۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کار سخت «فداکار» در کرمان| از زخم خشکسالی تا محرومیت های تاریخی 
مطالبات کرمانی ها از استاندار جدید؛

کار سخت «فداکار» در کرمان| از زخم خشکسالی تا محرومیت های تاریخی 

کرمان- «فداکار» امروز در حالی بر صندلی استانداری کرمان تکیه می زند که کاری سخت در پیش داشته و مردم خواستار توسعه کرمان متناسب با ظرفیت هایش هستند.

بازار؛ گروه استان ها: انسان موجودی اجتماعی است چرا که برای رفع نیازهای خود نیازمند ارتباط با یکدیگر است لذا این وابستگی افراد به یکدیگر منجر به تشکیل جامعه می شود. از طرف دیگر برای داشتن یک جامعه ایده آل باید به انتظارات و نیازهای مختلف افراد همچون نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنها توجه شود در این میان مسئولان و به خصوص قوه مجریه برای رسیدن به یک جامعه ایده آل نقش بسیار مهمی برعهده دارد.

استان کرمان نیز با توجه به اینکه در نهایت استاندار آن در دولت سیزدهم بعد از حواشی متعدد انتخاب شد و قرار است سکان هدایت استان را بر عهده بگیرد علاوه بر اینکه وظیفه سنگینی را برعهده دارد، برای موفقیت بیشتر خود باید به انتظارات و توقعات مردم به خصوص در حوزه اقتصادی توجه کند.

بعدازظهر امروز آیین معارفه «محمدمهدی فداکار» به عنوان استاندار جدید کرمان برگزار می شود؛ این در حالیست که استان کرمان که علیرغم ظرفیت های عظیم اقتصادی در سایه سیاسی زدگی قرار گرفته، از توسعه و پیشرفت عقب مانده است.

مردم کرمان هر بار با تغییر استاندار امید دارند که تغییر و تحولی جدی در استان ایجاد شود و کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور که اتفاقا از ثروت فراوانی برخوردار است، پیشرفتی متناسب با ظرفیت هایش داشته باشد.

کرمانی ها مسائل اقتصادی مختلف را دغدغه اصلی خود عنوان می کنند و ضمن گلایه مندی از وضعیت موجود خواستار بهبود و ارتقاء سطح زندگی و وضعیت معیشتی خانواده ها هستند.

خرید مسکن در کرمان به رویا تبدیل شده است
علی یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به انتظارات خود از استاندار جدید کرمان اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی ما نوسان زیاد قیمت اجناس است به این معنا که سرعت تغییر قیمت ها بالا است در نتیجه قادر به برنامه ریزی درستی برای مخارج زندگی نیستیم.

وی با اشاره به اینکه بالا بودن قیمت مسکن نیز یکی دیگر از دغدغه های ما خانواده های کرمانی است، عنوان کرد: به هیچ وجه درآمد خانواده ها جوابگوی خرید مسکن نیست و تهیه مسکن برای خانواده ها تبدیل به یک رویا شده است، هر روز هم شاهد افزایش نجومی قیمت ها هستیم لذا انتظار داریم که استاندار جدید در این زمینه ورود جدی داشته باشد و فکری به حال این شرایط کند.

انتظار می رود حتی یک نفر جوان بومی در استان بیکار نباشد اما متاسفانه این چنین نیست و حتی گاهی شاهد هستیم افرادی از خارج استان مشغول به کار هستند اما جوان بومی بیکار است

موج فارغ التحصیلان بیکار در کرمان
مریم دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار ایجاد اشتغال را یکی از انتظارات جدی خود از استاندار جدید عنوان کرد و افزود: علی رغم اینکه فرزندان ما دارای تحصیلات دانشگاهی هستند اما یا بیکار هستند و یا شغلی که در آن مشغول هستند، ارتباطی با رشته تخصصی آنها ندارد.

وی ادامه داد: استان کرمان ثروتمندترین استان کشور است چرا که دارای معادن بزرگی است که می تواند اشتغالزایی عظیمی را ایجاد کند. انتظار می رود حتی یک نفر جوان بومی در استان بیکار نباشد اما متاسفانه این چنین نیست و حتی گاهی شاهد هستیم افرادی از خارج استان مشغول به کار هستند اما جوان بومی بیکار است. انتظار ما از استاندار جدید این است که فکری به حال اشتغال جوانان و افراد تحصیل کرده استان کند.

توجه به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه انتظار یکی دیگر از شهروندان کرمانی از استاندار جدید کرمان است که در این زمینه افزود: افراد طبقه پایین جامعه به خصوص مددجویان تحت پوشش توانایی تامین هزینه های زندگی به خصوص با این تورم را ندارند لذا انتظار ما از استاندار جدید این است که به هر شیوه ای صلاح می داند افراد طبقه پایین جامعه را توانمند کند.

محمد یکی از بازاریان کرمانی نیز از وضعیت اجاره بها مغازه ها گله مند است، او به بازار گفت: به نظر می رسد حساب و کتاب درستی در خصوص افزایش اجاره بها مغازه ها وجود ندارد و صاحبان املاک هر قیمتی که خودشان بخواهند، اضافه می کنند در حالی که با توجه به بازار فروش برای ما صرفه اقتصادی چندانی ندارد لذا خواهش می کنیم استاندار جدید به این مسئله مهم توجه کند و آن را ساماندهی کند.

زهرا از دیگر شهروندان کرمانی به بازار گفت: کرمان استانی ثروتمند است اما متاسفانه نتواسته متناسب با ظرفیت هایش رشد کند. با مقایسه کرمان با سایر استان ها که اتفاقا ظرفیت های کمتری نسبت به این منطقه دارند متوجه این عقب ماندگی می شویم. کرمان نیازمند مسئولانی دلسوز است که به دور از سیاست زدگی فقط به فکر مردم و توسعه اقتصادی کرمان باشند.

وی ادامه داد: چرا با وجود معادن و شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ در کرمان، هیچ تاثیر اقتصادی از آنها در استان دیده نمی شود و منفعتی نصیب مردم نمی شود؟ همین شرکت ها می توانند از نیروهای بومی استفاده کرده و در کاهش بیکاری تاثیر گذار باشند یا گردش مالی حساب های خود را به استان آورده و به رشد کرمان کمک کنند. امیدوارم استاندار جدید به این مسائل توجه کند.

بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت اولویت های اصلی کرمان
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به انتظارات اقتصادی مردم از استاندار جدید، گفت: هیچ شکی در این نیست که در شرایط فعلی اولویت اصلی مردم در سطح ملی و استانی مسئله اقتصاد و وضعیت معیشت است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: چارچوب و نقشه راه توسعه استان و مسیر حرکت در ابعاد مختلف همچون صنعت معدن، کشاورزی، خدمات و گردشگری مشخص شده است لذا در دولت فعلی باید بخش های باقی مانده اجرایی شود که خروجی آن تبدیل به تولید ثروت و رونق و رفاه زندگی مردم در سطح استان شود.

از آنجا که اولویت مهم مردم مسائل اقتصادی است، استاندار جدید هم باید با همین نگاه به دنبال مدیریت اقتصاد استان و افزایش سطح رفاه مردم باشد

پورابراهیمی اظهار کرد: از آنجا که اولویت مهم مردم مسائل اقتصادی است، استاندار جدید هم باید با همین نگاه به دنبال مدیریت اقتصاد استان و افزایش سطح رفاه مردم باشد و در این مسیر نیز از تمامی نیروهایی که پایبند به انقلاب، امام و شهدا هستند استفاده کند و درواقع نگاه فراجناحی داشته باشد.

وی اضافه کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به هیچ جناحی وابسته نبود بلکه به شدت انقلابی بود لذا استفاده استاندار جدید از نیروهای این چنینی، خروجی آن موجب توسعه و موفقیت استان می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اطمینان داریم اگر تفکر شهید سلیمانی پیاده شود و سیاسی کاری نباشد، در استان و کشور پیشرفت های قابل توجهی اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: شناختی هم که ما از استاندار جدید داریم، ایشان فردی متعهد و در راستای مکتب شهید سلیمانی حرکت می کند و خوشبین به آینده هستیم.

لزوم توسعه متوازن تمامی مناطق استان کرمان
در ادامه محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به انتظارات مردم از استاندار جدید در حوزه اقتصادی، گفت: در گام نخست مردم انتظار دارند که یک توسعه و پیشرفت متوازنی در استان اتفاق بیفتد چراکه عدم توزیع عادلانه امکانات یکی از دغدغه های مهم مردم استان کرمان است.

وی با بیان این مطلب که استفاده از ظرفیت نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی استان از دیگر مطالبات مردم در استان است، بیان داشت: استان کرمان علی رغم اینکه دارای ظرفیت های عظیم کشاورزی و معدنی است اما با وجود تلاش های انجام شده اما هنوز نتوانسته از ظرفیت گردشگری، صنایع جنبی، خرد و متوسط به صورت مطلوب استفاده کند.

انتظار مردم از استاندار جدید این است که فارغ از هر گونه نگاه حزبی، خویشاوندی و سیاسی با مفاسد اقتصادی مبارزه کند چراکه این حق مردم است که از صنایع و معادن استان، سهمی در پیشرفت استان و شهر خود داشته باشند

سایه مافیای اقتصادی بر کرمان ثروتمند
زاهدی با اشاره به اینکه صنایع و معادن استان کرمان چند سالی است که دست خوش مافیای اقتصادی تعداد محدودی از سیاسیون قرار گرفته است، تصریح کرد: انتظار مردم از استاندار جدید این است که فارغ از هر گونه نگاه حزبی، خویشاوندی و سیاسی با مفاسد اقتصادی مبارزه کند چراکه این حق مردم است که از صنایع و معادن استان، سهمی در پیشرفت استان و شهر خود داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که مطالبه جدی دیگر مردم از استاندار جدید توجه به مسئله خشکسالی و کم آبی استان است، ابراز داشت: به لطف خدا پروژه های بزرگ انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس انجام شده و برخی نیز در دست اقدام است که از استاندار جدید انتظار می رود که این موضوع را با جدیت پیگیری کنند چرا که زندگی مردم به این موضوع گره خورده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که وضعیت اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی استان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، جمعیت زیاد و غیرقابل تصور اتباع بیگانه است که انتظار می رود ساماندهی این امر با جدیت در دستور کار قرار بگیرد.

استاندار جدید از دل تهدیدهای بزرگ اقتصادی بهترین فرصت ها را خلق کند

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به روحیه جهادی و سوابق مدیریتی ارزشمند محمد مهدی فداکار اظهار کرد: هنر استاندار جدید کرمان این است که از دل تهدیدهای اقتصادی که فرا روی کشور و استان است بهترین فرصت ها را خلق کند و این انتظار به حقی است که همه ما از ایشان داریم.

شهباز حسن پور با اشاره به اینکه فداکار از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و از زمره سربازان شایسته مکتب حاج قاسم است، گفت: فرمانده عزیز ما سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بر این باور بود هنر یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی این است که بدترین تهدیدها را به بهترین فرصت ها تبدیل کند.

وی ادامه داد: براساس همین باور ما از فداکار که سال های متمادی در دوران دفاع مقدس و پس از آن در سنگرهای جهادی و مدیریتی منشاء خدمت بوده است انتظار داریم که با استفاده از تمامی ظرفیت های استان و به منظور حل نابسامانی های اقتصادی و معیشتی مردم که روزگار سختی را سپری می کنند بهترین فرصت های اقتصادی را خلق کنند.

حل معضل کم آبی و رفع بحران تنش آبی در حوزه کشاورزی، صنعت و شرب به عنوان یک مطالبه اساسی و جدی مردم از استاندار است

حل معضل کم آبی مطالبه جدی کرمانی ها از استاندار جدید
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل معضل کم آبی و رفع بحران تنش آبی در حوزه کشاورزی، صنعت و شرب به عنوان یک مطالبه اساسی و جدی مردم از استاندار است، اظهار کرد: کرمانی ها اولین کسانی بودند که همت کردند و طلسم انتقال آب از دریا را شکستند و «خواستن را به توانستن» تبدیل کردند و من باور و اطمینان قلبی دارم که روحیه جهادی استاندار جدید و دانش مدیریتی ایشان ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان به شمال و مرکز استان را عملیاتی خواهد کرد و نمایندگان مردم در خانه ملت هم با تمام توان از ایشان در این موضوع حمایت خواهند کرد.

حسن پور افزود: ساماندهی اتباع بیگانه و طرد اتباع غیر مجاز یک موضوع و مطالبه جدی مردم استان است و انتظار داریم فداکار بدون فوت وقت و بدون هر گونه مصلحت اندیشی این مساله مهم را در کانون برنامه های محوری خود قرار بدهند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تکمیل پروژه های نیمه تمام و جلوگیری از هدر رفت سرمایه، وصول سهم استان از حقوق دولتی معادن و هزینه کردن آن در استان، فعال کردن معادن تعطیل شده و یا نیمه فعال و تعیین تکلیف جدی معادنی که صاحبان آن انگیزه فعال کردن آن را ندارند باید از اولویت های اساسی جناب استاندار و تیم کاری ایشان باشد.

حسن پور خاطر نشان کرد: فرصت ها محدود و مطالبات به حق مردم هم فراوان است و برآورده کردن انتظارات مردم در سایه برنامه ریزی و استفاده از مدیران شایسته و پاک دست میسر است. خواهش من از استاندار جدید کرمان این است که در حوزه های مدیریتی بهترین و شایسته ترین مدیران را از هر طیف و سلیقه فکری که هستند به کار گیرد که این اقدام باعث رضایت حضرت حق تبارک و تعالی و رضایت خاطر مردم عزیز خواهد بود.

آنچه که محسوس و مشخص است، دغدغه اصلی مردم، مسائل اقتصادی به خصوص موضوع معیشت است همچنان که نمایندگان مردم نیز به آن اشاره کردند.

استاندار جدید باید با یک برنامه ریزی صحیح و با در نظر گرفتن تمامی ظرفیت های استان با محوریت توسعه متوازن استان و با کمک گرفتن از متخصصان متعهد به دنبال ارتقاء سطح زندگی مردم باشد و صرفا به ارائه گزارش آماری محدود نشود بلکه مردم بهبود مسائل و مشکلات اقتصادی را به صورت محسوس در زندگی خود احساس کنند.

حال باید منتظر ماند و دید استاندار جدید کرمان در راه سخت پیش روی خود چگونه عمل می کند و آیا می تواند گنج نهفته در دل این استان ثروتمند را به دور از شعارها برای توسعه این استان به کار گرفته و گرد محرومیت را از چهره آن بزداید.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha