۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
راهکارهای مهار تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی
یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازار تشریح کرد؛

راهکارهای مهار تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی

تبریز- نوید، فعال اقتصادی و صاحب نظر حوزه اقتصاد کشاورزی راهکارهای مهار تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی را تشریح کرد.

علی نوید در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: بدون ایجاد زیرساخت یکپارچه برای «یارانه از محل حذف ۴۲۰۰» هر گونه اجرای جزیی و بخشی آن اثرات روانی و اقتصادی خواهد داشت.

وی افزود: نمی توان بدون اقناع مردم و آماده سازی آنها به یکباره یارانه آرد صنعتی را حذف کرد و انتظار داشت در زندگی مردم اثر نداشته باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نظام توزیع یارانه آرد و نهاده های دامی باید از سر خطی بهیارانه ته خطی تغییر پیدا کند، ادامه داد: این امر نیازمند طراحی و اجرای سامانه ای دقیق و هوشمند است که در آن نه خبری از پول نقد باشد و نه امکان احتکار و گران فروشی.

نوید با اشاره به اینکه حذف یارانه با مدل هایی که تا الان مرسوم بوده جوابگو نبوده و نیست، افزود: حدود ۱۰میلیون تن مصرف گندم کشور است که نیمی از آن با قیمت ۴۴ سنتی وارد می شود و نیم دیگر از کشاورزان امسال به همان قیمت جهانی یعنی ۱۱۵۰۰ تومان خرید خواهد شد. این یعنی یارانه در قالب ارز دولتی برای واردات و یارانه ای که عملا کشاورز با ارزان فروختن متحمل می شد حذف شده است.

وی ادامه داد: پس یارانه از سر خط حذف گردیده که اتفاق مبارکی است و به رشد کشاورزی منجر خواهد شد.

نوید گفت: اکنون یارانه باید نه به صورت نقد بلکه به صورت اعتبار به مصرف کننده پرداخت شود و این اعتبار در قبال کالا به تولید کننده منتقل و برای تامین مواد اولیه (آرد) چرخه را تکمیل کند.

صاحب نظر حوزه اقتصاد کشاورزی گفت: محاسن استفاده از اعتبار یارانه ای این است که شاهد آرد چند نرخی نخواهیم بود بلکه بخشی از قیمت آرد با اعتبار (یارانه) پرداخت خواهد شد.

وی سپس افزود: در نظام توزیع هم امکان احتکار کم است، زیرا تولید کننده برای چرخه تولید نیاز به مواد اولیه دارد و مواد اولیه نیاز به اعتبار و اعتبار دست مصرف کننده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha