۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
تعطیلی تولیدکنندگان نان حجیم گرگان | مردم توان خرید ندارند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تعطیلی تولیدکنندگان نان حجیم گرگان | مردم توان خرید ندارند

گرگان- افزایش یک‌باره قیمت آرد صنف و صنعت از سوی دولت باعث شده تا تولیدکنندگان نان‌های حجیم و نیمه حجیم گلستانی نسبت به آینده شغلی خود نگران و افق روشنی را پیش روی این کسب و کار نبینند.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ چندی پیش دولت یارانه آرد صنف و صنعت را به منظور جلوگیری از قاچاق به کشورهای همسایه، حذف کرد اقدامی که در پی آن شاهد افزایش یکباره قیمت محصولات تولیدی این حوزه شدیم.

ماکارونی و نان‌های حجیم و نیمه حجیم، بیسکوئیت و کیک از جمله کالایی هستند که با حذف یارانه از آرد صنف و صنعت دستخوش افزایش قیمت شدند. به اعتقاد کارشناسان حذف یکباره ارز دولتی از آرد صنف و صنعت باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای آردبر خواهد شد چراکه تعداد زیادی از این مشاغل توانایی ادامه فعالیت اقتصادی در این حوزه را با افزایش حقوق کارگران و آزاد سازی آرد صنف و صنعت و کاهش تقاضای محصول به واسطه گرانی آن، نخواهند داشت.

تولیدکنندگان نان فانتزی از جمله مشاغلی اند که با افزایش قیمت آرد صنف و صنعت نگران ادامه فعالیت در این حوزه هستند. جلال ملایی یک فعال تولیدی حوزه نان فانتزی در گرگان این تصمیم دولت را به نوعی نشانه از بین رفتن شعار حمایت از مصرف کننده می‌داند و معتقد است اگر شرایط به همین منوال پیش برود مردم قدرت خرید نخواهند داشت و در نتیجه این کارگاه تعطیل می‌شود.

*در باره شرایط امروز توضیح دهید
سهمیه آرد در گذشته بر اساس کارگاه‌های نوع دو با قیمت کیسه‌ای ۴۲ هزار ۵۰۰ تومان مانند نانوایی‌های آزادپز و غیره پرداخت می‌شد و از آنجایی که خرید از اداره غله انجام می‌شد یک هزینه بیشتر پرداخت می‌کردیم که این آرد در کارخانه، به آرد ویژه تبدیل شود و برای ما حدود ۸۰ هزار تومان با هزینه حمل و نقل تمام می‌شد.

اما در شرایط کنونی هر کیسه آرد برای نان فانتزی‌های حدود ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ این افزایش یکباره قیمت آرد در حوزه نان فانتزی در کنار افزایش حقوق کارگر و بیمه، شرایط را برای تولیدکننده سخت کرده است چراکه باز هم با تمام این هزینه‌ها باید هر قرص نان باگت را با قدری افزایش قیمت بفروشد.

افزایش یکباره قیمت آرد، شرایط را برای تولیدکنندگان نان فانتزی سخت کرده چراکه باز هم با تمام این هزینه‌ها باید هر قرص نان باگت را با قدری افزایش قیمت بفروشیم

قیمت گذاری در حوزه نان توسط دولت انجام می‌شود اما همه هزینه‌ها از مصارف، بیمه، حقوق کارگر و دیگر مسائل به صورت آزاد پرداخت می‌شود و همین امر سبب شده قیمت محصول با هزینه‌های تولید همخوانی نداشته باشد. با توجه به کمبود نیروی کار متخصص در این حوزه، افراد متخصص هم با این مبالغ رغبتی به فعالیت در این بخش ندارند. متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم خورده که ما نمی‌توانیم از عهده هزینه‌های کارگاه بربیایم.

آنگونه که از شواهد امر پیداست، برای این افزایش قیمت‌ها وضعیت کارگاه‌های تولید در نظر گرفته نشد و ما فرصت پیدا نکردیم که آنالیزی از قیمت‌های تمام شده داشته باشیم. اگر بخواهیم ۱۰۰ کیسه آرد مصرف کنیم چیزی در حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون برای ما تمام خواهد شد و در این وضعیت ما نه می‌توانیم پخت نکنیم، نه می‌توانیم پخت داشته باشیم و نه کارگاه را تعطیل کنیم و در یک سرگردانی تمام گیر افتاده‌ایم و هیچ سازمانی نیز جوابگوی ما نیست.

تعطیلی تولیدکنندگان نان حجیم گرگان | مردم توان خرید ندارند

*چه انتظاری از دولت دارید؟
برای توزیع آرد، یکسان سازی انجام شود در حال حاضر خلاف و تقلب در حوزه آرد خیلی زیاد شده و همین امر نوسانات قیمت را ایجاد کرده است برای برخی کارگاه‌ها آرد ۳۶ هزار تومان عرضه می‌شود، برخی دیگر ۵۰ هزار تومان و کارگاه‌های مانند ما نیز آرد را باید ۸۰۰ هزار تومان تهیه کنند که همه اینها باعث هرج و مرج در حوزه آرد و نانوایی‌ها خواهد شد.

*دیگر مشکلاتی که در حوزه تولید نان فانتزی چیست؟
نه کارگاه تولیدی حساب می‌شویم نه کارگاه توزیع، واقعاً نمی‌دانیم در چه جایگاه و رسته ای قرار داریم و چه کسی باید از ما حمایت کند زیر نظر اتحادیه نانوایی‌ها هستیم اما همه حمایت‌ها از ما برداشته شده و ما اتحادیه‌ای نداریم که بتواند از ما حمایت کند و همین امر باعث شده تا کارگاه‌های تولیدی نان فانتزی بسیار ضعیف شوند.

این اتفاق در گذشته برای نانوایی‌های سنگک اتفاق افتاد، چراکه زمانی انقدر تولیدکنندگان این صنف به خاطر مشکلات پیش رو ضعیف شد که در حال حاضر شاید تعداد آنها به سه یا چهار واحد نانوایی نان سنگک برسد. این بلایی است که همین روزها بر سر تولیدکنندگان نان فانتزی هم خواهد آمد.

نه کارگاه تولیدی حساب می‌شویم نه کارگاه توزیع، واقعاً نمی‌دانیم در چه جایگاه و رسته ای قرار داریم و چه کسی باید از ما حمایت کند

در گذشته زمانی که به سازمان صمت مراجعه کردیم برای افزایش قیمت نان فانتزی با توجه به اینکه نمی‌خواستند به مردم فشار بیاید تنها ۳۰ درصد مجوز افزایش قیمت را به ما می‌دادند که نان از هزار و ۲۰۰ تومان به هزار و ۶۰۰ تومان رسید؛ مسئولان اعتراض داشتند که باید از مصرف کننده حمایت کنیم اما الان چگونه است که همین مسئولان با عملکرد خود سبب شدند که نان باگت از هزار و ۶۰۰ تومان به سه الی چهار هزار تومان برسد، چرا دیگر به فکر حمایت از مصرف کننده نیست و این حمایت دیگر وجود ندارد.

* آینده شغلی خود را چگونه می‌بینید؟
شرایط برای ما خیلی سخت است در حال حاضر آینده‌ای برای این کارگاه نمی بی نم، نمی‌دانم سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده به چه سمتی هدایت خواهد شد؟ آیا به دنبال این هستند که به صورت غیر مستقیم به ما فشار بیاورند تا این کارگاه را تعطیل کنیم؟

چرا به یکباره سهمیه‌ها را قطع کردند؟ حمایت از مصرف کننده چه خواهد شد؟ آیا مردم توان خرید نان باگت پنج هزار تومانی را خواهند داشت؟ همه این سوالاتی که در ذهن ما نیز جریان دارد و در این میان هیچکس پاسخگوی ما نیست. اگر شرایط به همین منوال پیش برود با نارضایتی مردم مواجه خواهیم شد و ما نیز امیدواریم سیاست‌های در نظر گرفته شود تا دولت کمی بتواند کنترل قیمت‌ها را داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۹٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha