۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
صادرات ۲۵ میلیارد دلاری فرآورده‌های نفتی| تعارض منافع، مانعی بر ایجاد نهاد تنظیم گر حوزه انرژی است
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

صادرات ۲۵ میلیارد دلاری فرآورده‌های نفتی| تعارض منافع، مانعی بر ایجاد نهاد تنظیم گر حوزه انرژی است

حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی  از صادرات ۴۸ میلیاردی فرآورده های نفتی خبرداد و گفت: ریشه بسیاری از فسادهای اقتصادی این است که نتوانستیم تعارض منافع را مدیریت کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در نشست خبری در نشست خبری که به مناسبت همایش "تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت" برگزار می شود، ضمن بیان اهمیت و بررسی این موضوع تاکید کرد: تعارض منافع پدیده جدیدی نیست و در دنیا سعی کرده اند آن را مدیریت کنند. اما ما سعی کردیم در چند مرحله دلایل ایجاد تعارض منافع را بررسی و دنبال کنیم. ابتدا گفتمان سازی کردیم و دوم ابعاد آن را در صنعت نفت بررسی کردیم که این تعارض منافع در بخش هایی شخصی است؛ مثلا افرادی دو شغله هستند که بعضا هم رقیب بخش خصوصی می شوند و می توانند آشنایان و دوستان خود را در مسند کار بگمارند و یا در مناقصه ها نفوذ کنند که این پدیده بسیار در بخش پایین دست پتروشیمی به وضوح خود را نشان داده است.

حسینی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مرتبط با تعارض منافع نهاد تنظیم گری است و با بررسی هایی که به عمل آوردیم می بینیم این تعارض منافع است که نگذاشته است نهاد رگولاتوری شکل بگیرد و این تعارض منافع به صورت زنجیره ای و ریشه ای در بخش های دیگر اقتصاد تسری یافته است و تنها راه حلی که تا حدودی می تواند این رویه را تسهیل کند همین تشکیل نهاد تنظیم گر است.

حسینی به تصویب قانون تعارض منافع در مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی قانون تعارض منافع را تدوین کرده است اما این قانون ایراداتی داشته و جای کار دارد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آمار صادرات فراورده های نفتی گفت: سال گذشته صادرات فرآوردهای نفتی کشور بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که این رقم از کل صادرات ۴۶ میلیارد دلاری ما براورد می شود.

رشد ۲۸ درصدی صادرات محصولات پلیمری

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین تاکید کرد: در حوزه پلیمری نیز بیش از ۵ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار صادرات مواد پلیمری نیز در سبد صادارتی کشور به ثبت رسیده است که از نظر وزنی افزایشی نسبت به سال قبل آن نبوده اما به لحاظ ارزشی ۲۸ درصد افزایش نشان می دهد. به عبارتی سال ۹۹ ۴ میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار صادرات پلیمری داشتیم.

وی ادامه داد: ۲۸۵ تن صادرات گاز مایع به ارزش ۳ میلیارد و ۸۵ میلیون دلار انجام شد. تا ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۵ میلیون بشکه در روز و توان تولید گاز کشور نیز به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراوردهای نفت گاز و پتروشیمی ایران، نفت گاز و پتروشیمی نیز بخش زیادی از نیاز کشور را تامین می‌کند به طوری که صادرات پایین دستی کشور بخصوص در زمینه نفت و پتروشیمی ۲۵ میلیارد درآمد طی سال گذشته بوده است به طوری که براساس برنامه‌ ریزی‌های صورت‌ گرفته تا ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۵ میلیون بشکه در روز و توان تولید گاز کشور نیز به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.

صادرات ماهانه ۴ میلیارد دلاری محصولات پایین دستی نفت

آمارهای اعلامی از سوی او نشان می دهد، در ۸ ماه گذشته سال گذشته میزان صادرات محصولات پایین دستی نفت ۱۸ میلیارد دلار از مجموع ۳۱ میلیارد دلار کل صادرات کشور بوده است ماهانه ۴ میلیارد دلار صادرات داریم و پیش‌بینی می‌شود که میزان کل صادرات غیر نفتی در امسال به ۴۸ میلیارد دلار برسد که حدود ۵۸ درصد آن در بخش فراورده‌های نفتی و پتروشیمی است.

به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، افزایش صادرات قیر کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده، اما ارزش صادرات دو برابر شده و آن هم همانند نفت به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده است، پلیمرها بیشترین حجم صادرات را به میزان ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار را داشته اند.

دولت بی گفتمان

این کارشناس انرژی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد به عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی دولت در خصوص طرح های اقتصادی و لزوم اجرای آنها، گفتک مشکل ما امروز ما دولت بی گفتمان است. به عنوان مثال همه به خوبی می دانیم که پرداخت ارز ۴۲۰۰ چه رانت فساد بزرگی را ایجاد کرده اما از آنجایی که شفاف سازی کامل درباره چگونگی بازتوزیع یارانه آرد و گندم صورت نگرفته بود، با حجم زیادی از انتقادات و نگرانی ها نسبت به آزاد سازی قیمت ماکارونی و نان های فانتزی در کشور مواجه بودیم.

او همچنین ادامه داد : مجلس خود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به تصویب رسانده اند اما حالا خود به نگرانی های موجود در جامعه دامن می زنند.

حسینی ادامه داد: پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ۱۹ اردیبهشت با موضوع تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت برگزار می‌شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha