۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
دامی برای گرانی
یادداشت؛

دامی برای گرانی

تبریز-«دیر یا زود خبر گرانی نان تأیید می‌شود و این مردم هستند که سرگردان میان انتخاب نوع نان خود باید قیمت‌های بالاتری را پرداخت کنند» این جمله بخشی از یادداشت نیما صالحی فعال رسانه ای برای بازار است.

نیما صالحی؛ بازار: این روزها بحث گرانی و افزایش ناگهانی قیمت نان، آرامش خانواده‌ها را به هم زده و سفره‌های حقیرانه مردم را مورد تهدید قرار داده است. سبد غذایی مردم نیز به گونه‌ای است که ترکیبی از دو نوع نان و به اصطلاح مسئولان، سنتی و صنعتی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

خبر افزایش چند برابری قیمت نان آن قدر شوک کننده بود که خیلی از مسئولان را وارد به واکنش کرد. از فرماندار گرفته تا مسئولان غله و سازمان صمت و کشاورزی و بقیه. اما این توضیحات چیزی از ماهیت خبر گرانی کم نمی‌کند. دیر یا زود خبر گرانی نان تائید می‌شود و این مردم هستند که سرگردان و بلاتکلیف میان انتخاب نوع نان خود باید قیمت‌های بالاتری را پرداخت کنند. نانی که زمانی برکت سفره بود و قوت اصلی مردم ایران، حالا مورد هدف گرانی قرار گرفته و برکت را از سفره مردم کم کرده است.

در این بین، برخی مسئولان هم می‌خواهند با فرق قائل شدن میان نان‌های سنتی و صنعتی توپ گرانی را تنها به زمین نان‌های صنعتی می‌اندازند و می‌خواهند به نوعی از زیر بار شماتت مردم و اعتراض آنها فرار کنند. بهانه‌هایی نخ نما شده و توجیهاتی تکراری و آشنا! اما در نهایت چند صباحی دیگر و طبق عادت مالوف، گرانی نان‌های صنعتی به نان‌های سنتی هم تسری پیدا خواهد کرد و باز همان آش است و همان کاسه! و آش این گرانی آن قدر شور می‌شود که خوان هم می فهمد!

در همین راستا، سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، خبر منتشرشده در فضای مجازی درباره گران شدن نان سنتی را تکذیب کرد.

وحید کاظم‌زاده سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در واکنش به مطالبی که با عنوان «قیمت جدید نان بعد از آزاد شدن آرد» در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد: متأسفانه این مطلب مربوط به آرد صنعتی بوده و جدولی هم که در متن این مطلب منتشر شده، مربوط به نان‌های صنعتی، باگت و فانتزی است.

وی افزود: متأسفانه در عنوان و متن مطلب منتشر شده به این واقعیت اشاره نشده و به‌گونه‌ای خبر منتشر شده که گویی قیمت نان سنتی از قبیل نان لواش، سنگک، بربری و … افزایش یافته است که بدین وسیله تکذیب می‌شود.

سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: دولت در صورت هدفمندی آرد نان سنتی، یارانه آن را مستقیم به مردم خواهد داد و نان سنتی برای مصرف‌کننده نهایی گران نخواهد شد.

همان طور که مشاهده می‌شود برای جلوگیری از افزایش قیمت نان، شرط عجیب‌تری گذاشته شده و آن پرداخت یارانه نقدی نان به مردم است! بازی با کلمات، نه تنها در کلام مسئولان ارشد کشوری که در حرف و توجیه مسئولان استانی هم به وضوح قابل مشاهده است و تنها مصرف رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد.

وزیر کشاورزی هم گفته برای اینکه جلوی قاچاق آرد را بگیریم آن را گران کردیم!

‏با این استدلال بعید نیست وزیر نفت هم چند روز دیگر بگوید برای اینکه جلوی قاچاق بنزین را بگیریم آن را لیتری ۱۰ هزار تومان کردیم! بنزین هم لیتری ۱۰ هزار تومان می‌شود؟!

و صد البته گران شدن ماکارونی هم که به عنوان تنها غذای لاکچری قشر آسیب پذیر جامعه و خوراک مورد علاقه کودکان ما محسوب می‌شود مشمول این گرانی هاست. چون نان این تنهاترین خوراک هم صنعتی محسوب می‌شود! نان‌های سبوس دار، فانتزی‌ها و ساندویچی‌ها هم به تبع این گرانی صنعتی! گران می‌شوند و بدین ترتیب گرانی زنجیر پاره کرده و همه اقلام خوراکی و سبد ارزاق عمومی مردم را در بر خواهد گرفت. در این بین توضیحات رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم خواندنی است.

فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با یکی از رسانه‌های آذربایجان شرقی گرانی ماکارونی را به چند روز آینده موکول کرده و در یک اظهار نظر عجیب و بحث برانگیز گفته: هنوز گندم تازه خریداری شده به بازار نیامده است و ماکارونی‌هایی که در بازار موجود است با قیمت قبلی حساب شده است! اصولاً قیمت ماکارونی‌های موجود در بازار نباید افزایش یابد چون گندم آنها با نرخ قبلی خریداری شده است.

این بدین معنی است که تا چند روز صبر کنید تا ماکارونی را هم گران می‌کنیم! البته مغازه داران معطل اقدام آقای فتحی نمی‌مانند و زودتر از ایشان گران می‌کنند و کردند! ایشان باید خیلی وقت پیش به این نتیجه می‌رسیدند که اقتصاد و بازار، تابع دستورات ایشان نیست و با دستور و باید و حتماً مسئولان نمی چرخد. بازار قانون خود را دارد و تابع عرضه و تقاضاست و هزینه‌های تولید و توزیع! آیا مسئولان ما به این اصل بدیهی هم آشنا نیستند؟

مردم ما به این بهانه‌ها کاملاً آشنا هستند و تجربه دارند. به قول معروف:

برو این دام بر مرغ دگر نِه

که عنقا را بلند است آشیانه!

کد خبر: ۱۴۸٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha