۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
صرفه جویی یک میلیون متر مکعبی مصرف آب با کشت سورگوم
مشاور معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

صرفه جویی یک میلیون متر مکعبی مصرف آب با کشت سورگوم

مشاور معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای کشت سورگوم در ده هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد و افزود: اساسی‌ترین رهیافت توسعه سورگوم در کشور، جلوگیری از واردات علوفه است.

به گزارش بازار، ترابی گفت: سالانه تا ۸ میلیون تن واردات ذرت و ۳ میلیون تن واردات جو داریم که باکشت سورگوم می‌توانیم آن را در داخل تولید کنیم.

ترابی درباره لزوم کشت سورگوم گفت: با توجه به شرایط آب و کاهش بارش ها، لازم است الگوی تولید و مصرف علوفه تغییر کند و ما باید با توجه به توان اکولوژیکی هر منطقه ای، علوفه مناسب آن منطقه را با حداقل آب مصرفی و کیفیت مناسب کشت کنیم.

او افزود: بزرگترین قدم، تغییر تولید از فصل تابستان به زمستان است، که می‌توان با رویکرد جایگزینی گیاهان با نیاز آبی کمتر و دوره رشد کوتاه تر، با درنظرگرفتن شرایط اقلیمی حاکم در راستای ارتقای بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی گام برداشت.

ترابی با اشاره به تصویب توسعه کشت سورگوم دانه‌ای در ستاد امنیت غذایی و تعیین نرخ خرید تضمینی برای این محصول گفت: سورگوم دانه‌ای می‌تواند جایگزین ذرت در دام‌های سبک، شیری و ... شود. او در ادامه گفت: سورگوم دانه‌ای با میزان تولید سالانه ۶۵ میلیون تن دردنیا، جایگاه ویژه‌ای در صنعت گوشت و شیر دارد و در کشور ما نیز می‌تواند خوراک خوبی برای دام باشد.

سورگوم گیاهی از خانواده غلات است که در ایران ذرت خوشه‌ای نامیده می‌شود و از نظر اهمیت در بین غلات در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم قرار دارد.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha