۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
افسار بانک جهانی در دست امریکاست/ فوبیای  امریکایی در بانک جهانی  وام ۵ میلیاردی ایران را ۵۰ میلیون دلار کرد!
یک اقتصاددان در گفتگو با "بازار" :

افسار بانک جهانی در دست امریکاست/ فوبیای امریکایی در بانک جهانی وام ۵ میلیاردی ایران را ۵۰ میلیون دلار کرد!

یک اقتصاددان گفت: بانک جهانی پیرو سیاست های سردمداران غرب و امریکاست، در چنین شرایطی است که این مجموعه با درخواست ۵ میلیارد دلاری وام به ایران موافقت نکرده است.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار-  دکتر بهنام ملکی گفت: با وجودی که ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران بانک جهانی محسوب می شود و طی حدود ۷۰ سال گذشته  کمترین استفاده را از مزایای عضویت در این بانک را داشته است، بنابراین عدم موافقت و یا سنگ اندازی درتامین رقم وام مورد نیاز تقاضای ایران کاملا سیاسی کاری است و بی اعتباری بودن بانک جهانی را نشان می دهد.

وی ضرورت تامین رقم وام مورد نیاز تقاضای (۵ میلیارد دلاری) ایران توسط بانک جهانی را ضروری دانست و گفت: موافقت بانک جهانی با درخواست ایران جزو پروتکل این مجموعه محسوب می شود چرا که ایران سالیان سال است به عنوان عضو اصلی بانک جهانی این بانک را همراهی می کند.

ملکی درخواست وام از بانک جهانی را حق مسلم کشورمان دانست و اظهارداشت: اکنون که شیوع ویروس کرونا اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده است، بانک جهانی باید با درخواست وام ایران در این شرایط سخت موافقت می کرد نه این که به جای تقاضای ۵ میلیارد دلاری ایران فقط با ۵ میلیون دلار آن موافقت کند.

این اقتصاددان اظهارداشت: بانک جهانی به عنوان یک بنگاه اقتصادی بین المللی نباید سیاسی کاری کند اما از آنجایی که خیلی از کشورهای عضو، رهرو سیاست های امریکا هستند متاسفانه در پرداخت این وام به ایران سنگ اندازی می کنند.

ملکی عدم موافقت بانک جهانی با وام ۵ میلیارد دلاری ایران را نشانه بی عدالتی این مجموعه عنوان کرد و افزود: افسار بانک جهانی در دست امریکاست، بنابراین طبیعی است که بانک جهانی به جای ۵ میلیارد تومان فقط با ۵۰ میلیون دلار وام درخواستی ایران موافقت کند که این رویکرد عین بی عدالتی است.

به گزارش «بازار» رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۲ اسفندماه سال گذشته اعلام کرد؛ طی نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

«عبدالناصر همتی» در یک پست اینستاگرامی نوشت: «رئیس صندوق بین المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه ای که داشت، صریحا اعلام کرد که جامعه بین الملل از صندوق بین المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی ها را در قالب کمک های مالی اضطرای به میزان ۵۰ میلیارد دلار اعطا کند.»

پس از چند روز دولت آمریکا اعلام کرد؛ مخالف اعطای این وام به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول است. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در همان روزهای اول درخواست ایران از تلاش کشورش برای سنگ‌اندازی در اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران دفاع کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول گفت: «الان وقت رساندن پول نقد به دست  ایران نیست. فایده‌ای نخواهد داشت.»

اما دیروز معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اعلام کرد: از سال ۲۰۰۵ تا کنون، برای اولین بار وامی را از بانک جهانی به میزان ۵۰ میلیون دلار دریافت خواهیم کرد که مقدمات آن انجام شده است.

سید کامل تقوی‌نژاد هم در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: از سال ۲۰۰۵ به بعد برای اولین بار وامی را از بانک جهانی به میزان ۵۰ میلیون دلار داریم دریافت می‌کنیم که مقدمات آن انجام شده است و با هنماهنگی دستگاه‌های ذی ربط مثل بانک مرکزی در حال انجام است. همچنین وامی را بانک توسعه اقتصادی به میزان ۱۳۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات قرار است برایمان فراهم کند.

کد خبر: ۱۴٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha