۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کاسبی با زمین‌های شهرک صنعتی در همدان| وقتی سرمایه‌گذار معطل جا و مکان است
بازار گزارش می‌دهد؛

کاسبی با زمین‌های شهرک صنعتی در همدان| وقتی سرمایه‌گذار معطل جا و مکان است

همدان- درحالی محل استقرار واحدهای صنعتی در همدان اشباع‌شده و نیازمند احداث واحدهای جدید است که برخی مالکان واحدهای راکد و غیرفعال شهرک صنعتی همدان در فروش زمین های خود قیمت های نجومی اعلام می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان دارای ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی است که از این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی تعداد ۲۷ شهرک فعال و در حال بهره‌برداری بوده و سه مورد از شهرک‌ها نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های خود برای مستقر شدن سرمایه‌گذاران هستند.

طبق بررسی‌ها میزان مساحت اراضی شهرک‌ها و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی استان همدان درمجموع دو هزار و ۹۰۰ هکتار است و در حال حاضر در ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی استان همدان یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد واحد برخی بعد از راه‌اندازی غیرفعال و راکد شده‌اند.

مشکلات نقدینگی و تسهیلات بانکی، مشکلات شرکای واحدها با یکدیگر و تأمین ‌مواد اولیه ازجمله دلایل راکد و غیرفعال شدن واحدهای تعطیل شهرک‌های صنعتی استان همدان است

مشکلات نقدینگی و تسهیلات بانکی، مشکلات شرکای واحدها با یکدیگر و تأمین ‌مواد اولیه ازجمله دلایل راکد و غیرفعال شدن واحدهای تعطیل شهرک‌های صنعتی استان همدان است که حل این موارد بارها در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان به شور و مشورت گذاشته‌شده اما نتیجه‌بخش نبوده است.

کاسبی با زمین‌های شهرک صنعتی در همدان| وقتی سرمایه‌گذار معطل جا و مکان است

بااین‌وجود در حالی شمار قابل‌توجهی از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان همدان به دلیل مشکلات عنوان‌شده تعطیل هستند که وقتی صحبت از راه‌اندازی واحدی جدید به میان می‌آید اولویت را فعال کردن واحدهای تعطیل عنوان می‌کنند که این رویه سبب شده نه‌تنها مشکل واحدهای قبل حل نشود بلکه سرمایه گذار جدید نیز معطل جا و مکان برای راه‌اندازی تولید و ایجاد اشتغال باشد.

این موضوع بارها در جلسات مختلف اقتصادی استان همدان مطرح‌شده تا آنجا که چندین نشست با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی همدان را به خود اختصاص داده تا شاید راه‌حلی برای این مشکل به ذهن برسد.

باید امتیازهای بلوکه‌شده در اختیار واحدهای تولیدی تعطیل‌شده و راکد استان سلب و به واحدهای فعال و متقاضیان جدید در این شهرک‌ها واگذار شود

ضرورت تعیین تکلیف این واحدها حتی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که اواخر فروردین‌ماه امسال در استانداری همدان تشکیل جلسه داد نیز به بحث گذاشته شد که در این نشست رئیس اتاق بازرگانی همدان با اشاره به کمبود مجوز انشعاب خدمات زیرساختی برق و گاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی همدان، گفت: باید امتیازهای بلوکه‌شده در اختیار واحدهای تولیدی تعطیل‌شده و راکد استان سلب و به واحدهای فعال و متقاضیان جدید در این شهرک‌ها واگذار شود.

علی‌اصغر زبردست عنوان کرد: ظرفیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان تکمیل‌شده درحالی‌که تعدادی از واحدهای مستقر در این شهرک‌ها تعطیل و غیرفعال هستند و همین امر به مانعی برای استقرار واحدهای جدید تبدیل‌شده است.

وی بابیان اینکه افزایش ظرفیت ایجاد انشعاب برق و گاز در این شهرک‌ها مستلزم صرف هزینه و اعتبار است درحالی‌که می‌توان از ظرفیت (امتیاز انشعاب) واحدهای تعطیل و راکد مستقر در این اماکن برای رفع این مشکل به‌صورت بهینه استفاده کرد، اضافه کرد: بخشی از واحدها نیز به‌رغم تمدید جواز تأسیس هنوز احداث نشده‌اند درحالی‌که صنایع بسیاری در نوبت احداث هستند که باید از محل ابطال انرژی‌های متعلقه به واحدهای راکد نیاز کارخانه‌های جدید تأمین شود.

تبدیل برخی از واحدهای تولیدی استان به انبار
رئیس اتاق بازرگانی همدان همچنین از تبدیل برخی از واحدهای تولیدی استان به انبار گلایه کرد و گفت: سرمایه‌گذاری هنگفتی از سوی دولت برای ایجاد زیرساخت شهرک‌ها انجام‌شده که باید در اختیار صنایع فعال و متقاضی فعالیت قرار گیرد.

حال که قریب به دو هفته از طرح این مسئله در اصلی‌ترین جلسه فعالان اقتصادی با مسئولان بالادستی استان گذشته بر آن شدیم تا پیگیر اقدامات انجام‌شده پیرامون حل مشکل باشیم که در این خصوص مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان در خصوص شهرک‌های صنعتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در این رابطه در جلسات متعدد گفتگو و مباحثی زیادی مطرح‌شده است، عنوان کرد: یک سری از واحدها در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که زمین آن توسط مالکان خریداری‌شده ولی ساخت و سازی در آن صورت نگرفته است.

کاسبی با زمین‌های شهرک صنعتی در همدان| وقتی سرمایه‌گذار معطل جا و مکان است

هادی خورشیدی بابیان اینکه ازلحاظ قانونی اگر شرکت‌ها زمینی در شهرک صنعتی خریداری کرده و طی یک سال ساخت و سازی در آن انجام نداده‌اند مالکیت زمین از مالک سلب شود، عنوان کرد: واحدها و زمین‌های بلااستفاده در شهرک‌های صنعتی دردسرساز شده است.

فردی چندین سال قبل با ۲۰۰ هزار تومان زمینی با متراژ دو هزار متر خریداری کرده و امروز آن را باقیمت پنج میلیون تومان به ازای هر مترمربع به فروش می‌رساند که رقم فروش دو هزار متر زمین را به ۱۰ میلیارد تومان می‌رساند

وی گفت: مواردی داریم که به‌عنوان نمونه فردی چندین سال قبل با ۲۰۰ هزار تومان زمینی با متراژ دو هزار متر خریداری کرده و امروز آن را باقیمت پنج میلیون تومان به ازای هر مترمربع به فروش می‌رساند که رقم فروش دو هزار متر زمین را به ۱۰ میلیارد تومان می‌رساند.

شهرک‌های صنعتی نباید محل کاسبی افراد باشد
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین‌مالی اتاق بازرگانی همدان با تأکید بر اینکه چرا باید مالک وقتی با ۲۰۰ تومان زمین را خریداری کرده امروز باقیمت سرسام‌آور آن را بفروش برساند، گفت: شهرک‌های صنعتی نباید محل کاسبی افراد باشد بلکه باید از زمین‌ها و واحدهای شهرک صنعتی درزمینهٔ تولید و اشتغال‌زایی استفاده شود.

خورشیدی با اشاره به وضعیت زمین‌های پشت فرودگاه همدان که قرار بود به بنکداران واگذار شود نیز عنوان کرد: متأسفانه این زمین‌ها توسط بنکداران خریداری‌نشده بلکه برخی دلالان آن زمین‌ها را خریداری کرده‌اند.

وی گفت: وضعیت این شهرک نیز تعریفی ندارد و درحالی‌که زمین‌ها را به مفت خریداری کرده‌اند در حال حاضر قیمت زمین‌ها به متری ۵۰ میلیون تومان هم رسیده است به‌طوری‌که قواره‌های ۲۰ متری زمین به قیمت ۱۰ میلیارد تومان بفروش می‌رسد حال آنکه این زمین‌ها باقیمت ۲.۵ میلیون تومان واگذارشده است.

کاسبی با زمین‌های شهرک صنعتی در همدان| وقتی سرمایه‌گذار معطل جا و مکان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص زمین‌های شهرک‌های صنعتی استان همدان بابیان اینکه محل استقرار واحدهای صنعتی در شهرستان همدان اشباع‌شده و نیازمند احداث واحدهای جدید هستیم، گفت: باید واحدهای راکد یا نیمه فعال تعیین تکلیف و مالکان این واحدها اگر تمایلی به احیای واحد تولیدی خودشان نداشتند توسط سازمان صمت از حوزه شهرک‌های صنعتی خارج شوند.

فسخ قراردادهای فعلی شرکت‌های راکد به این راحتی‌ها نیست اما باید شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران جدید مهیا کرد

ظاهر پورمجاهد با اشاره به این‌که فسخ قراردادهای فعلی شرکت‌های راکد به این راحتی‌ها نیست اما باید شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران جدید مهیا کرد، گفت: ماهانه و توسط مسئولان واحدهای تملک شده توسط بانک در لیست و اطلاعات بانک‌های مربوطه رصد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان اضافه کرد: برخی از سرمایه‌گذاران باوجود دریافت زمین و گذشت یک تا دو سال، بدون اجرای هیچ‌گونه کاری واحد را رها کرده‌اند که باید نسبت به فسخ قرارداد زمین، آزادسازی اراضی از دست این افراد و واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید اقدام شود.

وی بابیان اینکه ما همچنان در حال مراقب از شرکت‌ها و کارخانه‌ها هستیم تا به‌راحتی راکد، تعطیل یا غیرفعال نشوند، افزود: تلاش‌ها به سمتی است تا درزمینهٔ حل مشکلات موجود تسریع شود.

ظاهر پورمجاهد بابیان اینکه اگر از آرامش مالی و روانی سرمایه‌گذاران مراقبت‌های لازم صورت نگیرد آن‌ها به سمت استان‌ها یا حتی کشورهای دیگر کوچ می‌کنند، گفت: راه‌اندازی سایت صنعتی جدید در سفر هیئت دولت به استان همدان طرح می‌شود تا اعتبار عمرانی و تسهیلات ویژه برای آن اختصاص یابد.

صحبت‌ها گویای آن است که کمبود زمین برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان یک مشکل جدی و نگران‌کننده است چراکه در حقیقت، زمین مناسب برای توسعه برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود ندارد بنابراین امید می‌رود ضمن تعیین تکلیف واحدهای رهاشده و بلاتکلیف تلاش‌ها برای جذب اعتبار عمرانی و تسهیلات موردنیاز راه‌اندازی سایت جدید صنعتی در همدان افزایش یابد.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha