۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
بهبود روابط ایران و عربستان برای منطقه مفید است| اهمیت میدان گازی آرش برای ریاض
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

بهبود روابط ایران و عربستان برای منطقه مفید است| اهمیت میدان گازی آرش برای ریاض

«رابرت شاپیرو» معتقد است که بهبود روابط عربستان و ایران می تواند به ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه منجر شود.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری عراق در حال انجام است و در این میان اخباری مبنی بر دیدار وزاری خارجه ایران و عربستان مخابره شده است.

در صورت صخت این موضوع، نشان دهنده پیشرفت چشمگیر در روابط دو کشور است و بنا بر برخی اخبار باز شدن سفارتخانه های دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر این موضوع می تواند بر سرنوشت میدان مشترک گازی میان ایران و عربستان و کویت نیز تأثیرگذار باشد.

پرونده میدان آرش به کشورهای کلیدی خلیج فارس به ویژه ایران و عربستان سعودی فرصتی می‌دهد تا علی رغم تنش‌ها، روابط کاری با یکدیگر داشته باشند.

اکنون کویت و عربستان اعلام کرده‌اند که در نظر دارند از این میدان بهره‌برداری کنند، طبیعتا ایران در این میدان شریک هست، اما اینکه هر کدام از سه کشور چقدر سهم دارند، مشخص نیست. کویت و عربستان حتما با هم به توافق سهمی رسیده‌اند اما سهم ایران موقعی تعیین می‌شود که خط مرزی را تعیین کرده باشد چون براساس ادعای کارشناسان انرژی، بدون خط مرزی نمی‌توان گفت چقدر از میدان در آب‌های ایران است.

در شرایط کنونی که نگرانی‌ها در مورد قیمت جهانی انرژی و کمبود گاز به دلیل بحران اوکراین تشدید شده است، شاید حل موضوع میدان آرش مهم شمرده شود هرچند حل آرام و سریع آن موجب نمی‌‍شود که تولید در آرش در کوتاه مدت بدون هزینه‌های قابل توجه توسعه آن که حدودا ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود، مقدور باشد.

با توجه به این شرایط و به منظور اجتناب از اقداماتی که احتمالا به اشتباه حساسیت‌های سیاسی بین طرفین را تشدید کند، بهترین رویکرد عدم دخالت کشورهای دیگر مانند ایالات متحده باشد. در این میان، این پرونده به کشورهای کلیدی خلیج فارس به ویژه ایران و عربستان سعودی فرصتی می‌دهد تا علی رغم تنش‌ها، روابط کاری با یکدیگر داشته باشند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور«رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*بر اساس اخبار منتشر شده مذاکرات ایران و عربستان به نتایج خوبی رسیده است و احتمال دیدار وزاری خارجه دو کشور تا چند روز دیگر وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟
مذاکرات ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه گام مهمی جهت حل اختلافات و منازعات در این منطقه پر آشوب از جهان است. این دو کشور همسایه مسلمان نمی توانند بیش از این در روابط متشنج به سر برده و باید اختلافات خود را به حداقل ممکن کاهش دهند.

*چرا عربستان حاضر شد در شرایط کنونی و فارغ از نتیجه مذاکرات هسته ای ایران، به دیپلماسی با ایران روی آورد؟
در طی سالهای اخیر اعضای شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که داشتن تنش با ایران به سود آنها نبوده و امنیت آنها مورد تهدید قرار گرفته است بنابراین سعی در ایجاد بازسازی روابط با ایران داشته اند.

عربستان و ایران دو کشور قدرتمند منطقه نمی توانند به طور مستقیم با یکدیگر درگیری نظامی داشته باشند و بنابراین به جنگ های نیابتی روی آوردند که نتیجه آن تهدید امنیت و خسارات بعضا غیر قابل جبران برای هر دو طرف بوده است. بنابراین به دیپلماسی که ابزار سیاست در جهان امروزی است روی آورده اند و این مهم گامی مثبت و مهم جهت حل شدن اختلافات در منطقه می باشد.

*در زمینه اقتصادی و تجاری دو کشور چه ظرفیتهای برای همکاری دارند؟
اقتصاد کشورهای منطقه خلیج فارس عمدتا تک محصولی با محوریت صادرات نفت و گاز است و عربستان و ایران از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین فرصت همکاری اقتصادی و تجاری میان این دو کشور زیاد نیست.

*ایران با عربستان و کویت در خصوص میدان نفتی آرش (که طرف مقابل آنرا الدوره می نامد) اختلافاتی دارند. اخیرا اعلام شده کویت و عربستان درصدد اکتشاف و بهره برداری بدون حضور ایران هستند که مورد مخالفت تهران قرار گرفت. با توجه به بهبود نسبی روابط تهران ریاض آیا این مشکل حل و فصل خواهد شد؟
اگر روابط بهبود یابد می توان به افزایش همکاری میان تهران و ریاض امیدوار بود و این مسائل مورد اختلاف حل خواهند شد.

*چرا عربستان به استخراج و بهره برداری از میدان الدوره روی آورده است؟ میدانی که سرشار از منابع گازی است؟
من اطلاعات چندانی از میدانهای نفتی در منطقه خلیج فارس ندارم و فقط می دانم که این میدان دارای منابع گاز طبیعی نیز است. بنابراین اینکه عربستان سعودی به دنبال بهره برداری از میدان الدوره است عجیب نیست زیرا این کشور برعکس نفت، به منابع گاز چندانی دسترسی نداشته و این میدان می تواند تا حدودی نیازهای آن را برطرف کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha