۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
التهاب در بازار مواد غذایی| ماکارونی و روغن در بازار هست؛ اما گران
بازار گزارش می‌دهد؛

التهاب در بازار مواد غذایی| ماکارونی و روغن در بازار هست؛ اما گران

مشهد- خبر حذف یارانه آرد بخش صنعت حالا نخستین شوک خود را با افزایش قیمت ماکارونی در بازار نشان داده است و لذا بسته‌های ۵۰۰ گرمی باقیمت هشت هزار تومان را به بسته‌ای ۱۸ هزار تومان باید خریداری کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: روز ۱۱ اردیبهشت امسال، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان طی نامه‌ای به معاون صنایع عمومی از وی خواست قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش‌ قیمت‌هایی نزدیک به سه برابر داشته به کارخانه‌ها ابلاغ کند.

در این نامه قیمت ماکارونی رشته‌ای ساده ۵۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان اعلام‌شده است که نسبت به قیمت‌های قبل رشد نزدیک به سه برابری دارند.

اگرچه قرار است که ماکارونی ازاین‌پس با نرخ جدید در بازار عرضه شود ولی یکی از سوالاتی که در ذهن مردم بدون پاسخ گذاشته‌شده این موضوع است که سرنوشت ماکارونی‌های تولیدشده با آرد یارانه‌ای چه شد و چگونه تمامی قفسه و انبارهای ماکارونی فروشندگان مواد غذایی به‌یک‌باره خالی‌شده است؟

گزارش‌های دریافتی از شهروندان بیانگر کمبود و سهمیه‌بندی مواد غذایی و عرضه برخی اقلام خوراکی با ارائه کد ملی در نقاطی از شهرستان مشهد است. بنا بر اطلاع برخی از شهروندان در فروشگاه زنجیره‌ای ... واقع در محله رضاشهر مشهد، شکر تنظیم بازار با نرخ هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان، به ازای کد ملی هر شهروند و فقط به میزان سه کیلوگرم به متقاضیان فروخته می شود.

گران‌فروشی
در همین حال سری به بازار عمده‌فروشان مواد غذایی واقع در بلوار مصلا مشهد می‌زنیم.اگرچه شایعه نبود روغن و ماکارونی در شهر و در بین مردم بسیار بلند پیچیده است اما مشاهدات ما حکایت از آن دارد که ظاهراً کمبودی وجود ندارد بلکه کسبه باقیمت‌های گذشته جنسی برای فروش ندارند و حلب‌های روغن نباتی مایع ۵ کیلویی که گفته می‌شود نایاب شده است در این بازار به‌وفور یافت می‌شود اما قیمت آن به‌گونه‌ای است که کمتر کسی سراغ آن می‌رود و بسیاری از مصرف‌کنندگان در انتظار نشستند تا شاید ارزان شود و دولت فکری به حال این مشکل بکند.

جالب اینجاست که روغن نباتی ۵ کیلویی جامد که تا دو هفته پیش به قیمت ۹۰ هزار تومان قابل‌خریداری بود حالا به قیمت ۱۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که هنوز بر روی این محصول همان قیمت قدیم درج است!

التهاب در بازار مواد غذایی| ماکارونی و روغن در بازار هست اما گران

ماکارونی هم به‌رغم شایعات در بازار مصلا و هم‌چنین بازار عمده‌فروشان مطهری به میزان کافی یافت می‌شود اما قیمت آن به نرخ روز و همان ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود و هیچ شخصی هم از اینکه قیمت مصرف‌کننده بر روی این محصول ۸ هزار تومان درج‌شده ولی آن را به قیمت ۱۸ هزار تومان عرضه می‌کنند واهمه‌ای ندارد!

بازار در انتظار نرخ‌گذاری
در همین حال یکی از فروشندگان مواد غذایی در بازار مصلا مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه شرکت‌های توزیع‌کننده جنسی بابت توزیع به فروشگاه ها نمی‌دهند و همگی منتظر نرخ جدید هستند از همین رو بسیاری از فروشگاه‌ها ماکارونی و یا روغن برای عرضه و فروش ندارند.

حسین ابراهیمی بابیان اینکه وقتی قرار است یارانه جنس و یا کالایی برداشته شود باید از قبل فکر این کمبودها و یا موجب نارضایتی هم بشود ادامه می دهد: اما ظاهراً اول گران می‌شود بعد نایاب و بعدازآن تازه دولتمردان درصدد رفع مشکل برمی‌آیند.

این توزیع‌کننده مواد غذایی اذعان می‌کند: دولت قیمت‌های جدید را زودتر ابلاغ کند تا تولیدکننده در بلاتکلیفی به سر نبرد.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر بخش صنعت به دلیل همین تعلل دولت دست از عرضه محصول کشیده است و از طرفی حجم تقاضا در بازار افزایش‌یافته ست و لذا این موضوع موجب نارضایتی بسیاری از مردم و مصرف‌کنندگان شده است.

التهاب در بازار مواد غذایی| ماکارونی و روغن در بازار هست اما گران

این عرضه‌کننده مواد غذایی در پاسخ به این سؤال که آیا در طول یک هفته گذشته باقی محصولات و یا اجناس هم دارای رشد قیمت بوده است یا خیر به ما می‌گوید: در طول هفته اخیر روند افزایش قیمت کالاهای اساسی تا حدودی کند شده است اما این موضوع به معنی توقف افزایش قیمت‌ها نیست زیرا در چند هفته گذشته مردم شاهد افزایش قیمت انواع کالاها ازجمله شوینده، شکر بودند.

ابراهیمی اذعان می‌کند: تنها محصولی که در آستانه عید فطر بسیاری از مصرف‌کنندگان را به شوک برد قیمت همین ماکارونی است که به‌صورت رسمی تا ۷۰ درصد افزایش پیداکرده است.

قیمت روی بسته‌بندی ملاک فروش است
در میان انبوه اعتراضات مردمی در واکنش به گرانی‌های اخیر خبر احتکار ۶۷۰ تن ماکارونی از سوی یکی از برند های معروف تولیدکننده ماکارونی واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

مسئولان جهاد کشاورزی مشهد هم از کشف یک انبار کالای احتکاری به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ تومان خبر داده‌اند.

ازآنجاکه نظارت بر بازار مواد غذایی چندی است که وزارت جهاد کشاورزی محول شده است در این رابطه از مدیر نظارت جهاد کشاورزی خراسان رضوی علت گرانی‌های اخیر را جویا شدیم.

ناصر شعربافیان در گفت‌وگو با بازار علت کمبود مواد غذایی مانند ماکارونی را انتظار تولیدکننده‌ها و کارخانه‌ها برای اعلام نرخ جدید بیان کرد و افزود: بسیاری از تولیدکننده‌ها منتظر اعلام دولت هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که سرنوشت ماکارونی‌های تولیدشده با آرد یارانه‌ای به کجا رسید نیز توضیح داد: محصول تولیدشده با آرد یارانه‌ای و قبل از اعلام نرخ‌های جدید باید باقیمت قبلی توزیع شود.

مدیر نظارت جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این رابطه اذعان کرد: اگر موردی از تخلف برای ما محرز شود یا مردم آن را گزارش کنند که ماکارونی در انبارها وجود داشته باشد، قابل‌پیگیری و به‌طور حتم با متخلفان برخورد می‌شود.

دولتی‌ها چه می‌گویند؟
برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به افزایش قیمت برنج و گوشت، گرانی ماکارونی و نان‌های فانتزی می‌تواند فشار مضاعفی به خانواده‌های کم‌درآمد وارد کند. از طرفی مسئولان دولتی نیز با اشاره به آمار قاچاق آرد و البته صادرات رسمی ماکارونی معتقدند که در عمل این مسئله سبب شده است یارانه درنظرگرفته شده به گروه‌های هدف نرسد؛ به‌عنوان‌مثال وزیر جهاد کشاورزی گفته است: گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم بی‌رویه‌ای قاچاق انجام می‌شود که جلوگیری فیزیکی از آن امکان ندارد؛ برای مثال وقتی یک کیسه آرد ۵۰کیلویی را ۳۸هزار تومان می‌فروشیم، آن‌طرف مرزها قیمت به ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان هم می‌رسد.

سید جواد ساداتی نژاد تأکید کرده است: یارانه‌ای به‌منظور جبران افزایش قیمت آرد به مردم خواهیم داد که بیش از هزینه‌ای است که به آن‌ها تحمیل‌شده است. بر اساس آمارهای اعلام‌شده، ایران سالانه حدود ۳ میلیون دلار ماکارونی به کشورهای مختلف صادر می‌کند؛ ماکارونی‌هایی که با گندم ۴۲۰۰ تومانی وارداتی تولید، اما باقیمت ارز آزاد صادر می‌شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      رفتم فروشگاه کوروش دولت تصویب کرده روغن ۸۱۰گرمی باید۶۳۰۰۰فروخته بشه قیمت زده فروشگاه۶۹۸۰۰ حالا یک مدت بگذره باز شاید قیمت ها بالا ببرن