۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
سرانه جنگل در ایران ۱۷۰۰ مترمربع و کمتر از یک سوم میانگین جهانی است
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور:

سرانه جنگل در ایران ۱۷۰۰ مترمربع و کمتر از یک سوم میانگین جهانی است

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سرانه جنگل در ایران یک هزار و ۷۰۰ مترمربع است که کمتر از یک سوم سرانه جنگل در دنیاست.

گزارش بازار، نقی شعبانیان در نشست خبری گرامیداشت دهه فجر با بیان اینکه در دنیا نسبت به منابع طبیعی بی‌توجهی و کم توجهی شده است، افزود: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که میانگین سالانه ۵ میلیون هکتار جنگل و ۱۵ میلیارد درخت در دنیا از بین می‌رود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور اظهار داشت: طبق آمارها اکنون ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم که ۸.۷ کشور را پوشش می‌دهند؛ یعنی جزو کشورهای کم جنگل در دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: سرانه جنگل در کشور ما ۱۷۰۰ متر مربع است و این در حالی است که سرانه جنگل در دنیا به طور میانگین ۶۰۰۰ متر مربع و در آسیا ۷۰۰۰متر مربع است؛ یعنی کمتر از یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم.

شعبانیان گفت: ایران از نظر کیفیت جنگل ها با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما بهترین جنگل‌ ها را از نظر تنوع و قدمت داریم.

وی افزود: بر اساس برآوردها جنگل‌ های هیرکانی قدمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون ساله دارند و از نظر تنوع نیز به اندازه قاره اروپا تنوع جنگلی داریم.

وی اظهار داشت: نتیجه کم توجهی و بی‌توجهی به منابع طبیعی و جنگل‌ ها در دنیا منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش گرد و غبار، ریزگرد ها و فرسایش خاک شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه دنیا با پدیده تغییر اقلیم روبرو است که اگر کنترل نشود، عواقب زیادی خواهد داشت، گفت: ممکن است عواقب تغییر اقلیم در برخی کشورها از جمله ایران شدیدتر باشد، البته این موضوع خیلی جای نگرانی ندارد و باید با برنامه‌ریزی درست و گام‌ های صحیح با معضلات پیش رو مقابله کنیم.

وی افزود: در دنیا مردم زودتر از دولت‌ ها متوجه خطرات زیست محیطی می شوند بنابراین هسته اولیه شکل‌ گیری کنوانسیون‌ها نیز از مردم بوده است.

وی اضافه کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای یک تریلیون (هزار میلیارد) درخت بکارد و برای این مهم نیز برنامه‌ ریزی کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین در کشور ما نیز برنامه‌ ریزی شده که یک میلیارد درخت در بازه زمانی ۴ سال کاشته شود.

شعبانیان اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شده است که بسیاری از آنها موفق بوده است.

به گفته وی، در بخش آبخیزداری و طرح های مدیریت جنگل نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته اما این اقدامات کافی نیست و باید افزایش یابد.

کد خبر: ۲۷۱٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha