۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
 تعارض منافع بلای جان صنعت نفت| بازار نفت با اصرار به روش های سنتی از دست رفت!
در همایش اتحادیه فراورده‌های نفتی مطرح شد

تعارض منافع بلای جان صنعت نفت| بازار نفت با اصرار به روش های سنتی از دست رفت!

پانزدهمین همایش اتحادیه فراورده‌های نفتی با موضوع تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت برگزار شد. کارشناسان در این همایش لزوم توجه به منافع ملی و صنایع پایین دستی نفت را مورد تاکید قرار دادند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با موضوع تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت برگزار شد. حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در این همایش گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی کشور در سال گذشته بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار بوده است. با این آمار می توانیم به این دیدگاه برسیم که به هر میزان به بخش پایین دستی اهمیت بدهیم به همان نسبت منافع ملی را حفظ کرده و ارتقا داده ایم.

او با بیان اینکه عمده صادرکنندگان عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران هستند، گفت: این اتحادیه بزرگترین تشکل اقتصادی است، که مدعی است درجهت توانمندی اعضا قدم بر می دارد. از این رو، درصدد است که از مسائل و چالش های خود عبور کرده، اما دو مساله جدی که جزو منافع ملی به شمار می رود و کمتر کسی به آن پرداخته است، را در دستور کار خود قرار دهد.

حسینی افزود:‌ بحث حکمرانی خوب و تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت، دو مساله ایی است که طی چند ماه گذشته به طور مبسوط اتحادیه به آن پرداخته است، اما باید این موضوعات در سطح ملی به یک گفتمان تبدیل شود وبه عنوان یک دغدغه اصلی مطرح شود.

پدرام سلطانی: متاسفانه دولت ها در بازارها دخالت دستوری دارند و زمانیکه بابت تصمیم گیری دولتمردان بازارهایی مثل بازار ارز، طلا وسکه بهم می ریزد به اولین بخشی که فشار می آورند، بخش خصوصی است

فشار حداکثری به بخش خصوصی

پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدارسیون جهانی اتاق های بازرگانی از دیگر سخنرانان پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بود که گفت: ما در مسیر خطای دولت‌ها در چرخه معیوب حرکت می‌کنیم و در این مسیر دفاع ما هم نوعی خطا است. اکنون مدل مشکلات کشور با سال‌های گذشته متفاوت است.

او ادامه داد: در دوران حضورم در اتاق بازرگانی احساس می‌کردم با آیین‌نامه‌های موجود در کشور می‌توان مشکلات را برطرف کرد؛ اما اینگونه نیست. متاسفانه ما عادت کردیم که بگوییم مشکلات ما همان مشکلات ۴۰ سال گذشته است اما چنین نیست.

سلطانی اظهار داشت: امروزه مشکلات کشور پیچیده شده و با توجه به تغییر مشکلات دیگر نباید همانند گذشته برخورد می کنیم. متاسفانه دولت ها در بازارها دخالت دستوری دارند، و زمانیکه بابت تصمیم گیری دولتمردان بازارهایی مثل بازار ارز، طلا وسکه بهم می ریزد به اولین بخشی که فشار می آورند، بخش خصوصی است.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: اکنون زمان آن رسیده است که مدیران دولتی وحکمرانان بابت سیاست های اشتباهی که در این سالها به کار گرفتند، عذرخواهی کنند.

فرهاد نوری: در بحث کالاهای صادراتی به نوعی دچار تناقض هستیم؛ چراکه صنایع بالادستی به دنبال توسعه صادرات هستند اما صنایع پایین دستی، خواهان ایجاد محدودیت و وضع عوارض بر کالای صادراتی با ارزش افزوده پایین هستند

شورای عالی تجارت احیا می شود

«فرهاد نوری» معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت در پانزدهمین همایش اوپکس با بیان اینکه یکی از برنامه های سازمان متبوع ما حرکت به سمت بهبود است، گفت: در سازمان توسعه تجارت ما با بحث تعارض منافع که مدنظر طراحان این همایش است، دچار هستیم. به طور مثال در بحث کالاهای صادراتی به نوعی دچار تناقض هستیم؛ چراکه صنایع بالادستی به دنبال توسعه صادرات هستند اما صنایع پایین دستی، خواهان ایجاد محدویت و وضع عوارض بر کالای صادراتی با ارزش افزوده پایین هستند، چون معتقدند موقعیت آنها در زنجیره پایین دستی دچار چالش می شود. از این رو، سازمان توسعه تجارت را به سمت سیاست گذاری در این زمینه رهنمون می کنند.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ادامه داد: یکی دیگر از چالش های که وجود دارد این است که بنگاه های کوچک بیشتر به دنبال منافع کوتاه مدت وسودآوری در بازارهای هدف هستند و چون استراتژی بلندمدتی ندارد؛ همین مساله سبب آسیب زدن به بازارهای صادراتی، قیمت و کیفیت کالاهای صادراتی شده است. بنابراین در این زمینه بخش دولتی به عنوان سیاستگذار ناگزیر به مداخله است.

او در ادامه از احیای شورای عالی تجارت در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد و گفت: با احیای این شورا، ناهماهنگی های بین دستگاهی که در بحث تجارت خارجی وجود دارد، از بین خواهد رفت. چراکه در حال حاضر دستگاه های زیادی از جمله وزارت اقتصاد، وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت نیرو و... در حوزه تجارت دخالت دارند و این باعث می شود که کارها به کندی به پیش رود.

محمد صادق جوکار: به جای برنامه‌های سنتی برای فروختن نفت باید بازارسازی کنیم. اما متاسفانه صنعت نفت ایران مغفول واقع شده و در شرایط تحریم در حال از دست دادن ظرفیت‌های بازار صادراتی هستیم

چرا ایران در صنعت نفت استراتژی ندارد؟

محمدصادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت در این همایش گفت: متاسفانه در کشور استراتژی برای صنعت نفت، تولید و صادرات نداریم. مقامات مسئول سند استراتژی انرژی را تدوین کردند اما برنامه‌هایی که در این سند وجود دارد تمام آمال و آرزوست.

او ادامه داد: بایدن، رئیس جمهور آمریکا از قیمت نفت انتقاد می‌کند و می‌گوید علت قیمت فعلی نفت در جهان عربستان است و این کشور عربی حرف‌شنوی ندارد. این در حالی است که ایران هم برای تولید و صادرات نفت هرگز برنامه عملیاتی ندارد.

جوکار با تاکید بر توجه به ظرفیت صادراتی کشور، گفت: اکنون به جای برنامه‌های سنتی برای فروختن نفت باید بازارسازی کنیم. اما متاسفانه صنعت نفت ایران مغفول واقع شده و در شرایط تحریم در حال از دست دادن ظرفیت‌های بازار صادراتی هستیم.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha