۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
مسافران در خراسان رضوی سرگردانند/ چراغ سبز منازل شخصی برای اجاره
به دلیل تعطیلی واحدهای اقامتی؛

مسافران در خراسان رضوی سرگردانند/ چراغ سبز منازل شخصی برای اجاره

مشهد - هم‌زمان با برداشته شدن ممنوعیت تردد بین استانی، حجم سفرهای کاری نیز به سمت شهرهای صنعتی و بزرگی هم چون مشهد مقدس افزایش‌یافته و این در حالی است که هنوز واحدهای اقامتی اجازه پذیرش مسافر را نداشته و این موضوع مسافران را سرگردان کرده است.

خبرگزاری بازار؛ برداشتن محدودیت تردد بین استانی و بازگشایی شرکت‌های خصوصی و تجاری موجب شده تا بسیاری از افراد در بخش خصوصی به دلیل روابط تجاری، اداری و یا خرید به مشهد مقدس عزیمت کنند که با توجه به تعطیلی اقامتگاه‌های رسمی لذا حالا با مشکل دیگری به نام اسکان در اقامتگاه‌های غیررسمی روبرو هستند.

در اطراف خیابان‌های اصلی مشهد از جمله میدان بسیج و میدان بیت‌المقدس حالا تعدادی از موتورسوارانی که نقش تاکسی داخل طرح ترافیک را بر عهده داشتند نقش دلال برای جور کردن مسافر را بر عهده گرفتند.

البته مانند گذشته خبری از جار زدن و یا در دست داشتن پلاکارد نیست بلکه این مسافربرها نگاهی به قد و بالای افراد می‌اندازند تا مطمئن شوند که رهگذران مسافر هستند و دراین‌بین پلاک خودروهای غریبه بیش از هر چیز دیگری نظر آن‌ها را به خود جلب می‌کند.

بازار دلالان گرم می‌شود

با یکی از همین مسافربرهای موتوری تا میدان بیت المقدس همراه می شویم و این هم‌سفری کوتاه به ما کمک می‌کند تا از چگونگی اسکان در شهر مشهد باخبر شویم.

وی می‌گوید: هتل برای اسکان ندارم ولی خانه شخصی و مهمانپذیر آشنا برای اقامت می‌شناسم.

این جوان که به نظر می رسد به جوانب کار و خطرات آن آشناست نه آدرسی می‌دهد و نه نشانی و لذا در این رابطه‌ به ما می‌گوید: هر وقت میهمان‌هایت آمدند اطلاع بده من خودم از همان پایانه مسافربری یا ایستگاه راه آهن آن‌ها را راهنمایی می کنم.

وی البته توصیه می‌کند: در این شرایط اگر خانه شخصی بگیرید راحت‌تر است چون هتل آپارتمان اجازه پارک خودرو با پلاک غیر بومی را در پارکینگ نمی‌دهد.

اجاره ویلا

اگرچه سایت‌های معتبر اجازه رزرو اینترنتی هتل را به کاربران نمی‌دهند اما برخی سایت‌های اینترنتی خریدوفروش همچنان نسبت به اجاره خانه و ویلای مبله با تمام امکانات اهتمام داشته و بنا بر اظهارات یکی از مشاوران املاک در شهر مشهد خانه‌های مبله با استقبال بیشتری مواجه است زیرا توجه کمتری را جلب کرده و نیاز مسافران به‌ویژه آن‌هایی که خانوادگی سفر کردند را برآورده می‌کند.

سهیل یکی از کارگزاران همین مشاوران املاک می گوید: ما مراجعه کنندگان بسیاری از استان‌های هم جوار به ویژه سیستان و بلوچستان داریم که برای درمان و جراحی به این استان سفر می کنند و لذا از آن جا که هیچ مرکزی اقامتی میهمان نمی‌پذیرد لذا درخواست‌های اجاره‌خانه به صورت هفتگی و یا ماهیانه بیشتر شده است.

پیش‌فروش تورهای مشهد

درحالی‌که هنوز تصمیمی برای بازگشایی هتل‌ها و یا عادی شدن شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا دیده نمی‌شود اما بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری برای جبران بخشی از ضرر و زیان‌های متحمله پیش‌فروش تورها را برای اعزام مسافران به مشهد آغاز کردند.

در همین راستا با یکی از آژانس‌های مسافرتی برای رزرو تور مشهد تماس برقرار می‌کنیم. متصدی تورهای داخلی نخستین زمان برپایی تور را ۳۰ اردیبهشت به‌صورت زمینی برای اقامت سه روز ۲۳۰ هزار تومان و با استفاده از پرواز به قیمت ۵۰۰ هزار تومان عنوان می‌کند.

هزینه این تور با اقامت سه‌روزه به انضمام هزینه رفت‌وبرگشت بلیت اگرچه اغواگرانه به نظر می‌رسد اما این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که اگر مراکز اقامتی بازگشایی نشدند و یا کرونا ادامه داشت چه باید کرد؟

متصدی فروش تور در این آژانس در پاسخ به سؤال ما تاکید می‌کند: جای هیچ نگرانی نیست زیرا ما خبرداریم که تا پایان اردیبهشت دولت تمامی مراکز اقامتی را بازگشایی می‌کند.

وی هم‌چنین به ما می‌گوید: درصورتی‌که این روند ادامه داشته باشد هزینه تور به شما استرداد خواهد شد و اگر هم اصرار به ادامه سفر داشتید برای شما نسبت به اجاره خانه شخصی اقدام خواهد شد.

وی با اطمینان خاطر پاسخ می‌دهد که این تور حتماً برگزار می‌شود!

افزایش اسکان غیررسمی نتیجه تعطیلی هتل‌ها

در همین راستا رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی افزایش اقامت‌های غیررسمی را نتیجه تعطیلی تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی دانست و افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته با توجه به این‌که برخی افراد برای انجام امور کاری و شغلی به مشهد سفر می‌کنند به‌ناچار باید در مشهد اقامت داشته باشند و با تعطیلی مراکز اقامتی رسمی، این افراد در مراکز اسکان غیررسمی اقامت می‌کنند.

امیر سزاوار در جلسه تشکل‌های گردشگری استان خراسان رضوی بابیان این مطلب که حداقل چند مرکز اقامتی رسمی با رعایت پروتکل‌های شدیدتر بهداشتی ضرورت دارد تا در این راستا فعالیت داشته باشند، ادامه داد: هتلداران در خراسان رضوی به‌ویژه مشهد که ۵۵ درصد گنجایش اقامتی کشور را در اختیار دارد، در شرایط بحرانی جاری خسارت‌ها را به خاطر حفظ سلامت عمومی مردم پذیرفته و تحمل می‌کنند اما باید آگاه بود که این وضعیت صنعت گردشگری را در خراسان‌ رضوی به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. 

وی با اشاره به اینکه که با تداوم تعطیلی هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی رسمی، اسکان غیررسمی در مشهد رواج بیشتری خواهد یافت افزود: صنعت هتلداری بیشتر از سایر بخش‌ها و صنایع آسیب‌دیده و خسارت‌ها چندین برابر خسارت‌های اعلام‌شده است.

تعویق پرداخت قبوض نمی‌تواند خسارت‌ تأسیسات گردشگری را جبران کند

رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی به تعیین تکلیف نشدن زمان بازگشایی هتل‌ها و مراکز اقامتی اشاره و اظهار کرد: بخشی از مواد غذایی موجود در انبارهای ما از بین رفته و بخشی هم در انبارها موجود است.

وی درباره راهکارهای موجود برای جبران خسارات نیز گفت: تعویق پرداخت قبوض حامل‌های انرژی و  تسهیلات با بهره ۱۲ درصد نمی‌تواند خسارت‌ تأسیسات گردشگری را جبران کند.

سزاوار افزود: دولت می‌تواند خسارت را از طریق مستهلک شدن مالیات‌ها پرداخت کند و این روش هم مشکل دولت و هم مشکل هتلداران را برطرف می‌کند.

حقوق پرسنل معوق مانده است

رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی به زیان مادی ناشی از بحران بیماری همه‌گیر به بخش گردشگری اشاره و بیان کرد: خسارت‌های سنگینی به واحدهای اقامتی و هتل‌های مشهد واردشده لذا می‌بایست میزان این زیان مشخص شود و سپس جبران آن می‌تواند در قالب حق بیمه سهم کارفرما، حقوق کارکنان و موارد مشابه صورت پذیرد.

سزاوار درباره پرداخت حقوق به کارگران ادامه داد: اگرچه قرار شده که از طریق بیمه تأمین اجتماعی به پرسنل  حقوق پرداخت شود اما هیچ‌کدام از آن‌ها حتی یک ریال علی‌الحساب دریافت نکرده‌اند و هنوز در حال ثبت‌نام هستند.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون در کلان‌شهر مشهد بیش از ۲۲۰ هتل یکتا پنج ستاره دارای مجوز وجود دارد که باهدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا از اواخر اسفندماه تعطیل و از دایره ارائه خدمات اقامتی تا اطلاع ثانوی خارج‌شده‌اند.

کد خبر: ۱۴٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha