۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
سیاست‌ دولت در شیوه فروش خودرو جواب نمی‌دهد| جفا در حق مردم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سیاست‌ دولت در شیوه فروش خودرو جواب نمی‌دهد| جفا در حق مردم

شاهرود- کاظمی، کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه وضعیت موجود خودروسازی کشور نیازمند اصلاح است، گفت: راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو نمی‌تواند قیمت را کاهش دهد.

مهدی کاظمی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه وضعیت خودرو سازی امروز کشور یعنی تولید خودروی بی کیفیت با قیمتی فراتر از حد معقول ماحصل نوعی انحصار طلبی خودروسازان به ویژه در سه دهه اخیر است، تاکید کرد: نظام خودروسازی در کشورمان نیازمند یک تغییر بنیادین است.

وی با بیان اینکه چاره‌ای نداریم جز اینکه بازار خودرو را رقابتی کنیم، افزود: این رقابت در صورتی جواب می‌دهد که بتوانیم شاهد واردات خودرو باشیم.

جفا در حق مردم
این کارشناس با بیان اینکه خودروسازان متأسفانه هر طور که توانسته به مردم جفا کرده‌اند و سی سال روز به روز فقط گران فروختند و امروز زمانی است که باید تاوان این ظلم به مردم را بدهند، تاکید کرد: واردات خودرو امروز در بهترین زمان خود باید صورت گیرد و حتی می‌توانیم واردات خودروهای دسته دوم را از کشورهای عربی داشته باشیم که دست کم در بدترین شرایط بازهم وضعیتی بهتر از ماشین‌های ایرانی دارند.

کاظمی با بیان اینکه تا این اتفاق رخ ندهد ما شاهد تغییر در رویه خودروسازهای ایرانی نخواهیم بود زیرا خیال شأن راحت است که با هر قیمت و هر کیفیتی که خودرو تولید کنند، خریدار دارد، ابراز کرد: شما نمی‌توانید کارخانه‌ای که دولتی است را مجبور به انجام کاری کنید کما اینکه مجلس و دیگر ارکان تصمیم سازی هم نتوانسته‌اند از عهده این دو کارخانه مافیا گونه بر بیایند.

واردات خودرو امروز در بهترین زمان خود باید صورت گیرد و حتی می‌توانیم واردات خودروهای دسته دوم را از کشورهای عربی داشته باشیم که دست کم در بدترین شرایط بازهم وضعیتی بهتر از ماشین‌های ایرانی دارند

وی با بیان اینکه انحصار این بلا را بر سر اقتصاد کشور آورده است، گفت: اگر واردات آزاد شود و بتوان با ۳۰۰ میلیون تومان فولکس واگن اصل آلمانی دارای استاندارد یور و۴ را خریداری کرد چه کسی سراغ خودروهای ایرانی سایپا می‌رود؟ از سوی دیگر مگر مسئولان سایپا نمی‌گویند که ما قدرت رقابت با خارجی‌ها را داریم و کیفیت خودرویمان هم بسیار بالا است پس چرا از واردات می‌ترسند؟

کدام استاندارد؟
این کارشناس خودرو که ۱۰ سالی می‌شود در بازار خودروی شاهرود و تهران مشغول به کار است، می‌گوید: اگر مسئولان خودروسازی ایران که همیشه در تلویزیون از استاندارد بودن محصولاتشان صحبت می‌کنند، از کیفیت تولید خود مطمئن هستند پس چرا با واردات مخالفت می‌کنند؟ مگر کیفیت خودروی ایرانی آنطور که مسئولانش می‌گویند آنقدر بالا نیست که با دنیا رقابت می‌کند پس نگران چه چیزی هستند؟ پاسخ اینجا است که مدیران این کارخانه‌ها به خوبی و بهتر از من و شما می‌دانند که چه چیزی را دست مشتری می‌دهند.

کاظمی با بیان اینکه اگر یک پلیس راهور نباشد که بتواند تشخیص دهد قطر باک خودروها کاهش پیدا کرده و آن را اطلاع رسانی نکند، چه کسی می‌فهمد که در درون خودروهای ایرانی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، گفت: شرایط اینجا اسفناک است که مدیران خودروسازان و استاندارد خودشان به خوبی می‌دانند که خودروی تولیدی شأن چه چیزی است و چه شرایطی را دارد وگرنه کسی که به تولید خود اطمینان دارد مانند ژاپن، کره جنوبی، آلمان و حتی ترکیه که خودروی ملی خود را رونمایی کرده، از واردات هراسی ندارد.

چاره‌ای نداریم جز اینکه بازار خودرو را رقابتی کنیم

وی با بیان اینکه خودروسازان از ممنوعیت واردات فقط عرضه خودرو با هر کیفیت و قیمت را در یافته‌اند در صورتی که این امر یک بعد دیگر هم دارد و آن اینکه از خودروساز ایرانی حمایت شود، بیان داشت: این شرایط با کمال تأسف در کشورمان رخنه کرده و کم کم به لوازم خانگی و غیره هم ترویج پیدا می‌کند.

سیستم یکپارچه فروش
این کارشناس خودرو با بیان اینکه وضعیت موجود خودروسازی کشور نیازمند اصلاح است، ابراز کرد: راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو نمی‌تواند قیمت را کاهش دهد.

کاظمی با بیان اینکه هنوز سامانه یکپارچه فروش خودرو راه اندازی نشده، همه قیمت‌ها در ۲۴ ساعت اخیر روند افزایشی داشته فکر کنید این سامانه راه اندازی هم شود و لذا بازار در تب آن قیمت‌های افزایشی را تجربه خواهد کرد که به نظر می‌رسد این اقدام نمی‌تواند راهگشا باشد چرا که نظام خودروی ما نیازمند جراحی اساسی است و این کارهایی که دولت در دست دارد فقط می‌تواند مسکنی موقت باشد.

وی با بیان اینکه طبق اعلام کارشناسان بررسی آمار تولید ایران خودرو و سایپا در نخستین ماه از سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مجموع ۴۵ هزار دستگاه تولید داشته‌اند، تاکید کرد: با توجه به دستور افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته آمار تولید افزایش خواهد یافت اما هر جای دنیا بود این افزایش قیمت را کاهش می‌داد اما چون اینجا ایران است و سیستم فروش خودرو منحصر به فرد و هیچ نمونه دیگری ندارد، افزایش تولید هم به افزایش قیمت منجر می‌شود همانطور که کاهش تولید به افزایش قیمت منجر می‌شود!

کد خبر: ۱۴۹٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha