۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۶
رشد معقول در انتظار سهامداران؛ از کاهش ابهامات اقتصادی تا مؤلفه‌های مهم جهانی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

رشد معقول در انتظار سهامداران؛ از کاهش ابهامات اقتصادی تا مؤلفه‌های مهم جهانی

فضای مبهم اقتصادی برای سال ۱۴۰۱ که تا چند ماه قبل وجود داشت تا حدودی کنار رفته، موضوعی که سبب شده سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، رضا صفی خانی با بیان این مطلب به بررسی بازارهای سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت: تقریباً مشخص شده است که نرخ ارز ناشی از مذاکرات برجام کاهشی نخواهد بود و حتی تحت شرایطی می‌تواند دوباره جهش پیدا کند. در خصوص کامودیتی‌ها نیز می‌توان گفت نرخ نفت و گاز و زغال سنگ به عنوان منابع انرژی در قیمت‌های بالایی هستند، موضوعی که سبب می‌شود قیمت سایر محصولات تولیدی مانند اوره و متانول و سایر محصولات پتروشیمی و پایین دستی از آنها بیشتر باشد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بالا رفتن نرخ گاز در مراکز بین‌المللی مانند «هِنری هاب» و هاب های اروپایی نیز برای سال جاری به نفع بورس است زیرا موجب بالا ماندن نرخ کامودیتی‌ها می‌شود؛ این در حالی است که سقف نرخ گاز و سوخت صنایع برای سال جاری از قبل مشخص شده است.

او تصریح کرد: پیش‌بینی‌های نهادهای مالی معتبر بین‌المللی مانند بانک جهانی و «گلدمن ساگس» و یا «چی پی مورگان» در خصوص نفت برای سال ۲۰۲۲ بالای ۱۰۰ دلار است و این موضوع علاوه بر افزایش درآمدهای شرکت‌ها، کسری بودجه دولت را نیز کاهش می‌دهد که به نفع بازار سرمایه است.

صفی خانی تصریح کرد: هرچند به دلیل سیاست‌های کنترل تورم بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا مانند «فدرال رزرو» در خصوص نرخ کامودیتی‌ها برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ روند کاهشی پیش‌بینی می‌شود، اما این افت آنچنان زیاد برآورد نمی‌شود که برای بورس و شرکت‌های بازار سرمایه کاهش درآمد جدی در پی داشته باشد.

او اضافه کرد: در اکثر گزارش‌های مطرح شده نرخ کامودیتی برای دو سال آتی ۱۰ الی ۱۵ درصد پایین‌تر برآورد می‌شود. به طور مثال بانک جهانی در آخرین گزارش خود در ماه آپریل در خصوص نفت برای سال ۲۰۲۳ معادل ۹۰ دلار و برای سال۲۰۲۴ معادل ۸۰ دلار پیش‌بینی کرده است. این نرخ‌ها برای شرکت‌های بازار سرمایه بسیار خوب است.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی نرخ بهره نیز اظهار کرد: در این خصوص انتظارات نوسان قابل ملاحظه‌ای برای سال جاری پیش‌بینی نمی‌شود، زیرا برخلاف سال گذشته درصد کمی از بودجه دولت به انتشار اوراق اختصاص دارد و در این خصوص اتکای زیادی بر انتشار اوراق و تامین مالی از ابزار بدهی نیست.

صفی خانی ادامه داد: در حال حاضر موضوع حذف ارز ترجیحی نیز قطعی شده، اتفاقی که به نفع شرکت‌های دارویی و غذایی بازار سرمایه است. با توجه به این که این گروه از کالاها کم کشش هستند انتظار نمی رود افزایش نرخ شدید در این محصولات سبب کاهش در تقاضای عمومی شود. حذف ارز ترجیحی علاوه بر افزایش فروش این دسته از شرکت ها باعث افزایش تورم انتظاری نیز شده است که سایر گروه‌های دارایی و سهام شرکت‌ها را در جهت افزایش قرار می دهد.

او با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود برق در سال گذشته، گفت: با توجه به کمبود بارش در دو سال اخیر و کاهش حجم ذخایر سدها و کمبود برق در فصل تابستان به نظر می رسد یکی از ریسک های شرکت‌ها به خصوص صنایع فولادی و سیمانی، کمبود برق و افزایش نرخ آن باشد، اتفاقی که موجب کاهش تولید و افزایش بهای تمام شده این کالاها می شود.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه امسال متناسب با تورم انتظاری و ریسک پذیرش شده بازدهی معقولی نصیب سرمایه‌گذاران کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha