۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
سطح زیرکشت توتون گلستان ۴۰ درصد افزایش یافت
مدیرمجتمع دخانیات گلستان:

سطح زیرکشت توتون گلستان ۴۰ درصد افزایش یافت

گرگان- مدیر مجتمع دخانیات گلستان از افزایش ۴۰ درصدی سطح زیرکشت توتون در سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود این میزان سطح زیرکشت به ۵۰ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار بازار، مهران یونسی صبح دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌های گلستان، اظهار کرد: سال گذشته مبلغ شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به کشاورزان در قالب مساعده پرداخت شد اما امسال این رقم به ۱۴ میلیارد تومان رسید.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان ادامه داد: سال گذشته به ازای هر هکتار زمین توتون به کشاورز پنج میلیون تومان پرداخت شد درحالیکه امسال این رقم به ۲۱ میلیون تومان رسیده است.

وی از پرداخت اولین مرحله مساعده به توتون کاران خبر داد و گفت: مرحله دوم و سوم پرداخت مساعده در خرداد و مرداد ماه سال جاری انجام می‌شود.

یونسی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته مجتمع دخانیات استان در قیمت توتون، پرداخت مساعده و نهاده‌های توتون کاران با مشکل مواجه بود که خوشبختانه این مساله امسال حل شده است.

به گفته او، در سال جاری بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت خرید تضمینی توتون از کشاورزان افزایش یافته و پرداخت مساعده هم چهار برابر شده است.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان با بیان اینکه یک هزار و ۸۰۰ کشاورز طرف قرارداد مجتمع دخانیات استان هستند، افزود: ۶۰ درصد توتون کشور در گلستان تولید می‌شود به همین خاطر مدیرعامل دخانیات کشور نگاه ویژه‌ای به حوزه کشاورزی به خصوص توتون و تنباکو استان دارد.

وی از انعقاد قرارداد با یک هزار و ۶۶۷ کشاورز خبر داد و اضافه کرد: اراضی سطح زیرکشت این کشاورزان یک هزار و ۷۷۰ هکتار است.

یونسی با بیان این نکته که توتون گیاه منحصر به فردی است، افزود: در صورتیکه بذر، سم و کود مورد نیاز این محصول از سوی دخانیات به توتون کاران عرضه شود، به دلیل کیفیت مناسب نهاده‌ها، ارزش افزوده محصول بیشتر خواهد شد.

وی از کارخانه مجتمع دخانیات قرق شهر علی‌آبادکتول به عنوان یکی از کارخانه‌های مهم تولید محصولات توتون کشور یاد کرد و افزود: این کارخانه زمینه توسعه جدید از جمله استقرار ۲ دستگاه ماشین تولید سیگارت را دارد.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان در خاتمه یادآور شد: بخش سیگارت‌سازی مجتمع دخانیات قرق از سال ۹۱ فعال شده و اکنون دارای چهار خط تولید است که دو خط آن پس از بازسازی به مدار تولید بازگشت.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha