۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
اظهارات «مورا» درباره احیای برجام بدون حذف نام سپاه احمقانه است| او نماینده آمریکاست نه اروپا
مدیر ارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

اظهارات «مورا» درباره احیای برجام بدون حذف نام سپاه احمقانه است| او نماینده آمریکاست نه اروپا

«طارق رئوف» معتقد است اظهارات هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در مورد احیای برجام بدون حذف نام سپاه از لیست تروریستی آمریکا، احمقانه و غیر واقعی است.

بازار؛ گروه بین الملل: لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: به گفته دیپلمات های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای تلاش جدیدی در جهت نجات برجام هستند. به گفته دیپلمات های غربی، اروپا پیشنهاد کرده است که در تلاش برای خروج از بن بست در مذاکرات، مذاکره کننده ارشد اتحادیه را به تهران اعزام کند.

به گفته دیپلمات ها، انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات، به همتایان ایرانی گفته است که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن بست پیدا شود.

منابع غربی اما می گویند، ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده و دعوت هم از مورا بعمل نیاورده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که رئیس جمهور بایدن شروط خود را برای خارج کردن سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه تعدیل یا حذف نمی کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بگذارند و روشن کنند که مذاکرات می‌تواند پایان یابد مگر اینکه ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.

این ایده نخستین بار طی تماسی در ۲۳ آوریل بین وزیر امور خارجه ایران و همتای اروپایی خود صورت گرفت.

دیپلمات ها می گویند که مورا سعی خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافقنامه را بدون حذف سپاه از لیست تروریسم امضا کند و این موضوع را به یک نقطه در آینده واگذار کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران با درخواست امتیاز از امریکا در حوزه ی دیگری به مذاکرات برگردد، واشنگتن آن را بررسی خواهد کرد. با این حال، دیپلمات ها همچنین می گویند که هیچ مذاکره مجدد گسترده ای در مورد توافق وجود نخواهد داشت.

امید به توافق کم است. باتوجه به تاکید تهران و واشنگتن بر خواسته های خود در مورد سپاه پاسداران، یک مقام سابق آمریکایی که روی موضوع هسته ای ایران کار کرده، گفت که بن بست فعلی ممکن است برای ماه ها ادامه یابد.

این مقام گفت: «یک بن بست بلندمدت قطعا امکان پذیر است. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مرگ مذاکرات را اعلام کنند.»

در خصوص این ادعای روزنامه وال استریت ژورنال و تحولات مرتبط با احیای برجام و مذاکرات وین خبرنگار بازار گفتگویی با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده است که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای دولت کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) است.

«رئوف» در خصوص سفر احتمالی «انریکه مورا» به ایران می گوید: به نظر من انریکه مورا در حال حاضر به عنوان نماینده آمریکا و نه به عنوان یک بازیگر مستقل اتحادیه اروپا عمل می‌کند، وقتی از ایران می‌خواهد «اکنون» قرارداد جدید بازگرداندن برجام را بدون حذف سپاه از فهرست تحریم‌ها امضا کند. در واقع، اظهارات مورا کاملاً احمقانه و غیر واقعی است.

وی افزود: اظهارات اخیر مقامات آمریکایی حاکی از آن است که دولت بایدن ممکن است در حذف این نام مردد باشد زیرا با این نظر موافق است که نیروی قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران، یک گروه تروریستی است.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) در ادامه یادآور شد: ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش در ۷ آوریل به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که از حذف نیروی قدس از لیست سازمان های تروریستی خارجی حمایت نمی کند. روز بعد، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که «رئیس‌جمهور با ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش در مورد تروریست بودن نیروهای قدس سپاه هم عقیده است.»

وی افزود: تأخیر ناشی از اختلاف بر سر تحریم‌های سپاه، فضایی را برای مخالفان بازگرداندن برجام ایجاد می‌کند تا علیه توافق در واشنگتن و تهران فشار بیاورند.

وی یادآور شد: قانون‌گذاران محافظه‌کار در مجلس ایران اعلام کرده‌اند که متن پیش‌نویس توافق، خطوط قرمز ایران را نقض می‌کند، زیرا تضمین‌هایی را که ایران برای رفع تحریم‌ها به دنبال آن است، ارائه نمی‌کند. ۲۵۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در ۱۰ آوریل گفتند که بازگشت به برجام مستلزم ضمانت‌های قانونی است که ایالات متحده در آینده این توافق را نقض نخواهد کرد.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اما اگر (آیت الله) علی خامنه‌ای، رهبر ایران این توافق را تأیید کند، مخالفان پارلمانی مانعی جدی برای بازگشت به برجام ایجاد نخواهند کرد. (آیت الله) خامنه‌ای در ۱۲ آوریل گفت که تیم مذاکره‌کننده ایران در برابر «خواسته‌های بیش از حد» آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده برجام «مقاومت» کرده و مذاکرات «به درستی پیش می‌رود».

وی در ادامه تأکید کرد: دولت بایدن نیز با مخالفت داخلی مواجه است. اعضای کنگره احتمالا یک فرصت ۳۰ روزه برای رای دادن برای تایید یا رد هرگونه توافقی که برای بازگرداندن پایبندی ایالات متحده و ایران به برجام بر اساس قانون بررسی توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ حاصل شده است، خواهند داشت. رای مخالف مجلس و سنا مانع از لغو تحریم ها توسط بایدن می شود.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) افزود: احتمالا بایدن به اندازه کافی از بازگرداندن برجام حمایت کند تا از رای مخالف هر دو مجلس جلوگیری کند، اما رای نزدیک احتمالاً اعتماد به توافق هسته ای احیا شده را تضعیف خواهد کرد.

«طارق رئوف» در پایان گفت: نشست شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته ششم ژوئن برگزار می‌شود و آخرین مهلت ایران برای حل چهار موضوع پادمانی که در ماه مارس در تهران توافق شده است، نزدیک است. اتحادیه اروپا و آمریکا آمادگی دارند در صورت عدم حل مسائل پادمانی تا اوایل ژوئن، قطعنامه‌ای علیه ایران ارائه کنند.

کد خبر: ۱۴۸٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha