۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
سیستم بازرسی و نظارت بر بازار مشکل دارد| پیش‌فروش کالاهای اساسی قبل از توزیع
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سیستم بازرسی و نظارت بر بازار مشکل دارد| پیش‌فروش کالاهای اساسی قبل از توزیع

قوچان- موسوی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شهرستان قوچان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه سیستم نظارت بر بازار مشکل دارد و این موضوع موجب افزایش دغدغه مردم شده است.

سید جواد علیزاده موسوی به خبرنگار بازار گفت: تا پیش‌ازاین بحث سیستم تنظیم بازار توسط اداره صمت بود ولی امروز این سیستم به جهاد کشاورزی محول شده است و لذا نیاز به تجربه و کار مدون جهت تنظیم بازار است که عملاً مشکلاتی در کمبود کالاهای اساسی و بی‌تجربگی در تنظیم بازار را به وجود می‌آورد که سبب بروز مشکلات بیش‌تر مردم شده است.

وی با بیان این‌که سیستم نظارت نحوه توزیع فقط تا مرکز توزیع است گفت: ابزار نظارتی که به‌ درستی کالا را به دست تمام مصرف‌کنندگان برسد نداریم و لذا فقط توزیع در قسمت‌هایی از اصناف انجام می‌شود که تعریف‌شده است.

وی بابیان اینکه عده‌ای سودجو اجناس را باقیمت دولتی و نرخ تنظیم بازار از یک مغازه خریداری و باقیمت بالاتر و به‌صورت آزاد در مغازه دیگری و در بازار می‌فروشند اظهار کرد: متأسفانه برخی از کالاهای اساسی هنوز به مغازه نرسیده به‌جای آنکه توزیع شود در یک نقطه‌ای خارج از شهرستان به فروش می‌رسد.

موسوی با تاکید بر این موضوع که در هرصورت سیستم خوب توزیعی در اقلام کالاهای اساسی تاکنون نداشتیم ادامه داد: با این اقلامی که دولت در جهت تأمین بازار توزیع می‌کند انتظار می‌رود ۱۰۰ درصد نیاز مردم تأمین شود و قیمت‌ها کنترل شود ولی مسئله نبود نظارت موجب شده تا این کالاها به دست مصرف کننده واقعی نرسد.

وی گفت: از طرفی ۶ بازرس رسمی صنف در نحوه نظارت بازار در شهرستان وجود دارد و ۴۰ تا بازرس غیررسمی هم به علت عدم‌حمایت‌های مالی و حقوقی نتوانسته کار خود را در این راستا به درستی انجام دهد لذا این مشکلات در سیستم بازرسی نقصان ایجاد کرده است.

رئیس حمایت از مصرف‌کنندگان شهرستان گفت: از دولت تقاضا داریم حمایت لازم را در نحوه تنظیم قیمت‌ها داشته باشند و در صورت حذف سهمیه یارانه صنف و صنعت آرد و یارانه‌های دیگر که در آینده سبب بروز مشکلات و افزایش زیاد قیمت‌های اقلام اساسی دیگر تا پایان سال می‌شود چاره ای بیندیشند.

ضرورت شناسنامه دار شدن
وی در خصوص گرانی نان های فانتزی و سنتی نیز به بازار گفت: با توجه به این‌که سه نوع سهمیه آرد به‌صورت یارانه، نیمه یارانه و صنف و صنعت به نانوایی‌ها داده می‌ شد و خشکه پز ها به‌صورت یارانه صنف و صنعت آرد ۲۰۰ هزارتومانی می‌گرفتند لذا با قطع سهمیه صنف و صنعت آرد از ۲۰ فروردین‌ماه به یک باره شاهد گران شدن قیمت نان‌های روغنی در قوچان بودیم که این موضوع صدای بسیاری از شهروندان را درآورد.

موسوی بابیان اینکه اقلامی که به‌صورت یارانه است نحوه توزیع آن را به‌صورت درست مشخص نیست ادامه داد: نیاز داریم سامانه‌ای به‌صورت شفاف باشد و نظارت شود که آیا این نانوایی از یارانه خودش استفاده کرده است و یا به نانوایی‌های بعدی سهمیه خود را جهت سود بیش‌تر فروخته است؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بابیان این‌که افزایش قیمت نان‌های روغنی درنتیجه افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز بوده است گفت کالاهای دیگر مثل روغن و شکر نیز که در بازار افزایش قیمت داشته‌اند و خود نیز سبب افزایش این نوع از نان‌ها شده است.

کد خبر: ۱۴۹٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بینام IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      معمولا کسانیکه بیشترحرف میرنند کمترعمل میکنند مصاحبه با یک رسانه کاری ندارد اما به این شیخ محتدم بفرمایید بجای صحبت کردن عمل کن راهکار بده عزیزمن بااین مصاحبه شمابه جایی نمیرسی اگرمیتوانی یکبار کالای تنظیم بازار بیاور توزیع کن بقیه بهت نمره بدن مطمئن باش مثل بقیه کارات رفوزه ای!!!!!!!!