۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
 زنجان دارای ۷۳ هزار هکتار جنگل طبیعی است
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری زنجان :

زنجان دارای ۷۳ هزار هکتار جنگل طبیعی است

زنجان - مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری زنجان گفت: این استان دارای ۷۳ هزار هکتار جنگل طبیعی است که گونه‌های غالب آن‌ها شامل بنه، زالزالک، ارس و بلوط است.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از منابع طبیعی زنجان، خلیل اقاجانلو با بیان اینکه هر ساله از اعتبارات مختلف اعم از اعتبارات ملی و اعتبارات صندوق توسعه ملی اقدام به جنگل کاری در سطح استان زنجان می‌شود، اظهار کرد: در توسعه جنگل کاری دو طرح توسعه جنگل با نهال و غنی سازی جنگل با نهال مطرح است، به عبارتی دیگر در طرح توسعه جنگل هدف افزایش سطح جنگل در منطقه است تا سرانه جنگل در استان بالاتر رود همچنین غنی سازی نیز در مناطق جنگلی که تنک هستند برای بالا بردن تعداد درخت در واحد سطح انجام می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۸ از اعتبارات صندوق توسعه ملی در حدود ۱۱۰ هکتار جنگل کاری در منطقه جمال آباد شهرستان طارم با گونه‌های ارس و زالزلک مورد کشت قرار گرفت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان با اشاره به این در طرح صیانت نیز دو طرح غنی سازی و توسعه جنگل مطرح بود، تصریح کرد: در همین راستا ۳۰ هکتار غنی سازی جنگل و ۵۰ هکتار توسعه جنگل در منطقه بی دان چای انجام شد به طوری که طی سال گذشته در مجموع ۱۹۰ هکتار توسعه و غنی سازی جنگل در سطح استان انجام گرفته است.

آقاجانلو خاطر نشان کرد: طی سال ۹۷ نیز در منطقه ایده‌لو شهرستان زنجان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و در نهایت پیشگیری از رواناب، طرح توسعه کشت درختان به روش دیم به مساحت ۲۰ هکتار انجام شد که از جمله گونه‌های مورد کشت بنه (پسته وحشی) و گونه بیابانی قیچ بود.

وی با تاکید بر اینکه گونه ارس جزو گونه‌های غالب درختان جنگلی در استان زنجان است، تصریح کرد: این گونه بسیار مقاوم در مقابل کم آبی، کم عمقی خاک و خاک‌های فقیر عاری از مواد غذایی است و از این جهت که گونه بومی استان است به عنوان بهترین گزینه در راستای بالا بردن سطح و سرانه جنگل مطرح است از سویی دیگر برای تامین نیاز نهال جنگلی در استان، طی چند سال گذشته این گونه، توسط اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی زنجان تولید و بعد از ۲ تا ۳ سالگی وارد کشت در عرصه جنگلی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی زنجان افزود: استان زنجان دارای ۷۳ هزار هکتار جنگل طبیعی است که گونه‌های غالب این جنگل‌ها شامل بنه، زالزالک، ارس و بلوط بوده و در حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان به جنگل ارس اختصاص دارد.

آقاجانلو با بیان اینکه در حدود ۱۰ هزار اصله درخت ارس در تنها نهالستان مادری کوشکن شهرستان زنجان موجود است، ادامه داد: در این محل ۵۰ هکتار نهالستان وجود دارد که دارای انواع نهال‌ها با بیش از ۲۰ گونه از جمله گونه‌های کشت شده در فضای سبز شهری، صنوبر، گونه‌های جنگلی ارس، بنه، زالزالک و بلوط است.

وی افزود: نهال‌های تولید شده در نهالستان مادری کوشکن در حال حاضر تامین کننده نیاز استان است، اما در صورتی که اعتبارات لازم در خصوص تهیه نهال اختصاص یابد این استان ظرفیت لازم برای تامین نهال‌های جنگلی برای استان‌های همجوار را دارد و می‌تواند به عنوان بزرگترین مرکز تهیه نهال در شمال غرب کشور مطرح شود.

کد خبر: ۱۴٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha