۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
کم فروشی از واقعیت تا برخورد
یادداشت؛

کم فروشی از واقعیت تا برخورد

تبریز- «کم‌فروشی به معنای عرضه یا فروش کالاها و خدمات، کمتر از میزان یا معیار مقرر است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار تبریزی برای رسانه بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: مهم نیست ساکن تبریز باشید یا شهر دیگر. اما به یقین شما به عنوان مصرف کننده، بارها هنگام خرید کالای مورد نیازتان تغییر در وزن و ترکیب آن را نسبت به گذشته تجربه کرده اید و هاج و واج از اینکه چرا جنس اینقدر آب رفته و کوچک تر از قبل شده است. این یعنی کم فروشی.

کم‌فروشی به معنای عرضه یا فروش کالاها و خدمات، کمتر از میزان یا معیار مقرر است. قرآن کریم در هفت آیه با عناوین مختلف «تطفیف»، «بخس»، «نقص» و «اخسار» بر حرمت کم‌فروشی دلالت کرده و انجام آن را نهی کرده‌ است. همچنین احادیث و روایت هایی درباره کم فروشی از ائمه اطهار نقل شده است که در این باره پیامبر اکرم (ص) می فرماید: هر گروهی کم فروشی کند، خداوند زراعت آنها را از ایشان می گیرد و گرفتار قحطی می کند.

کم فروشی در اغلب مواد غذایی بسته بندی شده قابل مشاهده است. از لبنیات بگیرید تا چیپس و پفک و شکلات. برخی واحدهای تولیدی مواد غذایی هنگام افزایش قیمت کالا زیرکانه در اندازه و مقدار کالا دخل و تصرف می کنند تا به خیال خودشان اندکی از هزینه های تمام شده را کاهش دهند.

در آذربایجان شرقی برخی واحد های تولیدی به خصوص در زمینه محصولات لبنی مبادرت به تغییر در شکل و اندازه کالا کرده اند که با ترکیب تولیدات قبلی مغایرت دارد. به عنوان مثال در پنیر بسته بندی شده ۳۰۰ گرمی شاهدیم که تولید کننده با گذشت زمان از حجم پنیر کم کرده ولی قیمتش را کاهش نداده و چه بسا افزایش نیز داده است.

تقلب و تخلف در روز روشن به جایی می رسد که وزن اعلامی روی کالا از طرف تولید کننده با واقعیت تطابق ندارد. گاهی مشخصات کالا به خصوص وزن در جایی درج می شود که مصرف کننده توجهی به آن ندارد. گاهی هم این مشخصات یا ناخواناست و یا ریز نوشته شده است.

البته تغییر در وزن به نان هم سرایت کرده است و در روزهای اخیر با افزایش قیمت آرد برخی نانوایان تبریز خودسرانه اندازه نان بربری و سنگک را کوچک کرده اند.

سازمان حمایت از مصرف کننده که باید مدافع حقوق مصرف کنندگان باشد متاسفانه چشم خود را به روی واقعیت تلخ کم فروشی در کالاها می بندد و آنچنان که باید با این تخلف صنفی واحدهای تولیدی برخورد نمی کند. نظارت ها و برخوردهای قانونی تعزیرات حکومتی نیز نه تنها صورت مساله را پاک نکرده است بلکه همچنان شاهد تخلف واحدهای صنفی و تولیدی در این باره هستیم.

کم فروشی به همراه خود پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی دارد. این تخلف، اعتماد و اطمینان مصرف کننده نسبت به تولید کننده را سلب می کند و تعادل نظام اقتصادی کشور را به هم می زند. به هر حال کم فروشی و تغییر در شکل و محتوای کالا خطای نابخشودنی و جفا در حق مصرف کننده است و مجریان قانون باید مستمر با این پدیده زشت برخورد کرده و واحدهای تولیدی متخلف را به مردم معرفی کنند.

کد خبر: ۱۴۸٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha