰ هزار تومان است.

یارانه واریزی مربوط به چه ماه هایی است؟
لازم به یادآوری است که مبلغ یارانه واریزی مربوط به دو ماه اردیبهشت و خرداد بوده و یک خانواده دو نفره حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تومان به حسابش واریز شده است. ضمن اینکه دیگر یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی هم واریز نخواهد شد و این رقم جایگزین آنها شده است. البته این میزان واریزی همچنان قابل برداشت نیست.

کسانی که یارانه به حسابشان واریز نشده چه باید بکنند؟
اما کسانی که پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند اما یارانه جدید به حساب آنها واریز نشده می‌توانند اعتراض خود را به این موضوع از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir یا شماره ۶۳۶۹ اعلام کنند که از سوی وزارت رفاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بر این اساس بعد از بررسی‌هایی که در این رابطه صورت می‌گیرد، اگر شخص معترض محق دریافت یارانه تشخیص داده شود این مبلغ به او پرداخت خواهد شد. حتی برای این دو ماهی که واریز صورت می‌گیرد نیز در قالب معوقه پرداخت می‌شود.

جاماندگان یارانه نقدی چه کنند؟
ممکن است در بین شما هم خانواده هایی باشند که در سال های گذشته پدر خانواده به دلیل تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف داده بود. حالا فرزندان این خانواده هر کدام ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده اند. طبق اعلامی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشته است ثبت نام جاماندگان و متقاضیان دریافت یارانه جدید که از سال ۹۳ برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند، به زودی(احتمالا خردادماه) انجام می شود. این سازمان به همراه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بررسی جوانب و شرایط افراد ثبت نام‌کننده خواهد پرداخت و در صورتی که مشمول تشخیص داده شوند به لیست هدفمندی اضافه خواهند شد. لازم به یادآوری است که امکان مراجعه حضوری به سازمان هدفمندی یارانه نبوده و مردم باید از طریق هایی که به زودی اطلاع رسانی می شوند، در سامانه سازمان هدفمندی یارانه ها ثبت نام کنند.

نتیجه اعتراض ها کی مشخص می شود؟
آنگونه که معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده پاسخ دهی به اعتراضات و بررسی استعلام ها به سرعت و طی دو هفته آینده صورت خواهد گرفت.

نان دارو و بنزین گران می شود؟
بر اساس آنچه اعلام شده قرار است که یارانه دارو به بیمه داده شده و فعلا برنامه ای برای حذف یارانه در این بخش وجود ندارد. همچنین نان سنتی هم با قیمت ستبق توزیع می شود و یارانه آن به صورت الکترونیک خواهد بود. همچنین طبق اعلام رییس جمهور بنزین در امسال مثل گذشته به دو نرخ برای بنزین های سهمیه ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و برای بنزین آزاد لیتری ۳ هزار تومان توزیع خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha